• Seven Costanza

    SGI-skydd när barnet fyller ett år på en fredag?

    På FK hittar jag endast den kortfattade beskrivningen att för att skydda SGI måste man ta ut fem dagar FP per vecka från barnets ettårsdag. Men hur blir det om man helst inte vill ta ut FP före ettårsdagen men den dagen infaller när det är mindre än fem dagar kvar på veckan? Mitt barn fyller ett på en fredag, måste jag ändå börja ta ut FP fem dagar den veckan dvs även två dagar före ettårsdagen?  Har kollat i FKs vägledning för föräldrapenning men där hittat jag bara en massa angående hur det funkar efter fyraårsdagen. 


    Jag har varit helt föräldraledig hela första året utan att ta ut föräldrapenning. 

  • Svar på tråden SGI-skydd när barnet fyller ett år på en fredag?
  • Långbenopluto

    Du ska ta f-penning från och med fredag.

    Det står tydligt på fk.se

    Det står ingenstans om att det gäller från den veckan barnet fyller år, utan det står från ettårsdagen.

  • Seven Costanza
    Långbenopluto skrev 2022-04-01 12:52:13 följande:

    Du ska ta f-penning från och med fredag.

    Det står tydligt på fk.se

    Det står ingenstans om att det gäller från den veckan barnet fyller år, utan det står från ettårsdagen.


     


    Tack för svar. Varför jag blev fundersam är för att de beräknar ju per vecka och tanken var att min man skulle börja vara föräldraledig just på fredagar och då kan ju inte han som hittills jobbat heltid ta ut FP just den dagen om jag måste ta fredag-söndag den veckan hon fyller år på fredagen. Då är det ju bättre om han väntar med att börja vara ledig till fredagen efter för då kan jag få ihop fem dagar på andra veckodagar. Visserligen har han ju tre månaders efterskydd eftersom han hittills jobbat heltid så han kan ju vara ledig utan att ta FP om jag måste ta ut fredag-söndag. 

  • fjanten

    Jag/min man har för enkelhetens skull alltid tagit ut 5 dagar den veckan barnet blev 1, oavsett vilken veckodag det var.

  • Seven Costanza
    fjanten skrev 2022-04-01 16:55:32 följande:

    Jag/min man har för enkelhetens skull alltid tagit ut 5 dagar den veckan barnet blev 1, oavsett vilken veckodag det var.


     


    Men måste man, är ju frågan? För jag hade gärna velat spara på dagarna men det är kanske bara att acceptera för att vara på den säkra sidan. Då får vi senarelägga min mans start av lediga fredagar.  

Svar på tråden SGI-skydd när barnet fyller ett år på en fredag?