• NMFTG

Pappan och jag förstör barnrn

Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Skilde mig från barnens pappa för 3 år sen. Mitt yngsta barn, idag 12 år, har alltid varit lite ?svår?. Men nu har det nått en nivå som är ohållbar. Han spårar bara ut hos mig och inte hos sin pappa. Till saken hör att pappan har efter skilsmässa valt en slappare uppfostran och jag tycker att sonens beteende och mående har blivit sämre de senaste åren, medan pappan tycker att sonen mår bra och han har inga bekymmer med honom. Pappan vill helt enkelt inte samarbete kring regler och jag tycker han gör sonen en otjänst, samtidigt som jag inte klarar av att förklara saker för sonen längre och få han att göra saker för han totalvägrar och går inte att resonera med. Nån som kan ge råd?

• Svar på tråden Pappan och jag förstör barnrn
  • NMFTG
    Anonym (det) skrev 2022-04-04 16:13:01 följande:
    I vilka situationer har det blivit så? När ljuger han och om vad? Är det för att slippa skäll eller för att han vet att han inte skulle fått det han vill om han sagt sanning, eller när händer detta?

Det kan t.ex. vara att han själv skulle lägga ut sin speltid på dagen och sen göra annat. Då kunde han säga att han suttit och spelat 15 min när han i själva verket suttit i en timme. Det är också alltid han som har hjälpt mest och inte ska hjälpa med något nu även om han absolut är den som hjälper minst. 

• sextiotalist
    NMFTG skrev 2022-04-04 16:32:25 följande:
    Detta skulle inte funka här. Allt han gillar blir en ny sanning. Han kan inte se att det var en mysig speciell sak vid ett tillfälle. Därför skapas det otroligt mycket onödigt tjat då han väljer ut godbitarna från sin pappa och ska ta med här.
    Vad är det du villl?
    Alltså, jag förstår att situationen är ohållbar och din son behöver mer än vad du kan hantera. Men jag tror inte du kan skylla på pappan. Och som barn så resonerar din son barnlogiskt, han tar med sig det han tycker är bra.
    Han verkar ha svårt att hantera motgångar (nej är en motgång) och det behöver han hjälp med. 
  • sextiotalist
    NMFTG skrev 2022-04-04 16:35:56 följande:

Det kan t.ex. vara att han själv skulle lägga ut sin speltid på dagen och sen göra annat. Då kunde han säga att han suttit och spelat 15 min när han i själva verket suttit i en timme. Det är också alltid han som har hjälpt mest och inte ska hjälpa med något nu även om han absolut är den som hjälper minst. 

OK, den första biten, släpp det
    Det andra, kan man ignorera också. Istället för att mäta vem som hjälpt till mest, så kan man säga, det är dig, just dig, jag vill ha hjälp med. För jag tycker du kan det där så bra. 
  • NMFTG
    sextiotalist skrev 2022-04-04 16:16:48 följande:
    Ja. det andra verkar ju inte heller fungera. Så då får du väl pröva något nytt
    Mmm. Nej tack. Om jag ska göra så får någon proffesionell ge mig det rådet. Så jag kan förklara för syskon och bekanta varför jag låter honom bete sig så. 
  • sextiotalist
    NMFTG skrev 2022-04-04 16:38:39 följande:
    Mmm. Nej tack. Om jag ska göra så får någon proffesionell ge mig det rådet. Så jag kan förklara för syskon och bekanta varför jag låter honom bete sig så. 
    OK, varför vände du dig då till familjeliv, för du visste att du skulle få råd, men jag har tipsat om att du behöver hjälp av kunnigt folk. 
  • Anonym (Kolja)

?Det? du tycker konsekvent och flexibel är oförenligt. Jag ser det inte så svart vitt. Personligen så är jag konsekvent vad gäller att inte belöna ett dåligt beteende.

Exempelvis så var jag och sonen på byggvaruhuset för att köpa plankor till hans projekt. Han var arg, sur och grinig hela tiden vi var där. Normalt sett så får han ibland en klubba vid kassan när vi är där. När vi närmade oss kassan så ändrade han hela sitt sätt och blev mjuk och mild i rösten och frågade efter en klubba. Jag sa nej och sa att jag vill inte köpa en klubba eftersom du har varit sur och grinig under vår vistelse här. det accepterade han, men kanske fick en tankeställare. 

sen förstår jag också att hans sura grinighet har att göra med att hormonerna rusar i hans 12-åriga kropp. Jag tror att man kan förstärka ett dåligt beteende och i långa loppet ge barn ångest om man belönar det.

• NMFTG
    Anonym (det) skrev 2022-04-04 16:17:40 följande:
    Hur leder flexibiliteten till konstant tjat och lögner? I vilka situationer uppkommer det? 

Gällande sovtider, speltider, läsning, godis, rörelse?
    Det uppkommer så snart han får möjlighet till något annat. Från skolan fick de att de skulle läsa en kvart varje dag. Detta klarade inte sonen själv. Han sköt på det och sen var där inte tid. La in och gjorde det till en rutin där han nu läser 15 min innan han sover. Det var en kamp som jag tog själv i ca 2 mån innan den satt. Han gillar inte läsa, förstår inte varför han måste läsa (hjälper inte att förklara varför det är bra) och han hittade inga böcker han ville läsa. I detta fallet började pappan till sist också hjälpa sonen med detta. Men tex med sömn gör han inte det. Det gör att sömnen ibland blir problem här. Här har vi ett råd från sjukvård hur han bör sova som pappan inte följer. En fredag ville han inte lägga sig när han skulle. För han borde få spela längre för att det var fredag. Men han skulle upp och tävla dagen efter. Totalvägrade lägga sig och missade tävlingen. (Han älskar att tävla). En lördagkväll var han så trött att han redan då bestämde sig för att han inte kom att vara pigg till måndag och skulle därför inte gå till skolan. Trötthet som kommer för att pappan ruckar hans sömnrutin.

• NMFTG
    Anonym (det) skrev 2022-04-04 16:24:17 följande:
    Fast här beskriver du regler som du vill ha och som han inte vill följa - vad händer om du släpper på de här kraven? Är det han som då vill ha det mer rutinartat? Eller hur menar du?

Vad händer om du säger ja till mysbyxor, struntar i om han städar sitt rum, låter honom få mer/fri tid på paddan, låter honom duscha när han själv tycker att det passar?
    NMFTG skrev 2022-04-04 16:17:22 följande:
    Det blir väldigt svart och vitt nu. Sonen är den som har svårt för förändringar, som vill veta exakt vad som ska hända. Flexibiliteren leder till tjat när det är något han vill göra mer och till att saker han borde göra inte blir gjorda. Ser inte något positivt i det för hans utveckling. 
    Tjatar han bara om mer då? Inga byxor alls? Riva sitt rum? Inte lämna hemmet för att bara vara på paddan?

Timslånga utbrott låter verkligen som ett barn som inte blir lyssnat på. Har du provat att prata med honom förbehållslöst och hur han vill ha det, hur du vill ha det och om ni skulle kunna mötas nånstans i det?

Han använder bara mjukis. Och han märker själv att han luktar svett ibland och har vid tillfälle blivit retad för att han alltid har samma kläder. Han är allergisk mot kvalster och är energilös. Tänker inte att jag som mamma inte Gör honom en tjänst i att uppmuntra detta beteende. Vart kommer det för honom?

Det dyker hela tiden upp nya saker som blir krav från honom. Och ja, de blir mer extrema. 

Jag pratar massor med honom. Han kan inte beskriva varför utbrotten kommer. Jag lyckas inte heller läsa av när de ska komma. Inte syskonen heller. Senast var det att nån annan dragit av pappret på ett nytt smörpaket. Jag har bytt ett golv i huset som han såg halvklart och tyckte var fint. Nästa gång blev han vansinnig. Började försöka förstöra det. 

• NMFTG
    sextiotalist skrev 2022-04-04 16:32:13 följande:
    Ur hans synvinkel är ju upplevelsen sann (precis som hans syskons upplevelse). Bry dig inte om att han ska förstå att det upplevs olika, det fungerar uppenbarligen inte. Det viktigaste är att även syskonen upplever att deras sanning är lika mycket värd som hans. 
    Han behöver inte ens höra det.

Lyssna på alla, säg inte att någon har rätt eller fel, utan alla blir lyssnade på. Är det enda som behövs, då räcker det, ingen måste ha fel eller rätt, man behöver inte ens förklara att en har fel och en har rätt.
    Om något behövs redas ut, då kan du göra det enskilt med barnen, inte inför alla (och det gäller självklart alla barn). 
    Men framför allt behöver du redskap så att du kan hantera detta. Han verkar vara svårare normalbarnet, absolut.

Det funkar inte. Sonen kräver ursäkter från syskonen. Även om vi andra vet att hans version är fel. Och när jag inte kan tvinga dem att be om ursäkt för något de inte gjort blir han vansinnig på mig. 

Pratar med de andra om att ibland släppa grejer och inte ställa honom mot väggen när han har fel för att undvika situationer men samtidigt tycker jag inte det funkar att vi ska tippa runt på tå för att undvika hans utbrott. 

• sextiotalist
    NMFTG skrev 2022-04-04 17:03:53 följande:

Det funkar inte. Sonen kräver ursäkter från syskonen. Även om vi andra vet att hans version är fel. Och när jag inte kan tvinga dem att be om ursäkt för något de inte gjort blir han vansinnig på mig. 

Pratar med de andra om att ibland släppa grejer och inte ställa honom mot väggen när han har fel för att undvika situationer men samtidigt tycker jag inte det funkar att vi ska tippa runt på tå för att undvika hans utbrott. 

Konstaterar att rubriken inte stämmer. Ingen av er förstör er son, ni har fått ett barn som kräver väldigt mycket mer än vad ni kan hantera, de allra flesta barn klarar av att bli hanterade på så olika sätt som du och pappan gör, utan att få vredesutbrott av den kalibern. 
    Ni behöver absolut hjälp, sonen behöver hjälp. 
  • NMFTG
    sextiotalist skrev 2022-04-04 16:36:40 följande:
    Vad är det du villl?
    Alltså, jag förstår att situationen är ohållbar och din son behöver mer än vad du kan hantera. Men jag tror inte du kan skylla på pappan. Och som barn så resonerar din son barnlogiskt, han tar med sig det han tycker är bra.
    Han verkar ha svårt att hantera motgångar (nej är en motgång) och det behöver han hjälp med. 

Det jag vet är att när vi levde ihop och därmed hade samma regler så var där inga problem. Problemen har uppstått när vi har olika regler. Pappan har inte berättat när han valt att göra annorlunda utan jag kan märka det på sonens sämre beteende att något har förändrats. Pappans regler är inte för att få sonen att må bättre utan utgår från att han vill ha tid utan sonen. 

Så till viss del skyller jag på pappan, som trots att jag sagt hur sonens beteende försämrats inte vill ha samsyn kring rutiner och inte följer sömnrutiner vi fått rekommenderat.

Till viss del tror jag att han eventuellt har en diagnos och tycker det är svårt att veta hur mycket sonen är ?bortskämd? och vad som beror på ev diagnos.

Jag vill att min son ska må bra. Att han ska ha energi nog att klara skola och vardag. Slippa sina utbrott. 

• NMFTG
    sextiotalist skrev 2022-04-04 16:38:35 följande:
    OK, den första biten, släpp det
    Det andra, kan man ignorera också. Istället för att mäta vem som hjälpt till mest, så kan man säga, det är dig, just dig, jag vill ha hjälp med. För jag tycker du kan det där så bra. 
    Funkar på de andra, inte på honom. 
  • sextiotalist
    NMFTG skrev 2022-04-04 17:12:47 följande:

Det jag vet är att när vi levde ihop och därmed hade samma regler så var där inga problem. Problemen har uppstått när vi har olika regler. Pappan har inte berättat när han valt att göra annorlunda utan jag kan märka det på sonens sämre beteende att något har förändrats. Pappans regler är inte för att få sonen att må bättre utan utgår från att han vill ha tid utan sonen. 

Så till viss del skyller jag på pappan, som trots att jag sagt hur sonens beteende försämrats inte vill ha samsyn kring rutiner och inte följer sömnrutiner vi fått rekommenderat.

Till viss del tror jag att han eventuellt har en diagnos och tycker det är svårt att veta hur mycket sonen är ?bortskämd? och vad som beror på ev diagnos.

Jag vill att min son ska må bra. Att han ska ha energi nog att klara skola och vardag. Slippa sina utbrott. 

Jag förstår det. Men genom att skylla på pappan (som med all säkerhet också vill att sonen ska må bra) gör inte saken bättre. Men som flera skrivit här, så är det också vid den åldern många med problematik får det än värre. Så allt, runtomkring, hans hormoner etc förstärker det.  Så att det fungerade tidigare kan bero på många faktorer,
    Ni levde ihop (alla barn fixar inte växelvist boende)
    Sonen var yngre, inte ens i närheten av puberteten.
    Det fungerade lika hela tiden
  • NMFTG
    sextiotalist skrev 2022-04-04 17:20:40 följande:
    Jag förstår det. Men genom att skylla på pappan (som med all säkerhet också vill att sonen ska må bra) gör inte saken bättre. Men som flera skrivit här, så är det också vid den åldern många med problematik får det än värre. Så allt, runtomkring, hans hormoner etc förstärker det.  Så att det fungerade tidigare kan bero på många faktorer,
    Ni levde ihop (alla barn fixar inte växelvist boende)
    Sonen var yngre, inte ens i närheten av puberteten.
    Det fungerade lika hela tiden
    Det är sant. Men jag är den som under ett år gått till rådgivning för hans beteende, pappan ser inga problem och vill inte delta. Det är jag som försöker få samsyn kring regler då jag ser att det inte funkar, men pappan vill inte. Sonen har önskat att testa annan bytesdag för att se om det blir bättre. Jag är positiv, pappan vill inte. Så ja, jag skyller på pappan. Och nej, jag är inte säker på att pappan prioriterar sonens mående över sin egen tid.
  • Anonym (det)
    NMFTG skrev 2022-04-04 17:12:47 följande:

Att problemen inte fanns tidigare kan ju lika gärna bero på att sonen är i en annan ålder och utvecklingsfas nu än han var när ni levde tillsammans. Och olika regler kan ju lika gärna innebära att det är dina regler som borde ändras.

Dina inlägg tyder på en viss rigiditet hos dig både när det gäller regler och en oförmåga att se din sons behov och även en vilja att genomdriva det du anser är rätt oavsett hur någon annan upplever det. Och nu opponerar sig sonen mot ditt sätt och då genast drar du in rådgivning för att få sonen i schack igen, samt försöker skylla på pappan. 
  • Anonym (det)
    NMFTG skrev 2022-04-04 16:58:17 följande:

Han använder bara mjukis. Och han märker själv att han luktar svett ibland och har vid tillfälle blivit retad för att han alltid har samma kläder. Han är allergisk mot kvalster och är energilös. Tänker inte att jag som mamma inte Gör honom en tjänst i att uppmuntra detta beteende. Vart kommer det för honom?

Det dyker hela tiden upp nya saker som blir krav från honom. Och ja, de blir mer extrema. 

Jag pratar massor med honom. Han kan inte beskriva varför utbrotten kommer. Jag lyckas inte heller läsa av när de ska komma. Inte syskonen heller. Senast var det att nån annan dragit av pappret på ett nytt smörpaket. Jag har bytt ett golv i huset som han såg halvklart och tyckte var fint. Nästa gång blev han vansinnig. Började försöka förstöra det. 

Och inget av detta förekommer alltså hos pappan? Då låter det verkligen som att det är något hos dig eller i relationen med dig som skaver. Är syskonen helsyskon och bor med honom hos pappan, eller är de bara i din familj? 
  • Tom Araya
    Anonym (det) skrev 2022-04-06 11:30:55 följande:
    Och inget av detta förekommer alltså hos pappan? Då låter det verkligen som att det är något hos dig eller i relationen med dig som skaver. Är syskonen helsyskon och bor med honom hos pappan, eller är de bara i din familj? 
    Detta är ju svårt att veta och även skäl till det.
    Pappan kanske stryker honom medhårs precis hela tiden eller så döljer han att det ibland händer även där.
  • Anonym (Krill)

Att bara sätta upp stenhårda regler utan att vara redo att förklara varför och argumentera för och emot med sina barn tycker jag är den lata vägen. Vad vill man lära sin barn med den typen av fostran? Hur man blir riktigt lydig och alltid följer regler hur dumma man än tycker att de är? 

Lär barnen att fatta kloka välgrundade beslut istället, lär de att lyssna på sitt hjärta och ha empati med både sig själva och med andra. Ta diskussionerna, ge dig inte i de fall där du tycker det är viktigt men ge med dig i de fall där barnet har rimliga argument eller du hör att det är viktigt för ditt barn.

Som med alla andra relationer måste man kunna kompromissa och prata med varandra för att det ska funka bra. 

• Tom Araya
    Anonym (Krill) skrev 2022-04-11 08:00:41 följande:

Att bara sätta upp stenhårda regler utan att vara redo att förklara varför och argumentera för och emot med sina barn tycker jag är den lata vägen. Vad vill man lära sin barn med den typen av fostran? Hur man blir riktigt lydig och alltid följer regler hur dumma man än tycker att de är? 

Lär barnen att fatta kloka välgrundade beslut istället, lär de att lyssna på sitt hjärta och ha empati med både sig själva och med andra. Ta diskussionerna, ge dig inte i de fall där du tycker det är viktigt men ge med dig i de fall där barnet har rimliga argument eller du hör att det är viktigt för ditt barn.

Som med alla andra relationer måste man kunna kompromissa och prata med varandra för att det ska funka bra. 

Bra synpunkter när det gäller äldre barn som har möjlighet att förstå.
    Med mindre barn kan det vara svårare med förståelsen, men det i sig är inget bra skäl för att undvika vissa regler för beteenden, så ibland får man acceptera att regler finns även om alla inte förstår varför de finns eller är viktiga.
Svar på tråden Pappan och jag förstör barnrn