• Entjejskonto

    Katt kissar på ALLA mattor

    Hej! Har en katt som kissar på alla mattor, oavsett material och oavsett vilket rum men går på låda i övrigt. Just nu har vi inga mattor kvar, men jag ska flytta och vill kunna ha mattor. Är det någon som fått bukt med ett sånt här problem? Spelar ingen roll om det var hall, badrum eller vardagsrum. Hon kissade även en period i badkaret men vi hällde i lite vatten en gång och sen dess gick hon inte tillbaka, men jag kan inte blöta ner hela lgh haha! Tips!? 

  • Svar på tråden Katt kissar på ALLA mattor
  • Anonym (oooo)

    Jag gav upp mattor när jag hade katter. Det var så skönt att slippa tänka på mattor.  I vårt fall berodde det på att ena katten fällde så mycket och mattorna blev fulla av hår. 

    Har du pratat med veterinär? En el djur som tex är understimulerade börjar ju göra knepiga saker. 

  • Entjejskonto
    Anonym (oooo) skrev 2022-04-02 16:26:26 följande:

    Jag gav upp mattor när jag hade katter. Det var så skönt att slippa tänka på mattor.  I vårt fall berodde det på att ena katten fällde så mycket och mattorna blev fulla av hår. 

    Har du pratat med veterinär? En el djur som tex är understimulerade börjar ju göra knepiga saker. 


    Ok, nä inte pratat med vet men de upphör så fort mattorna försvinner så tror inte hone understimulerad, då hade hon nog kissat ändå fast på golvet
  • Entjejskonto
    Anonym (K) skrev 2022-04-02 23:06:52 följande:

    Börja med att ta med kissen till veterinären. 


    Vad menar ni att veterinären ska göra? Hon går på lådan men kissar på mattor så fort vi lägger fram de. Jag förstår inte hur veterinären ska kunna hjälpa, annat än med tips?
  • Aurora Borrealis

    Det finns en sprej att köpa i djuraffärer som man kan spreja på mattorna så att det doftar något som gör att katten inte kissar där. Sedan kan man köpa kattmynta i djuraffären och lägga bladen i kattlådan så den blir extra intressant att gå på. Dessa 2 sakerna tillsammans samtidigt kan lösa problemet så ni kan ha mattor framme.

    Tror katten vill markera revir på mattorna... 

  • Entjejskonto
    Aurora Borrealis skrev 2022-04-02 23:44:00 följande:

    Det finns en sprej att köpa i djuraffärer som man kan spreja på mattorna så att det doftar något som gör att katten inte kissar där. Sedan kan man köpa kattmynta i djuraffären och lägga bladen i kattlådan så den blir extra intressant att gå på. Dessa 2 sakerna tillsammans samtidigt kan lösa problemet så ni kan ha mattor framme.

    Tror katten vill markera revir på mattorna... 


    Tack de ska jag prova! Kanske även blir annorlunda när hon blir ensamkatt, har en kompis nu men kompisen va här först
  • Anonym (K)
    Anonym (Jag) skrev 2022-04-03 06:28:45 följande:

    Gör dig av med katten


    Troll. 
  • Jemp

    Att börja med veterinär är en självklarhet. Det är symtom på tex uvi eller njurfel. 

    Efter det: tvätta allt ordentligt med ättika eller annat som tar bort all lukt. Absolut inte klorin! 

    Se över lådsituationen. Hur många lådor? Hur ser de ut? Vilken sand? Rena? 

    Sätt feliway i eluttagen och spraya på extra utsatta områden. 

  • Anonym (Kattis)
    Jemp skrev 2022-04-03 12:01:27 följande:

    Att börja med veterinär är en självklarhet. Det är symtom på tex uvi eller njurfel. 

    Efter det: tvätta allt ordentligt med ättika eller annat som tar bort all lukt. Absolut inte klorin! 

    Se över lådsituationen. Hur många lådor? Hur ser de ut? Vilken sand? Rena? 

    Sätt feliway i eluttagen och spraya på extra utsatta områden. 


    Håller med och skulle ge precis samma tips! 

    Du kan öven prova att ge tex cystease för en period om blåsan också är orolig på något sätt.
    Lycka till!
  • Dexter dot com

    Vid kissproblem börjar man alltid med undersökning/ultraljud av urinvägar för att utesluta tex UVI, urinsten , njurproblem. Katter har en tendens att kissa på mjuka saker om det gör ont att kissa.

  • Spucks

    Du kan testa att mata katten på mattan. Om hon får torrfoder kan du strö ut det lite på mattan. Katter kissar inte där de äter.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (K) skrev 2022-04-03 09:17:49 följande:
    Troll. 
    Jag är inte ett troll, jag talar om vad jag skulle ha gjort. 
  • Anonym (Katt)

    Är katten kastrerad? Kan hjälpa om den revirmarkerar. 

  • Entjejskonto

    Katten är kastrerad. Men ni verkar läsa lite slarvigt allihopa, vi har inga mattor just nu, katten kissar endast på mattorna då annars går hon på låda! Det är inget fel på låda eller hennes urinvägar/ njurar. Det är med vilja för annars hade hon kissat utanför ändå, men det gör hon som sagt inte. 

  • Dexter dot com
    Entjejskonto skrev 2022-04-03 15:31:47 följande:

    Katten är kastrerad. Men ni verkar läsa lite slarvigt allihopa, vi har inga mattor just nu, katten kissar endast på mattorna då annars går hon på låda! Det är inget fel på låda eller hennes urinvägar/ njurar. Det är med vilja för annars hade hon kissat utanför ändå, men det gör hon som sagt inte. 


    Självklart gör hon det inte med vilje utan något triggar ju henne att kissa på mjuka saker när det finns tillgång till det och den vanligaste orsaken är smärta eller för få lådor med fel sand. Det är väl värt varenda öre med en grundlig undersökning och inköp av en låda till för att få henne att må bra.
  • Vladdis

    Hur & var stor kattlådan?
    Är locket/taket borttaget? Har ni mer än en kattlåda? 

    Kanske låter märkligt men vissa katter jsg haft hade samma beteende. Det löste sig med att jag fixade 2 kattlådor utan tak som var placerade vid öppna ytor. 

Svar på tråden Katt kissar på ALLA mattor