• Trudy86

    Flyga långt!!!

    Om några veckor ska vi ut och flyga till Asien och har då två flyg med mer än 4h på varje flyg. Så min fråga är hur underhåller man en 3 åring på så liten yta så pass länge?
    vad får man ha för leksaker med på planet?

    tack i förväg!!!

  • Svar på tråden Flyga långt!!!
  • Grusibrallan1

    Tysta leksaker. Om barnet kan Leka på sin plats med tysta leksaker som att rita tex eller titta på tex film med hörlurar hela resan så är ju det toppen. alla leksaker/underhållning som kan användas på sin egen plats och som inte är värre än en lite lägre samtalston är ok tycker jag. Och inget som bankar på ?brickan? eller stolen. Annars är det Läge att vänta med resan. 

  • Aliona

    Föest och främst laddar du mobilen eller surfplattan/paddan med barnfilmer och barnspel och köper bra bekväma hörlurar för barn. 


    Sen köper du lite nya Bamsetidningar och pixi-böcker som ni kan läsa tillsammans. Visa inte innan resan. 


    Block som man målar med vatten är en jättebra grej till resor. Du tar med en liten pensel och kan be om lite vatten i ett glas på flyget. Målningen försvinner när pappret torkat så det går att använda om och om igen och det blir inga fläckar om barnet spiller. 


    Andra leksaker ska vara tysta (för att inte störa andra) och små och lätta för att kunna tas med i handbagaget. Tänk små burkar lera, klistermärken, pysselböcker, ballonger (som kan blåsas upp och spela boll med på flygplatsen, då barnet bör springa av sig), kritor, små lätta pussel, pop-it etc. Packa gärna leksakerna i en liten ryggsäck som barnet själv får bära. Packa också ner ordentligt mycket med kex och snacks. 

    Ha sedan små saker redo i din egen handväska som överraskning när du snabbt behöver distrahera barnet. Jag köper tex ett antal grejer från såna automater som finns i entrén till större mataffärer. De är små och roar snabbt när det behövs. Kan funka som mutor och belöningar också om man behöver få barnet att gå eller vänta lite till. 


    Är ditt barn socialt så ta kontakt med andra barnfamiljer på flyget så kan de roa varandra. 


    Kan du välja plats på flyget så ta en rad med mycket plats framför eller bakom så att barnet kan komma upp och röra på sig. 


    Ska barnet sova under resan så glöm inte något för att göra det tryggt och bekvämt, tex en liten kudde eller nalle hemifrån och kanske en rolig ögonmask för barn. 


    Och inte minst, innan flygningarna, pusha barnet att leka och busa så mycket det går. Och se hela tiden till att barnet äter och dricker! 

    Det kommer att gå jättebra! 

  • Trudy86

    Tack så jätte mycket för alla tips. ljudfria saker ska det bli. Får övertala honom att bilarna får komma fram när vi flugit färdigt (blir som en belöning då).

    målarbok man målar med vatten va nytt för mig. Det ska jag allt ta och leta reda på. Samt Pixi böcker ska jag börja samla på mig.

    tacka snälla igen för alla fina tips.

Svar på tråden Flyga långt!!!