• Anonym (H)
    Fri 1 Apr 2022 23:59
    2484 visningar
    9 svar
    9
    2484

    Försöka hantera dödsångest

    Jag har svårt att acceptera att vi en gång bara upphör att existera, jag tror verkligen inte på något efter döden, det känns helt omöjligt. Hur hanterar man sin ångest över att allt bara tar slut en dag ?

  • Svar på tråden Försöka hantera dödsångest
  • Anonym (Ö)
    Sat 2 Apr 2022 00:16
    #1

    Fokusera på det man har här och nu - livet är kort så gör det bästa av det

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sat 2 Apr 2022 09:18
    #3
    Anonym (Döden) skrev 2022-04-02 09:16:22 följande:

    Och inte bara det att det dessutom är FÖR EVIGT! Alltså för resten av hela jordens liv flera miljarders år! Död borta för all framtid. När man tänker på det är ju grymt att man bara lever så kort tid som gör, och vem vet du kanske dör på ett hemskt oväntat sätt? Kanske dör utan att få säga hejdå till dina nära o kära och när som helst kan du ju Dö också, olyck, trilla, något kan hända! döden ligger liksom hängandes över en KONSTAN. Dina föräldrar kommer dö och dina barn kommer dö, dina husdjur dina vänner! ALLA! När som helst också du vet ju inte! 


    Och du saknar helt empati ? Bra jobbat!
  • Anonym (123)
    Sat 2 Apr 2022 09:27
    #4

    Jag vet att det finns ett liv bortom detta. Det gör mig dock inte rädd för det oundvikliga men jag hoppas innerligt att vi får långa, friska joredliv alla jag älskar. Ja, alla andra också förstås.

    Jag vet också att insikter som min sågas av bevisjägare, men jag har bevis som räcker för mig. Även om de skrämt mig då och då så vet jag iallafall.

  • Anonym (Också rädd)
    Sat 2 Apr 2022 09:31
    #5
    Anonym (H) skrev 2022-04-01 23:59:49 följande:
    Försöka hantera dödsångest

    Jag har svårt att acceptera att vi en gång bara upphör att existera, jag tror verkligen inte på något efter döden, det känns helt omöjligt. Hur hanterar man sin ångest över att allt bara tar slut en dag ?


    TS, jag har samma rädsla. När jag tänker på det får jag verkligen total ångest, så jag försöker att inte låta tankarna gå dit. 


    Det har blivit lite lättare för mig efter att jag fick barn, för att nån del av mig liksom lever vidare även den dag jag är borta (iaf rimligtvis blir ju ens barn äldre än en själv). Det har gjort en skillnad i min känsla.


    Men ja, jag mår ändå inte bra över tanken på det.

  • Anonym (Gilla läget)
    Sat 2 Apr 2022 12:10
    #6

    Det är ju bara så det är och inget man kan påverka. Läs Sinnesrobönen - den är visserligen kristen och jag är ateist men den är väldigt tänkvärd - och lev ditt liv som du vill ha det bara. Mer kan man inte göra.

  • Anonym (Jo)
    Sat 2 Apr 2022 18:31
    #7

    Fokusera på här och nu.

  • Sat 2 Apr 2022 18:50
    #8

    Jag har haft svår dödsångest. Det som hjälpte för mig var att jag valde att tillslut stanna kvar i känslan trots att det kändes som att jag inte skulle klara av ångesten. Då hade jag gått i en dimma av dödsångest och haft några riktiga panikattacker under flera månaders tid. Men genom att helt acceptera känslan och låta den vara kvar, ge den utrymme utan att kämpa emot när den kom, så började jag sakta komma vidare från ångesten och nu plågar den mig sällan. Jag är tacksam för livet jag har här och nu. 

    Ett tips är att läsa böcker om mindfulness och acceptans, de teknikerna har hjälpt mig otroligt mycket. 

  • Anonym (Majke­n)
    Sat 2 Apr 2022 22:13
    #9

    Lev ditt liv med glädje och allt du tycker om. Sen när du förhoppningsvis blir gammal så kommer du nog känna dig klar med livet. Jag arbetar med äldrevården, och många är faktiskt nöjda med att dö. Sen tycker jag att man lever vidare i barnen man har, och förhoppningsvis barnbarnen osv. 


    Men om du har väldigt stark ångest bör du prata med sjukvården Kanske

Svar på tråden Försöka hantera dödsångest