• Anonym (Klimatsmart.)

Vad kostar det att ha bil?

som det är nu hur jag el-bil max en dag i månaden. Det kostar 600:- 
    Jag skulle egentligen behöva bil lite oftare, dels för att kunna köra barnen till matcher och dels för att kunna övningsköra med ett av barnen. Det känns dyrt att hyra bil för att kunna köra till fotbollsmatch. Än så länge har jag tiggt skjuts av andra föräldrar men i längden känns det dumt.  

Jag är ensam med tre barn så ibland skulle det vara väldigt praktiskt med bil  

Vad kostar det ungefär att ha en billig bil per månad om man kör ca 8mil /mån? Helst elbil men det blir nog för dyrt.
    Vad har du för bilkostnad per månad?

• Svar på tråden Vad kostar det att ha bil?
  • Anonym (pippi)

Har du skrivit fel? Ska du bara köra 8 mil per månad? I så fall skulle jag inte skaffa bil alls. 
    Själv kör jag 6 mil per dag, 5-6 dagar i veckan så jag har bil. Det är urusla bussförbindelser där jag bor så jag är tvungen att ha bil. 
    Jag har en bil som är billig i drift, drar ca 0,6 liter milen. Den köptes kontant för 15 år sen, tror jag betalade ca 6.000 kr för den då. Förutom bränslekostnader kostar bilen mig ca 8.000-10.000 kr per år i försäkring, service, köp av delar osv. Jag behöver aldrig lämna in bilen till verkstad, har en som fixar på min bil när det behövs och det drar ner kostanden. 

• Anonym (Tänk)
    Anonym (Klimatsmart.) skrev 2022-04-03 09:41:52 följande:
    Vad kostar det att ha bil?

som det är nu hur jag el-bil max en dag i månaden. Det kostar 600:- 
    Jag skulle egentligen behöva bil lite oftare, dels för att kunna köra barnen till matcher och dels för att kunna övningsköra med ett av barnen. Det känns dyrt att hyra bil för att kunna köra till fotbollsmatch. Än så länge har jag tiggt skjuts av andra föräldrar men i längden känns det dumt.  

Jag är ensam med tre barn så ibland skulle det vara väldigt praktiskt med bil  

Vad kostar det ungefär att ha en billig bil per månad om man kör ca 8mil /mån? Helst elbil men det blir nog för dyrt.
    Vad har du för bilkostnad per månad?

Hur mkt pengar har du som du kan avvara varje månad och lägga på en bil? Har du  pengar till att köpa en bil? Eller ska du låna?

Varför funderar du på att köpa en elbil, när du kör så lite? Har du någonstans att ladda?

Och ska du verkligen bara köra 8 mil i månaden? Om bilen totalt kostar dig 3 000 i månaden, som exempel, så betyder det att varje mil kostar 375 kr. 

Har du inte möjlighet att gå med i en bilpool, eller låna släktings bil ibland? Eller betala de som hjälper till att skjutsa?
  • Hotelliggaren

Det är möjligt att du just nu har ett absolut behov av att åka de 8 milen varje månad men har du bil kommer du åka mkt mer. Genast blir det ett alternativ att åka runt o storhandla i olika köpcentra osv. Så räkna med 50 mil, spelar inte så stor roll. 
    Tänk 1 liter/milen (mindre för diesel), allt annat är önsketänkande. Spelar ingen roll om specen säger 0,65. Så i dagsläget 20 kr/milen=1000 kr bränsle

Sen är ju frågan hur du ska tänka om ägandet. Tar du lån får du räkna med månadskostnaden för amortering/ränta. Jag rekommenderar att du belånar bostaden om det finns möjlighet. Men om du lånar 100 tusen så får du en kostnad på ca 1000 kr. Alternativet är att samla ihop lite pengar o köpa en billig bil kontant, då blir det ju ingen kostnad alls.

Köp en liten o enkel. De har billiga däck, försäkring och  låg skatt. Ett erkänt märke med lagom många mil på mätaren ger också billig service. Man servar bilen en gg/år eller varje ca 2000 mil.

Mitt råd: köp en japansk mindre bil som är ca 5 år och gått runt 10000 mil. Dessa får du billigt. Garantin har gått ut så du behöver inte göra alla dyra specialservicer. Ofta låg skatt, särskilt om det är en bensinare. Du behöver inte heller försäkra dig dyrt upp över öronen på en sån bil, välj halvförsäkring. Servar du hos din lokala mek så görs det oxo billigt.

Bränsle:      1000
    Skatt:            200
    Försäkring:   300
    Service osv: 200
    Tot runt 2000 kr/månad

Sen är det ju inköpet och ev parkering beroende på hur du bor.

• snedtak

Det är antagligen billigare att hyra bil då och då för att köra till matcher än att ha en egen bil. Vissa jag känner som inte har bil tar taxi till & från affären när de storhandlar, eftersom det ändå blir billigare totalt sett.

• Anonym (A)
    snedtak skrev 2022-04-03 11:07:40 följande:
    Det är antagligen billigare att hyra bil då och då för att köra till matcher än att ha en egen bil. Vissa jag känner som inte har bil tar taxi till & från affären när de storhandlar, eftersom det ändå blir billigare totalt sett.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Klimatsmart.)
    Anonym (pippi) skrev 2022-04-03 10:11:03 följande:

Har du skrivit fel? Ska du bara köra 8 mil per månad? I så fall skulle jag inte skaffa bil alls. 
    Själv kör jag 6 mil per dag, 5-6 dagar i veckan så jag har bil. Det är urusla bussförbindelser där jag bor så jag är tvungen att ha bil. 
    Jag har en bil som är billig i drift, drar ca 0,6 liter milen. Den köptes kontant för 15 år sen, tror jag betalade ca 6.000 kr för den då. Förutom bränslekostnader kostar bilen mig ca 8.000-10.000 kr per år i försäkring, service, köp av delar osv. Jag behöver aldrig lämna in bilen till verkstad, har en som fixar på min bil när det behövs och det drar ner kostanden. 

8-20 mil kanske det är snarare. kan bli några längre resor några gånger om året Men det varierar mycket. 
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (Klimatsmart.) skrev 2022-04-03 21:54:27 följande:
    8-20 mil kanske det är snarare. kan bli några längre resor några gånger om året Men det varierar mycket. 
    Hur motiverar du att äga en bil när du ska köra så lite? 
  • Anonym (Klimatsmart.)
    Anonym (Tänk) skrev 2022-04-03 22:15:59 följande:
    Hur motiverar du att äga en bil när du ska köra så lite? 
    Det är väl egentligen inte motiverat. Grejen är att som det är nu tackar jag ofta nej till borta-matcher och liknande för det känns så dyrt att betala 600. Jag vill höra lite hur mycket barnfamiljer normalt lägger på bil och kanske bli lite peppad att verkligen hyra bil även för småsaker. Upp till 1 mil cyklar gärna men många matcher och även en del kompisar är det längre ändå. 
  • Anonym (K)

Vi hyr bil när vi behöver. Bor i Stockholm. Betalar nånting mellan 100-300 i månaden i snitt.

• Anonym (PHEV 6000)
    Anonym (Klimatsmart.) skrev 2022-04-04 00:05:59 följande:
    Det är väl egentligen inte motiverat. Grejen är att som det är nu tackar jag ofta nej till borta-matcher och liknande för det känns så dyrt att betala 600. Jag vill höra lite hur mycket barnfamiljer normalt lägger på bil och kanske bli lite peppad att verkligen hyra bil även för småsaker. Upp till 1 mil cyklar gärna men många matcher och även en del kompisar är det längre ändå. 
    Vi betalar ungefär 6000 kr/mån inklusive allt för vår 1,5 år gamla laddhybrid (leasing). "Allt" inkluderar leasingavgiften, service, försäkring, el, bensin, försäkring, spolarvätska, däckbyte, parkering, trängselskatt, m.m.
  • Anonym (Bil)

Vår huvudbil skulle jag gissa kostar ca 2000kr/månad men då har vi inga lån på den utan det som är inräknat är bränsle, skatt, försäkring, däck och reparationer. 

• Anonym (Klimatsmart.)

Tack. Kanske runt 2000 är normalt då för någon som inte bilpendlar till jobbet utan kör då och då. Då kan jag hyra bil 3 dagar i månaden och ändå komma under det. Känns bra. tack. 

• Anonym (K)
    Anonym (Bil) skrev 2022-04-04 20:16:39 följande:

Vår huvudbil skulle jag gissa kostar ca 2000kr/månad men då har vi inga lån på den utan det som är inräknat är bränsle, skatt, försäkring, däck och reparationer. 

Hur är det med värdeminskningen?
  • snedtak
    Anonym (Klimatsmart.) skrev 2022-04-07 00:05:20 följande:
    Tack. Kanske runt 2000 är normalt då för någon som inte bilpendlar till jobbet utan kör då och då. Då kan jag hyra bil 3 dagar i månaden och ändå komma under det. Känns bra. tack. 
    2000 är nog i lägsta laget för de flesta vanliga bilar. För att komma så lågt har flesta nog inte räknat med någon kapitalkostnad. Men även om man tex köper en riktigt billig bil för 15 000 kr som man har i 5 år och sedan skrotar kostar den fortfarande 250 kr i månaden i kapitalkostnad (och förmodligen en hel del till i reparationer).

Vad kostar egentligen bilen  (exklusive parkering och trängselskatt, och 1500 mil/år.

Tre år gammal bil

Volvo v70 diesel (2016)  från 4000 kr/mån 30 kr/mil
    Volvo v70 biogas (2016) från 4500 kr/månad 38 kr/mil
    VW Passat bensin (2016) – från 4500 35 kr/mil
    Kia Ceed bensin (2016)  – från 3500 kr månad, 27 kr/mil
    VW Golf bensin (2016) – från 3500 kr/månad 27 kr/mil
    VW Golf etanol (2016) – från 3500 kr/månad 29 kr/mil
    Tesla S el (2016) från 6500 kr/månad 30 kr/mil

Tio år gammal bil

Volvo V70 (2009) diesel från 4000 kr 30 kr/mil
    Ford Focus FFV (2009) E85 från 3000 kr/mån 24 kr/mil
    VW Golf etanol (2009) – från 3000 kr/mån 24 kr/mil
    VW Golf bensin (2009) – från 2500 kr/mån 21 kr/mil
    VW Passat bensin (2009)  – 3000 kr/mån 26 kr/mil
    VW Passat fordonsgas (2009) – 3000 kr/mån 23 kr/mil
    Kia Ceed diesel (2009) – från 2500 kr/månad 19 kr/mil

Källa: utanegenbil.stockholm.se/bil-ibland/vad-kostar-egentligen-bilen/
Svar på tråden Vad kostar det att ha bil?