• Marie Å

    Provisoriskt pass igen!

    Hej! Vi ska åka till Italien i slutet av april och till min FASA noterade jag att mitt pass gick ut för två veckor sedan. Köerna till passbokning är ju galet långa - i min del av landet är första tid (just nu) i november! Så himla sjukt! 

    Är det någon som vet hur det fungerar på Arlanda för tillfället? Kan man vända sig till polisstationen där och köpa ett provisoriskt pass och få det i tid inför avresan? Är det långa köer även där? 

    Ska vi åka till Arlanda och chansa på detta eller är det lika gott att helt glömma vår resa och avboka den? Gråter

  • Svar på tråden Provisoriskt pass igen!
  • Gameofthrones

    Ring till polisens passenhet. Här blir det bara spekulationer om saker och ting och eventuellt få fel information. 

    Ring de istället 

  • Mandel

    Man kan ansöka om tillfälligt pass ex på Arlanda, men idag på radion sa de att man även avrådde från det pga de otroligt långa köerna som råder där med. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Blomman)

    Tillfälligt pass ska gå att ordna på passexpeditionen i din stad.

    Kolla under polisen.se under pass/Tillfälligt pass 

    På flygplatsen är det nog mer tänkt som en nödsituation. Tror du får passset inom ett par dagar hos polisen

  • Marie Å
    Anonym (Blomman) skrev 2022-03-31 17:05:18 följande:

    Tillfälligt pass ska gå att ordna på passexpeditionen i din stad.

    Kolla under polisen.se under pass/Tillfälligt pass 

    På flygplatsen är det nog mer tänkt som en nödsituation. Tror du får passset inom ett par dagar hos polisen


    Att jag inte tänkte på det! Tack så mycket för info!
  • Anonym (BK)

    Jag jobbar precis bredvid och det är kö till polisstationen redan strax innan 8 när jag kommer till jobbet. En gång började jag en halvtimme senare och det var 30-40 pers i kö.


    Men är du där strax efter kl. 07 så kanske det går snabbt. Klä dig varmt.
  • Aliona

    Har ni inte nationellt ID? För i så fall kan nu resa ytan pass. 


    Annars kan ni bevaka passbokningen. Det blir alltid avbokningar, men det gällar att vara snabb och hugga tiderna när de dyker upp. Jag satt 20 min eller så och fick till slut en tid för pass inom snar framtid. 

  • Anonym (Hihi)

    Jag har lyckats boka 4 tider och min rekommendation är att du sitter varje timme och söker i hela Sverige pass tid. Sök 1 person och du kommer märka att d finns gott om tider. 

    Uppdatera 30 ggr så kommer du lyckas hitta en tid inom 1 vecka 

    Så ja gjorde ????

  • Anonym (Hmm)

    Du kanske helt enkelt får stanna hemma?
    Rent I-landsproblem han man tycka

Svar på tråden Provisoriskt pass igen!