• Anonym (R)

    Hitta tillbaka till henne.

    Hej på er. Tänker att jag främst vänder mig till alla er som hittat tillbaka till era ex. Förstår att andra tycker och tänker också men i första hand ni som ville tillbaka och gärna om ni som sagt lyckades.

    Jag och hon som jag älskar har precis genomgått en separation, vi har varit ett par i 3 år och har sista halvåret varit sambos i hus. Hon ska försöka behålla huset för hon vill inte tillbaka till lägenhet, själv kan jag inte tänka mig att bo där utan henne eftersom det är och har varit vårat, så jag skulle ju bara se henne överallt.

    Vi skiljs åt på någorlunda god mark men jag vill inte att det ska vara så.mins känslor för henne är lika starka idag som den dagen jag föll för henne. Pga dålig kommunikation och att jag inte märkt att jag varit i en depression (och då varit grinig) så har hon tappat många av sina känslor för mig och vill inte längre försöka.


    Nu förstår jag att flera av er tycker att ett ex är ett ex och att jag ska bara gå vidare och glömma henne. Men jag känner inte så. Det jag känner nu är att båda har under den här stormiga våren sårat varandra, vilket är riktigt tråkigt för jag kämpade för oss båda och gjorde verkligen allt jag kunde för att försöka vända på separationstankarna.

    Därför så behöver vi båda få tid ifrån varandra för att läka såren. Men efter det så vill jag på något sätt försöka få till ska henne och det vet hon om. Jag känner något djupt inom mig att det är henne jag vill vakna brevid varje morgon fram tills man är klar på denna jord. Jag tror på att man kan vara rätt för någon och jag tror att hon är min rätta person.

    Så då kommer vi till biten med frågor.

    Ni som har hittat tillbaka till varandra, var ni båda villiga att försöka igen? Eller var det bara den ena av er och som på något sätt fick med den andra i det?
    Vem tog steget? Den som ville gå isär eller den andra?
    Hur gick ni till väga? Första stegen?
    Hur stelt var det?
    Vad har ni för rekommendationer till mig som verkligen vill få tillbaka henne?
    Övriga tips tar jag gärna också emot.

    Ska som jag skrev fokusera på mitt läkande och att så gott det går jobba på dom brister jag vet finns med mig (tex bli bättre på kommunikation).
    Men förr eller senare kommer det nog komma en dag då jag känner mig redo att söka kontakten med henne igen.

    Tack på förhand
    //
    R
  • Svar på tråden Hitta tillbaka till henne.
  • Anonym (R)

    Svar till dig Toxos.

    Tråkigt att du genomgår en separation men skönt att du hittat ett sätt att må bra i det hela.

    1. Jag pratar mycket med min syster och till viss del med en kompis jag har gemensamt med exet. Men den sistnämnda väljer ingen sida vilket jag ändå uppskattar på så sätt. 

    2. Har inte kollat videon, men kör på No Contact sedan några veckor tillbaka.

    3. Jag försöker så gott det går att fokusera på mig själv, och har bett gemensamma vänner inte prata om henne.
    Mina värderingar kommer jag aldrig försöka ändra på för någon, ser dom som lite av en kompass.

    4. Jag försöker inse detta sen ett tag. Hade hon velat vara med mig hade hon inte lämnat. Hur jobbigt det än är att inse detta.

    5. Detta är något jag gör regelbundet. Grät häromkvällen när jag skrev med min syster för att vi pratade om att det enda jag har kvar är mitt hopp om att hitta tillbaka till mitt ex igen, men att jag behöver för min egen skull ge upp det hoppet. Det tunga är att få kommer det inte finnas något kvar av mig för jag har inget jag tror eller hoppas på efter det.

    6. Avstånd har vi. Hon bor kvar i huset vi köpte gemensamt i höstas och jag har fått tag på en lägenhet. Vi träffas ingenting förutom om vi springer på varandra på nån affär, men då undviker jag henne.

    Ta hand om dig

  • Anonym (R)

    Till dig monsieur Venus


    Jag tror den kommer bli väldigt fin i slutändan, har min vision. Så kanske att den kan kännas som ett hem istället för att mitt ex ska vara mitt hem så som det är. Men det tar tid och är inte alls lika kul nu när jag gör det själv.
    Nä, jag fattar inte heller hur man kan göra något sånt. Rejäla fel i huvudet på idioten är det iaf. Ryggradslös och respektlös är han.
    Nej precis, man behöver inga fiender då, men mina sår kommer från personer jag brytt mig om och älskat, ingen fiende i världen skulle kunna skada eller såra mig så som dom gjort.
    Ja, skulle det bli något mellan dom så har hon sjunkit så långt hon bara kan och då kanske jag skulle kunna se att hon inte är värd mig och förhoppningsvis ha lättare att ta mig vidare. Jag älskar henne verkligen till månen och tillbaka fortfarande och även om jag konstant jobbar på mig själv och försöker intala mig om att jag saknar någon att ha i livet så är det henne, hennes doft, ja allt med henne jag saknar. Men ser ju inte längre dom delarna jag föll för så den personen jag saknar är numera bara en dröm och en fantasi. Jag vet om det men har riktigt svårt att släppa det för hon var fantastisk.
    Jag skulle vilja säga att oavsett om det skulle bli något mellan dom så är jag för bra för henne ändå, jag är för bra för dom båda.
    Önskar bara att jag kunde få in i både huvud och hjärta att hon inte förtjänar att få finnas i mitt liv alls, men är så svag när det gäller henne så jag vet ärligt talat inte om jag någonsin skulle vara stark nog om hon ville på något sätt ha tillbaka mig i sitt liv.
    Nej, den där så kallade kompisen är en värdelös orm som jag aldrig mer kommer ha att göra med, mycket enklare i det fallet eftersom det aldrig funnits någon djupare koppling. Han hade sett häromdagen att jag tagit bort honom från alla sociala medier fick jag veta. Tror inte han kände skam (vilket han borde, men inte ens hans egen familj känner ju igen honom) men han hade tydligen förståelse enligt hans fru.
  • Anonym (Sad)

    TS

    Jag tror att du får förbereda dej på att det kommer fram att han, syltryggen,  har sovit över hos henne. 

    Vet inte om det skulle vara till nån hjälp för dej om du pratade med henne, på något sätt kanske du fick ett klart avslut. 

  • Anonym (R)
    Anonym (Sad) skrev 2022-06-15 15:22:28 följande:

    TS

    Jag tror att du får förbereda dej på att det kommer fram att han, syltryggen,  har sovit över hos henne. 

    Vet inte om det skulle vara till nån hjälp för dej om du pratade med henne, på något sätt kanske du fick ett klart avslut. 


    Jag vet att han sovit där (på soffan enligt honom, för dom satt och pratade så länge) minst en gång. Och jag vågar chansa på att det hänt fler gånger än det. Men hon är inte mitt ansvar längre. Hon vill ju inte ha mig även fast hon vet att jag endast gjorde mina misstag för att jag inte såg mina brister.

    Jag vet inte heller, men tänker välja att inte prata med henne. Är rädd för att jag kan häva ur mig väldigt många ord om jag träffar henne och pratar med henne. Men tack för dina ord
  • Anonym (A)
    Anonym (R) skrev 2022-06-09 15:22:32 följande:
    Ja flytten gick bra. Lägenheten är okej, men hatar att vara ensam och känner väl en hel del att det inte är här jag ska vara och att jag vill vakna från den här mardrömmen. Så det är lite tuffa dagar. Tack för omtanken
    Skönt att det gick bra
  • Monsieur Venus

    Hoppas lägenheten blir fin! Tror det är viktigt för ditt välmående att du gör den så hemtrevlig som möjligt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns att ens före detta vän springer hemma hos exet så fort man har flyttar ut, men jag förstår att det måste kännas fruktansvärt. Ja, du är verkligen värd bättre och du är för bra för ditt ex. Det känns säkert helt otänkbart nu, men jag tror det kommer komma en dag när du  verkligen har gått vidare och undrar vad du någonsin såg i henne. För hon var ju inte bara den där underbara personen du föll för i början. Att du tagit bort din före detta kompis från alla sociala medier är helt rätt och det skulle ju vara hemskt konstigt om du ville ha honom kvar efter det här. Konstigt om han inte känner skam. Det borde han verkligen göra. Nu är det bara att kämpa på och ta en dag i taget! Du fixar det här!

  • Anonym (R)
    Monsieur Venus skrev 2022-06-18 21:19:42 följande:

    Hoppas lägenheten blir fin! Tror det är viktigt för ditt välmående att du gör den så hemtrevlig som möjligt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns att ens före detta vän springer hemma hos exet så fort man har flyttar ut, men jag förstår att det måste kännas fruktansvärt. Ja, du är verkligen värd bättre och du är för bra för ditt ex. Det känns säkert helt otänkbart nu, men jag tror det kommer komma en dag när du  verkligen har gått vidare och undrar vad du någonsin såg i henne. För hon var ju inte bara den där underbara personen du föll för i början. Att du tagit bort din före detta kompis från alla sociala medier är helt rätt och det skulle ju vara hemskt konstigt om du ville ha honom kvar efter det här. Konstigt om han inte känner skam. Det borde han verkligen göra. Nu är det bara att kämpa på och ta en dag i taget! Du fixar det här!


    Ja, det hoppas jag med. Tror jag kommer lyckas med det även om det kommer ta sin tid. Är ju inte riktigt lika tidseffektiv ensam som när vi var två som renoverade en tidigare lägenhet. Men jag håller med, är nog faktiskt väldigt avgörande för mig att den blir hemtrevlig. Nä, jag kan inte förklara känslan heller, men det är två personer man litat på och som konstant försöker såra en med vilja. Men hörde rykten idag om att mitt ex eventuellt utnyttjar min före detta vän för att förstöra mellan honom och hans fru för att mitt ex hatar hans fru. Jag vill inte tro något sånt om någon för vem skulle vilja göra så.
    Ja det håller jag med om, framförallt eftersom jag aldrig skulle välja att såra någon. Och jag skulle aldrig ge upp om någon bara för att det är en jobbig period.
    Ja, jag hoppas den dagen kommer när jag är helt över henne. Hon är ju som sagt inte värd mig och hon förtjänar inte heller mina tankar, men det är svårt.
    Ja, jag har inget behov i mitt liv av någon jag inte litar på, och nu skulle jag ju ändå bara misstro en sån person och inte kunna känna tilliten. Ja, jag kan ju bara hoppas på det för då finns det nån form av mänsklighet kvar.
    Ja, det är bara att kämpa vidare, omge sig med vänner och familj och försöka göra roliga aktiviteter.

    Hur går det för dig då? Gör du framsteg med dig själv?
  • Anonym (A)
    Anonym (R) skrev 2022-06-09 15:22:32 följande:
    Ja flytten gick bra. Lägenheten är okej, men hatar att vara ensam och känner väl en hel del att det inte är här jag ska vara och att jag vill vakna från den här mardrömmen. Så det är lite tuffa dagar. Tack för omtanken
    Skönt att det gick bra
  • Monsieur Venus

    Ja, det var verkligen konstiga rykten om ditt ex och din före detta vän. Som du skriver: Vem skulle vilja göra så? Det låter ju ärligt talat ganska galet och jag måste säga att jag tycker synd om din kompis fru också. Hoppas allting lugnar ner sig snart! Nej, du är nog ingen som ger upp för minsta lilla och det är inte jag heller. Vi har nog vänt in och ut på oss själva båda två för att få det att fungera eller lista ut vad som gick fel. Jag kan nästan lova dig att det kommer komma en dag när du är helt över henne, även om det känns svårt att föreställa sig nu. Hur det går för mig och om jag gör några framsteg? Jo, det går ganska skapligt faktiskt. Jag ligger lite efter dig i separationsprocessen och har precis skrivit på kontrakt för en egen lägenhet. Den första juli flyttar jag. Innan har jag bott i en kompis lägenhet, men det blir mycket mer definitivt att verkligen flytta ut på riktigt. Jag vet att jag måste göra det, men det känns ärligt talat som att hälla bensin över mig själv och tända på. Relationen har varit destruktiv, men det är ändå ett stort steg att ta. Det känns fantastiskt också, så det är väldigt blandade känslor.

  • Anonym (R)
    Monsieur Venus skrev 2022-06-19 22:06:08 följande:

    Ja, det var verkligen konstiga rykten om ditt ex och din före detta vän. Som du skriver: Vem skulle vilja göra så? Det låter ju ärligt talat ganska galet och jag måste säga att jag tycker synd om din kompis fru också. Hoppas allting lugnar ner sig snart! Nej, du är nog ingen som ger upp för minsta lilla och det är inte jag heller. Vi har nog vänt in och ut på oss själva båda två för att få det att fungera eller lista ut vad som gick fel. Jag kan nästan lova dig att det kommer komma en dag när du är helt över henne, även om det känns svårt att föreställa sig nu. Hur det går för mig och om jag gör några framsteg? Jo, det går ganska skapligt faktiskt. Jag ligger lite efter dig i separationsprocessen och har precis skrivit på kontrakt för en egen lägenhet. Den första juli flyttar jag. Innan har jag bott i en kompis lägenhet, men det blir mycket mer definitivt att verkligen flytta ut på riktigt. Jag vet att jag måste göra det, men det känns ärligt talat som att hälla bensin över mig själv och tända på. Relationen har varit destruktiv, men det är ändå ett stort steg att ta. Det känns fantastiskt också, så det är väldigt blandade känslor.


    Ja verkligen. Men nu har jag konfronterat dom ryktena och det var bara lögner, vilket ändå gör mig glad eftersom jag inte ville tro på att hon kunde göra något sådant. Däremot verkar det som att både min kompis och hans fru skapar egna sanningar så jag känner att jag nog behöver bryta den kontakten med för att behålla det sista jag har av rim och reson. Allt är en enda soppa,  jag vet inte vad som är sant men det finns några få som jag fortfarande litar på att dom inte skulle ljuga för mig. En av dom är min syster och en av dom har jag känt halva livet.
    Jag hoppas också det, behöver nog få vara ifred, umgås med vänner och känna glädje. Var hemma hos mina vänner idag, har inte haft en sån bra dag på länge, vi skrattade och hade roligt och pratade även allvar. Men hela kvällen var totalt sett fantastisk.
    Nej, jag skulle säga tvärt om, vi kanske är såna som kämpar för länge och tömmer oss själva för vi inte vill ge upp oavsett vad. Så länge det finns hopp så kan allt vända typ.
    Ja, en dag så är jag nog det. Men jag tror ju fortfarande på att viss läkning behöver jag göra tillsammans med henne, jag kan ha fel och jag vet inte om hon håller med. Men det är min syn på det. Vi får se vad som sker, det viktiga är att man själv hittar ett sätt att må bra.
    Skapligt är ändå helt okej, men vad skönt med lägenhet och att det är nära nu. Tack och lov för bra vänner, men det känns ändå på något sätt fel att bo hos dom även fast dom ställer upp och säger att man får.
    Jag vet precis vad du menar. Varenda cell brinner, allt gör ont, konstant illamående, hunger och trötthet. Men ändå kan man varken spy, äta eller sova. Ja, det är väldigt blandade känslor, men så måste det få vara. Det är okej att ha både bra och dåliga dagar. Det är okej att visa båda sorterna och det är viktigt att dels gå igenom det man känner men även stoppa undan känslorna ibland och försöka njuta av stunderna med vänner.
    Du är en fantastisk och stark människa, och ditt framtida jag kommer vara så stolt över allt du tagit dig igenom och trots allt inte gett upp. All kärlek förtjänar du Hjärta
  • Monsieur Venus
    Anonym (R) skrev 2022-06-20 22:39:56 följande:
    Ja verkligen. Men nu har jag konfronterat dom ryktena och det var bara lögner, vilket ändå gör mig glad eftersom jag inte ville tro på att hon kunde göra något sådant. Däremot verkar det som att både min kompis och hans fru skapar egna sanningar så jag känner att jag nog behöver bryta den kontakten med för att behålla det sista jag har av rim och reson. Allt är en enda soppa,  jag vet inte vad som är sant men det finns några få som jag fortfarande litar på att dom inte skulle ljuga för mig. En av dom är min syster och en av dom har jag känt halva livet.
    Jag hoppas också det, behöver nog få vara ifred, umgås med vänner och känna glädje. Var hemma hos mina vänner idag, har inte haft en sån bra dag på länge, vi skrattade och hade roligt och pratade även allvar. Men hela kvällen var totalt sett fantastisk.
    Nej, jag skulle säga tvärt om, vi kanske är såna som kämpar för länge och tömmer oss själva för vi inte vill ge upp oavsett vad. Så länge det finns hopp så kan allt vända typ.
    Ja, en dag så är jag nog det. Men jag tror ju fortfarande på att viss läkning behöver jag göra tillsammans med henne, jag kan ha fel och jag vet inte om hon håller med. Men det är min syn på det. Vi får se vad som sker, det viktiga är att man själv hittar ett sätt att må bra.
    Skapligt är ändå helt okej, men vad skönt med lägenhet och att det är nära nu. Tack och lov för bra vänner, men det känns ändå på något sätt fel att bo hos dom även fast dom ställer upp och säger att man får.
    Jag vet precis vad du menar. Varenda cell brinner, allt gör ont, konstant illamående, hunger och trötthet. Men ändå kan man varken spy, äta eller sova. Ja, det är väldigt blandade känslor, men så måste det få vara. Det är okej att ha både bra och dåliga dagar. Det är okej att visa båda sorterna och det är viktigt att dels gå igenom det man känner men även stoppa undan känslorna ibland och försöka njuta av stunderna med vänner.
    Du är en fantastisk och stark människa, och ditt framtida jag kommer vara så stolt över allt du tagit dig igenom och trots allt inte gett upp. All kärlek förtjänar du Hjärta
    Vad skönt att ryktena bara var lögner! Det kändes ju lite väl knepigt annars. Förstår att du blir glad över det, för det hade nog förändrat bilden du har av henne rejält. Ja, bryt kontakten med dem om du känner att de är dåliga för dig. Försök att fokusera på människor du litar på, så som din syster och vännen du känt halva livet. Att umgås med vänner och bara få tänka på någonting helt annat kan verkligen göra underverk när man mår dåligt. Jag träffade en av mina närmaste vänner för ett tag sedan och vi pratade om allt mellan himmel och jord. För en stund glömde jag bort alla problemen och var väldigt uppslukad av vårt samtal. Låter härligt att du hade en så fin kväll! Det var väldigt bra för dig tror jag. Ja, det bästa vore kanske om du skulle få chansen att prata ut ordentligt med ditt ex. Om det är vissa saker som du har svårt att bearbeta på egen hand. Jag och mitt ex gick ju på parterapi (tror jag skrev det förut) men vi kom bara längre ifrån varandra, eftersom det blev så tydligt att vi hade helt olika mål och syn på vad det var som behövde förändras för att det skulle funka. Hade det inte varit så allvarligt och tragiskt, så hade det faktiskt varit komiskt. Det fanns inte en enda sak som vi var överens om. Ja, nu är det nära med lägenheten. Jag vet inte riktigt varför, men det känns som om jag kommer sjunka ihop i en hög och sova i en evighet när jag väl har flyttat in. Innan har jag haft svårt att slappna av ordentligt, ungefär som jag har vetat med mig att jag måste lösa situationen först. Min förhoppning är att jag kommer känna mig piggare och friskare än på länge. Tror också jag kommer få bättre självkänsla på sikt när jag slipper höra att jag är ond och hjärtlös. Det ska bli lite spännande att bo själv också. Jag har aldrig haft någon egen lägenhet tidigare, så det känns speciellt. Tack för de fina orden! Du är också en fantastisk och stark människa, som verkligen har jobbat med dig själv och tagit dig igenom den här hemska upplevelsen en dag i taget - utan att ge upp. Nu fortsätter vi så båda två! Tack så mycket! Du förtjänar också all kärlek Hjärta
  • Anonym (R)
    Monsieur Venus skrev 2022-06-21 23:15:42 följande:
    Vad skönt att ryktena bara var lögner! Det kändes ju lite väl knepigt annars. Förstår att du blir glad över det, för det hade nog förändrat bilden du har av henne rejält. Ja, bryt kontakten med dem om du känner att de är dåliga för dig. Försök att fokusera på människor du litar på, så som din syster och vännen du känt halva livet. Att umgås med vänner och bara få tänka på någonting helt annat kan verkligen göra underverk när man mår dåligt. Jag träffade en av mina närmaste vänner för ett tag sedan och vi pratade om allt mellan himmel och jord. För en stund glömde jag bort alla problemen och var väldigt uppslukad av vårt samtal. Låter härligt att du hade en så fin kväll! Det var väldigt bra för dig tror jag. Ja, det bästa vore kanske om du skulle få chansen att prata ut ordentligt med ditt ex. Om det är vissa saker som du har svårt att bearbeta på egen hand. Jag och mitt ex gick ju på parterapi (tror jag skrev det förut) men vi kom bara längre ifrån varandra, eftersom det blev så tydligt att vi hade helt olika mål och syn på vad det var som behövde förändras för att det skulle funka. Hade det inte varit så allvarligt och tragiskt, så hade det faktiskt varit komiskt. Det fanns inte en enda sak som vi var överens om. Ja, nu är det nära med lägenheten. Jag vet inte riktigt varför, men det känns som om jag kommer sjunka ihop i en hög och sova i en evighet när jag väl har flyttat in. Innan har jag haft svårt att slappna av ordentligt, ungefär som jag har vetat med mig att jag måste lösa situationen först. Min förhoppning är att jag kommer känna mig piggare och friskare än på länge. Tror också jag kommer få bättre självkänsla på sikt när jag slipper höra att jag är ond och hjärtlös. Det ska bli lite spännande att bo själv också. Jag har aldrig haft någon egen lägenhet tidigare, så det känns speciellt. Tack för de fina orden! Du är också en fantastisk och stark människa, som verkligen har jobbat med dig själv och tagit dig igenom den här hemska upplevelsen en dag i taget - utan att ge upp. Nu fortsätter vi så båda två! Tack så mycket! Du förtjänar också all kärlek Hjärta
    Ja, det är faktiskt väldigt skönt för oavsett vad bryr jag mig ju. Ja det hade förändrat bilden rejält, men det dryga är ju att någon lägger sig i och hittar på lögnerna.
    Ja, det är nog det bästa för mig och min skull. Vill inte ha folk jag inte kan lita på. Jag håller med, det kan göra riktiga underverk för hur man mår.
    Men vad härligt att det blev så, då fick du glömma allt och må bra för en stund. Så härligt och så underbart.
    Ja, jag behövde den kvällen mer än vad jag hade kunnat tro, för nu har jag mycket mer energi och känner mer självsäkerhet igen. Tänk att bra vänner kan ge så mycket bara av att vara där. Ja, det är väl mest frågor jag inte kan svara på själv skulle jag påstå, men det får bli en dag när jag tror mig vara redo att träffa henne. Vet att hon bryr sig om mig och att hon vill mitt bästa.
    Ja, du skrev det förut. Jag förstår vad du menar tror jag, allt är så konstigt att det inte kan vara verkligt och händer mer eller mindre bara på film. Nä, finns det ingen mark där man är överens eller ens kan mötas halvvägs då är det väldigt kört. Men han vägrade ju se sina fel och brister så hur mycket du än försökte kompromissa så hade inget hjälpt.
    Ja, jag hoppas du kommer kunna slappna av ordentligt, jag kan inte det eftersom jag inte tycker om ensamhet. Det funkar när jag håller på med något så försöker hålla igång renoveringen så ofta jag kan.
    Jag håller tummarna för dig, tror också din självkänsla kommer öka. Även om du vet att du varken är ond eller hjärtlös så tar det hårt att någon säger sånt till en hela tiden.  Ja, men då är du lite taggad på detta, skönt att höra.
    Tack så mycket, jag håller med. Nu fortsätter vi vara starka och ta oss fram en dag i taget utan att ge upp. Vi kommer klara detta. Och när vi väl är framme kommer vi ha utvecklats till personer vi kan känna oss stolta över.
    Tack så mycket Hjärta
Svar på tråden Hitta tillbaka till henne.