• Sat 2 Apr 2022 14:01
    3349 visningar
    16 svar
    -2
    16
    3349

    Dagstripp till London

    Hej, 

    Planerar att sticka iväg en dag till London med min flickvän över hennes födelsedag. Vi har en 5 månaders bebis då som kommer passas av mina föräldrar men vi vill helst inte lämna henne över natten,
    .
    Så tanken är att flyga 07:20 på morgonen från Kastrup. Vara där under dagen och flyga hem 19:50 och då vara hemma i Malmö igen 22:30.

    Vi kommer enbart ha med oss det vi har i fickorna. Telefon, pass, biljetter och pengar typ. 

    Hur långt innan tänker ni att vi behöver vara på flygplatsen. Jag tänker att en timme innan borde räknas som god tid i detta fall. Har enbart en kontroll att gå igenom då vi inte har något bagage. 

    Dock är jag ovaccinerad och resan planeras göras i Maj. Tror ni att det blir något problem?

  • Svar på tråden Dagstripp till London
  • Anonym (Q)
    Sat 2 Apr 2022 14:10
    #1
    Bulker skrev 2022-04-02 14:01:14 följande:
    Dagstripp till London

    Hej, 

    Planerar att sticka iväg en dag till London med min flickvän över hennes födelsedag. Vi har en 5 månaders bebis då som kommer passas av mina föräldrar men vi vill helst inte lämna henne över natten,
    .
    Så tanken är att flyga 07:20 på morgonen från Kastrup. Vara där under dagen och flyga hem 19:50 och då vara hemma i Malmö igen 22:30.

    Vi kommer enbart ha med oss det vi har i fickorna. Telefon, pass, biljetter och pengar typ. 

    Hur långt innan tänker ni att vi behöver vara på flygplatsen. Jag tänker att en timme innan borde räknas som god tid i detta fall. Har enbart en kontroll att gå igenom då vi inte har något bagage. 

    Dock är jag ovaccinerad och resan planeras göras i Maj. Tror ni att det blir något problem?


    När det gäller bebisen är det nog inga problem, om dina föräldrar träffar hen ofta. Ska de vara hemma hos er när ni är borta?

    Däremot tycker jag det låter stressigt att resa till London över dagen. Ni får ju gå upp mitt i natten, och är hemma sent. 


    Varför inte en dag i Köpenhamn istället?

    Angående vaccin, vet jag inte vad som gäller. Har ni giltiga pass?

  • Anonym (Göteb­orgare­)
    Sat 2 Apr 2022 14:20
    #2

    Jag har bekanta som åkt till London över dagen.
    Upplägget. brukad vara innan covid såklart, nu vet jag inte.
    Tidiga flyget, någon lämnar och hämtar på flygplatsen.
    Shoppa, äta lunch på pub, promenera lite och åter till flyget.

  • Sat 2 Apr 2022 16:09
    #3

    Har ni giltiga pass?

    Låter stressigt med en dag, det tar väl en viss tid att åka från flygplatsen in till stan också, och jag skulle gissa det krävs att vara i mer god tid på flygplatsen där tillbaka än dit....

  • Anonym (V)
    Sat 2 Apr 2022 16:25
    #5

    Låter tight och stressigt att komma till flygplatsen baea 1 timme innan. Incheckningen stänger många gånger 45 min innan avgång och boardingen 20 min innan så då har ni bara 15 min för incheckning och totalt 40 min för både incheckning, säkerhetskontroll och boarding och det kan vara köer, göras stickkontroller etc.

  • Sat 2 Apr 2022 16:26
    #6
    Anonym (214) skrev 2022-04-02 16:18:44 följande:

    Ni behöver inte ha med pass längre det är onödigt! Och en timme innan låter mycket, det nya nu är att alla flygtider är en timme förskjutna så om flyget går 07.20 så kan ni vara då för det går egentligen 08.20. Det har ändrat det så folk ska hinna 


    Inte pass till england? Där har det alltid tidigare behövts pass då de inte ens under EU-tiden var med i Schengensammrbetet.
    Utöver det är i regel ett pass det enda giltiga id-kortet utomlands.
  • Sat 2 Apr 2022 16:40
    #7
    Anonym (214) skrev 2022-04-02 16:18:44 följande:
    Ni behöver inte ha med pass längre det är onödigt! Och en timme innan låter mycket, det nya nu är att alla flygtider är en timme förskjutna så om flyget går 07.20 så kan ni vara då för det går egentligen 08.20. Det har ändrat det så folk ska hinna 
    men sluta....
  • Anonym (Stres­s)
    Sat 2 Apr 2022 16:46
    #8

    Jag hade inte rekommenderat london över dagen som nöjesresa. Det kommer inte bli njutbart. Har Varit där över dagen med jobbet och jag var helt slut nä dagen var slut. lämna barnet över natten eller ta med barnet så hinner ni njuta av staden som ändå Har rätt mycket m gärna vill se 

  • Sat 2 Apr 2022 17:19
    #9

    Nu ska jag vara sådär vuxentråkig, men har du frågat din flickvän om hon vill vara ifrån er 5-månaders så länge? Ammar hon kan det bli väldigt jobbigt. 

    Med dagens regler måste ovaccinerade testa sig innan resan, och dag 2 i Storbritannien. Tidigare behövde folk som skulle vara i landet kortare än 2 dagar ändå ha en tid bokad för att bli insläppta. Så kolla noga hur det är nu. 

  • Anonym (Wtf)
    Sat 2 Apr 2022 17:55
    #10
    +1
    Anonym (214) skrev 2022-04-02 16:18:44 följande:

    Ni behöver inte ha med pass längre det är onödigt! Och en timme innan låter mycket, det nya nu är att alla flygtider är en timme förskjutna så om flyget går 07.20 så kan ni vara då för det går egentligen 08.20. Det har ändrat det så folk ska hinna 


    Med tanke på att Storbritannien aldrig varit med i Schengen och numera inte är med i EU så får du gärna berätta varför du ger ett felaktigt råd till TS.
  • Sat 2 Apr 2022 18:11
    #11

    Är du säkert att din flickvän skulle uppskatta resan? Jag besöker ju gärna andra städer, men till en sådan resa hade jag tackat nej till. Det låter inte särskilt trevlig, utan enbart stressig. Gå upp extrem tidig, hinner med att gå runt lite i staden och en lunch och kanske en tidig middag, sedan hem igen?
    Blir ännu värre om bebisen vaknar några gånger under natten, vilket de flesta bebisar gör. Om hon ammar, kommer hon även behöver pumpa mjälk under dagen, för att det inte känns att hennes bröst skulle explodera.

    Och nej, att vara p
    å flygplatsen en timme tidigare är inte tillräklig med tid, för Londons flygplaster är väldig stora och de kan vara långa väger emellan. Sedan måste du såklart planera in möjligheten att resan till flygplatsen tar lite längre tid än ni hade tänkt er (problem med tunnelbanan tex.) och att det är långa köer vid check-in eller säkerhetskontrollen.

  • Anonym (Smart­y)
    Sat 2 Apr 2022 23:28
    #12

    Härom veckan var vi i London. Ett litet banarbete innebar ersättningsbuss en liten sträcka på väg till flygplatsen på hemresan. Totalt från London till flygplatsen tog turen nästan 4 timmar. Vi hade det på känn och hade 20 min tillgodo, normalt brukar jag vara på flygplatsen ca 1 timme före avgång. 

  • Sat 2 Apr 2022 23:48
    #13

    Sedan kan ju jag tycka det är helt ok att flyga trots utsläpp. Men att göra det för en enda dag känns lite som att köra bil utan avgasrening "bara för man kan"...

  • Anonym (ovaxx­ad)
    Fri 30 Sep 2022 15:01
    #14

    Hur gick det? Blev d nån resa?
    Jag är oxå ovaccinerad o skulle aldrig riskera att ens bli testad med allt som finns i dom för att bara få resa en dag, men nu är det nog lättare. Men vore intressant att veta om ni kom iväg o om d var nån vaxxkontroll på vägen?

  • Anonym (Paddi­ngton)
    Fri 30 Sep 2022 15:49
    #15
    Anonym (Smarty) skrev 2022-04-02 23:28:25 följande:

    Härom veckan var vi i London. Ett litet banarbete innebar ersättningsbuss en liten sträcka på väg till flygplatsen på hemresan. Totalt från London till flygplatsen tog turen nästan 4 timmar. Vi hade det på känn och hade 20 min tillgodo, normalt brukar jag vara på flygplatsen ca 1 timme före avgång. 


    Till/från Heathrow åker man tåget absolut snabbast. Snabba tåget är dyrare, men även det billigare går hyfsat snabbt.

    Buss/bil är hopplöst dagtid.

    Eller så flyger man till London City Airport.
  • Sat 1 Oct 2022 14:01
    #16
    Anonym (ovaxxad) skrev 2022-09-30 15:01:33 följande:

    Hur gick det? Blev d nån resa?
    Jag är oxå ovaccinerad o skulle aldrig riskera att ens bli testad med allt som finns i dom för att bara få resa en dag, men nu är det nog lättare. Men vore intressant att veta om ni kom iväg o om d var nån vaxxkontroll på vägen?


    Nej dessvärre inte. Vår lilla tjej blev dålig precis innan och ironiskt nog fick vi covid allihopa strax innan resan skulle ha blivit av i så fall. Var 1,5 veckor av lite feber osv men vi mådde helt okej allihopa och återhämtade oss bra. Men det blev ingen resa...
Svar på tråden Dagstripp till London