• Anonym (Vad fan gör man)

Vad fan gör man

Hej!

Min kille och jag har varit tillsammans i 1 1/2 år. Vi är särbos. Han har levt på socialbidrag och något har gott snett och han har inte fått hjälp av soc så han har obetalda hyror och el har stängt av. Så han kan inte bo hemma, inte ha sina barn. Nu har han fått bo hos mig. Han har ingen kontakt med sin familj, knappt vänner. Han har bara mig. Detta tär så mycket psykiskt på mitt mående och vet inte vad jag ska göra. Min tonårs dotter har svårt för honom så de veckor hon är hos mig kan han inte vara hos mig.  Vet varken ut eller in. Ska jag bara släppa honom? Fan vad gör man.

• Svar på tråden Vad fan gör man
  • Gameofthrones
    Anonym (Vad fan gör man) skrev 2022-04-01 15:53:18 följande:
    Han har varken drog el alkohol problem. Men han mår inte så bra psykisk av sin situation, så en kurator har gått in och har kontakt med kommun och hyresvärd. Och hjälper honom med  det. Vet inte men tror inte han har sökt jobb tillräckligt. Som man måste för att få bidrag. Och jag blir så frustrerad av att inte veta vad som sker eller kommer hända. Får han behålla lägenhet? Kommer allt ordna sig?
    Kommunen, kuratorn har kontakt med hyresvärden. Jag kan inte lova ngt. Men det borde räcka tycker man eftersom han har barn så det borde vara tillräckligt för att kunna vara kvar.

Det är bra att han är fri från det. Plus i kanten. Det kan vara påfrestande,men försök håll ut. Förstår att man blir kära oavsett situation. 

Min andra frpga
    Varför tycker inte din dotter om honom är ett för att han lever på socialbidrag!? Personkemin? Nått som är bara hon har fått för sig? 
  • Anonym (Tess)
    Anonym (K) skrev 2022-04-01 15:41:02 följande:
    NEJ. Det är inte ts ansvar att vara morsa åt en vuxen man och fixa hans liv!
    Var nånstans läser du det?
    Är man i en relation med någon så brukar det ingå att man vill personen väl. TS kan mycket väl guida personen enligt det som jag skrev. Men vill han inte ta ansvar sen så ska man absolut lämna. Men då har man i alla fall försökt.
  • Anonym (Q)

Vissa har inga höga krav på män alls . 

• Anonym (K)
    Anonym (Tess) skrev 2022-04-01 19:23:18 följande:
    Var nånstans läser du det?
    Är man i en relation med någon så brukar det ingå att man vill personen väl. TS kan mycket väl guida personen enligt det som jag skrev. Men vill han inte ta ansvar sen så ska man absolut lämna. Men då har man i alla fall försökt.
    Du skrev att hon ska gå med honom till soc för att se hur han ska få stöd därifrån, att hon ska se till att han utreds för ditten och datten. NEJ. En vuxen karl får väl fan göra sånt själv.
  • Anonym (Kl)

Men herregud, släng ut honom!

• Anonym (Mannen_i_stan)

Varför hittar han inte ett jobb? Donken eller vad som helst??
    Är man arbetslös så ska det vara en heltidssyssla att  se till att komma i egen försörjning. 

Din kille är en lposer. Hitta någon bättre. 

• Anonym (Tess)
    Anonym (K) skrev 2022-04-01 19:56:41 följande:
    Du skrev att hon ska gå med honom till soc för att se hur han ska få stöd därifrån, att hon ska se till att han utreds för ditten och datten. NEJ. En vuxen karl får väl fan göra sånt själv.
    Jag personligen skulle inte må bra av att lämna någon vind för våg på det viset nej. Finns det sjukdomstillstånd bakom så kan det vara sjukt svårt för en person att bara "ta sig i kragen". Men TS för förstås som hon vill.
    Jag hade inte känt mig bekväm med att bara dumpa någon som jag hade en relation med och som jag bryr mig om. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Tess) skrev 2022-04-03 08:41:49 följande:
    Jag personligen skulle inte må bra av att lämna någon vind för våg på det viset nej. Finns det sjukdomstillstånd bakom så kan det vara sjukt svårt för en person att bara "ta sig i kragen". Men TS för förstås som hon vill.
    Jag hade inte känt mig bekväm med att bara dumpa någon som jag hade en relation med och som jag bryr mig om. 
    Jag har inte sagt att ts ska göra slut, men det är han själv som måste ta tag i sitt liv, annars kommer han väl bli kvar hos ts tills hon slänger ut honom annars.
  • Anonym (Lägg av)
    Anonym (Tess) skrev 2022-04-01 15:40:24 följande:

Erbjud dig att följa med honom till socialtjänsten och försök reda i vad det är som gått snett och vad som kan göras för att han ska börja få stöd igen. 
    När det mest akuta är löst - se till att han utreds för någon form av aktivitetsstöd eller om han behöver boendestöd eller vad som helst.
    Det borde han kunna få om han inte är arbetsför. Annars ska han ju sättas i arbete på ett eller annat sätt. Jag menar inte direkt på måndag men även där har kommunen ett stort ansvar för att försöka få folk ut i verkligheten, sen om det är via arbetsträning, studier, beredskapstjänster eller vad som (om det finns någon slags förmåga) så är det upp till dem att bedöma.

Du har missuppfattat totalt. Han är inte ett omyndigt barn och TS är inte hans mamma.

Han är en vuxen man, och TS är hans flickvän, inte mamma, inte vårdare, inte hans bankomat eller något annat.
  • Anonym (Lägg av)
    Anonym (Tess) skrev 2022-04-03 08:41:49 följande:

Bra, då kan du ju curla en vuxen man, som din dotter inte gillar. 

• Anonym (Y)

Jag tycker att du ska lämna honom, för han verkar mest vara en belastning för dig. Själv hade jag givetvis hjälpt min partner om han befann sig i en svår situation. Han hade fått bo hos mig hur länge som helst och jag hade stöttat honom, inte lämnat honom. Men nu älskar jag ju min partner och bryr mig om honom. För dig verkar det mer vara så att din partner är en belastning och då tycker jag att du ska lämna honom så slipper du den belastningen och så kan han få chansen att hitta en partner som stöttar och bryr sig.

• Anonym (Y)

Och vad menar du med att din tonårsdotter inte gillar honom? Varför gillar hon inte honom? Såvida det inte finns en väldigt god anledning kan man inte välja partner utifrån vad barnen tycker. 

• Anonym (Vad fan gör man)
    Anonym (Y) skrev 2022-04-03 14:05:04 följande:

Jag tycker att du ska lämna honom, för han verkar mest vara en belastning för dig. Själv hade jag givetvis hjälpt min partner om han befann sig i en svår situation. Han hade fått bo hos mig hur länge som helst och jag hade stöttat honom, inte lämnat honom. Men nu älskar jag ju min partner och bryr mig om honom. För dig verkar det mer vara så att din partner är en belastning och då tycker jag att du ska lämna honom så slipper du den belastningen och så kan han få chansen att hitta en partner som stöttar och bryr sig.

Han har fått bo hos mig i två månader nu. Känner stress över att jag ska betala för allt. Stöttar och bryr mig jo absolut men det finns en gräns. Det är klart det blir en belastning, det var inte riktigt detta jag signade för när jag gick in i en relation med honom. Älskar honom, men känner inte att han ger mig den trygghet en partner ska göra.
  • Gameofthrones
    Anonym (Vad fan gör man) skrev 2022-04-04 09:56:06 följande:
    Han har fått bo hos mig i två månader nu. Känner stress över att jag ska betala för allt. Stöttar och bryr mig jo absolut men det finns en gräns. Det är klart det blir en belastning, det var inte riktigt detta jag signade för när jag gick in i en relation med honom. Älskar honom, men känner inte att han ger mig den trygghet en partner ska göra.
    Har du bestämt det?

Jag förstår att du älskar honom. Man ser just partner inte allt annat runt om. Men för dig du ska inte ta lasset. Anser du från hjärtat, själen, magkänslan. Gå på det. Han är vuxen. Du har info att han är kvar i sitt boende. 

Ta en pause,? Gör slut och vara en vän istället? Eller så gör du slut och inte tittar tillbaka. Älskar du honom så oas mjt kan du nämna att när du har det stabilare, fått igång ekonomin, kan man se om man kan börja träffas igen? 

Men jag tycker att du lämnar. For good. Träffa ngn med stabil ekonomi, eget boende,?

Jag förstår dig, även om du kanske har hört det förut att man förstår. Men I'll get it.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Lägg av) skrev 2022-04-03 13:47:56 följande:
    Du har missuppfattat totalt. Han är inte ett omyndigt barn och TS är inte hans mamma.

Han är en vuxen man, och TS är hans flickvän, inte mamma, inte vårdare, inte hans bankomat eller något annat.
    Vi ser helt enkelt olika på saken. Jag är för hjälp till självhjälp. Jag hade erbjudit mitt stöd. Vill han inte så vill han inte - då får han lösa det bäst han vill. Men någon som behöver hjälp men som inte förmår be om den? Då kan den hjälpen, att följa med vederbörande eller ringa ett samtal vara det som blir avgörande.
    Sen behöver inte relationen fortlöpa för det. Särskilt inte om snubben inte har vett att uppskatta hjälpen. Då vore det tack och hej.
    Vårdare och bankomat får stå för dig.
    Att sträcka ut en hjälpande hand verkar helt främmande för folket här. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Kl) skrev 2022-04-01 20:39:52 följande:
    Men herregud, släng ut honom!
    Håller med
Svar på tråden Vad fan gör man