• Anonym (fundersam)

Stå för halva resekostnaden?

Jag och barnens pappa har varit separerade sedan 6-7 år tillbaka. När vi separerade valde pappan att flytta 8 mil bort, till en grannstad där han kommer ifrån ursprungligen. Vi har annars bott i min stad i över 12 år och barnen har sitt liv här. 
    Nu frågade pappan mig om inte jag kan stå för halva barnens resekostnad från han till skolan som är i min stad, dvs halva kostnaden på ett månadskort (som är 1500kr/mån/barn). Tidigare har han skjutsat barnen fram och tillbaka på hans veckor (2 veckor i månaden) då hans jobb har kontor i min stad men nu kom då denna fråga upp. Hur hade ni gjort.
    Jag frågade då om möjligheten till att vi i stället kan skriva barnen på hans adress och på så vis  få skolkort. han skulle kolla upp den frågan.
    Barnen har inte behov av skolkort från min bostad utan ena barnet går och andra går i gymnasiet och har då automatiskt skolkort. 

Hur skulle ni ha resonerat?

• Svar på tråden Stå för halva resekostnaden?
  • Anonym (fundersam)

Ok men då kan jag utesluta att skriva barnens i pappans ort. 

och Nej, när pappan bodde i samma stad som mig så hade han en egen lägenhet som han sa upp för att flytta ihop med sin nuvarande i grannorten. Hon vägrade flytta från den orten trots att hon inte hade några förpliktelser där medan han hade massor här. Pappan har alltså gjort ett aktivt val. På den tiden fanns det fullt med lägenheter och han skulle kunna få närmare här nu med om Man väntade lite. Jag kunde inte det iom försäljninav nuvarande bostad. 

det handlar om två pendeökort då dottern bara har mellan nuvarande kommun och gymnasiekomm och när när Jag flyttar nu kommer det i så fall bli för båda. 

• Anonym (Stina)

Du behöver inte skriva barnen hos pappan. Om de går i skolan i den kommun där du bor så har de ju rätt till skola där. Och de har också rätt till skolskjuts till den skolan de veckor de är hos pappan. 

tycker du ska lägga över ansvaret på att kolla upp detta på pappan, det ska inte bara vara upp till dig att ordna. Det är ju faktiskt bara att ringa grundskoleförvaltningen och fråga. 

• Anonym (X)
    Anonym (Stina) skrev 2022-04-04 14:26:54 följande:

Du behöver inte skriva barnen hos pappan. Om de går i skolan i den kommun där du bor så har de ju rätt till skola där. Och de har också rätt till skolskjuts till den skolan de veckor de är hos pappan. 

tycker du ska lägga över ansvaret på att kolla upp detta på pappan, det ska inte bara vara upp till dig att ordna. Det är ju faktiskt bara att ringa grundskoleförvaltningen och fråga. 

Inte alls säkert att de har rätt till skolskjuts från pappan tyvärr. Inte när de bor i olika kommuner.

https://lawline.se/answers/finns-det-ratt-till-skolskjuts-vid-vaxelvis-boende-i-olika-kommuner
  • fjanten

Men hur länge ska han vara föräldraledig då? Är det inte mer än 3-6 månader (pappor brukar ju sällan ta någon längre sammanhängande föräldraledighet...) så kanske det kan vara värt att ta halva kostnaden för ett månadskort under den begränsade perioden. Även om du inte måste. Alternativt ha barnen hos dig på heltid (förrutom VH+lov eller liknande) den perioden.

• Anonym (Anna)

Det kostar pappan typ 4000 nu i bensinkostnader varje månad att köra barnet till skolan 14 dagar, då har han ju pengar över där till ett busskort när han inte kör.

• Anonym (.......)
    Anonym (Anna) skrev 2022-04-04 16:05:16 följande:

Det kostar pappan typ 4000 nu i bensinkostnader varje månad att köra barnet till skolan 14 dagar, då har han ju pengar över där till ett busskort när han inte kör.

Å andra sidan kan han ju göra avdrag för resor till och från arbete i deklarationen, plus att han ju får lön för arbete, nu ska han ju gå ner minst 20 % av sin lön medan han är föräldraledig, så han går nog mer än 4000kr back/månad en period framöver.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (.......) skrev 2022-04-04 16:07:06 följande:
    Å andra sidan kan han ju göra avdrag för resor till och från arbete i deklarationen, plus att han ju får lön för arbete, nu ska han ju gå ner minst 20 % av sin lön medan han är föräldraledig, så han går nog mer än 4000kr back/månad en period framöver.
    Men de visste att han hade 2 barn som behöver komma till skolan när de skaffade bebisen och det är ju ingen nyhet att FP är lägre än lönen, de måste ha planerat för detta.

Ts ska ju inte betala deras utgifter. Dessutom blir allt dyrare nu och ts ska flytta till hus, hon behöver spara så mycket hon kan i buffert till sig själv...

Nä, pappan och sambon som är 2 försörjare, måste vara vuxna och reda ut sitt liv!
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Anna) skrev 2022-04-04 16:15:50 följande:
    Men de visste att han hade 2 barn som behöver komma till skolan när de skaffade bebisen och det är ju ingen nyhet att FP är lägre än lönen, de måste ha planerat för detta.

Ts ska ju inte betala deras utgifter. Dessutom blir allt dyrare nu och ts ska flytta till hus, hon behöver spara så mycket hon kan i buffert till sig själv...

Nä, pappan och sambon som är 2 försörjare, måste vara vuxna och reda ut sitt liv!

TACK! För ditt inlägg, det här är så sant!!! Jag ska inte behöva lösa hans problem när han har gjort val i livet. Jag bad inte honom flytta, jag bad inte han skaffa två barn till utan att tänka på om hans/deras ekonomi klarade av det. Han skaffade förra månaden en motorcykel (50-100 000kr) utan att ha körkort och ett sommarhus istället för att flytta till ett större boende. 5 barn i en 2,5rok är inte att rekommendera kanske. 

jag har tagit de vuxna besluten att bo vid skolan , bo nära sonens skola även nu när det är tillfälligt innan vi får tillgång till huset. Jag har valt att leva större så barnen kan få eget rum. Jsg ska inte behöva betala hans resekostnader för att han valde att flytta. det ska inte vara på mitt ansvar att barnen inre Kommer till skolan bara för att han inte har ?råd? att ta de till skolan eller i vissa fall som skett, låtit barnen vara hemma istället för att gå i skolan. 

• Anonym (fundersam)
    Anonym (.......) skrev 2022-04-04 16:07:06 följande:
    Så du menar att jag ska betala/stå för mellan skillnaden sv hans inkomsttap och för hans resekostnad för att han ska vara pappaledig med ett barn som inte ens är mitt och som jsg inte ens lever med för att mitt barn ska kunna komma till skolan? Så funkar väl inte saker? 
  • Anonym (K)

Han har flyttat, han får betala. 

• Anonym (K)

Och det är ditt fel att dottern inte kan få nya skor för att du vägrar betala för hans val? Så jävla kass pappa. 

• Anonym (fundersam)
    Anonym (K) skrev 2022-04-04 18:07:33 följande:

Och det är ditt fel att dottern inte kan få nya skor för att du vägrar betala för hans val? Så jävla kass pappa. 

Ja han menar att han nu behöver prioritera för annat eftersom jag inte vill stå för halva hans (mitt barns) resekostnad på pappaveckorna.. 
  • Tow2Mater
    Anonym (fundersam) skrev 2022-04-04 10:44:45 följande:
    Såhär känner jag rent spontant och han lägger då bollen hos mig .. tex så skrev jag att dottern ville ha nya (dyrare) skor (hon får nya skor en gång om året så det kan vara värt) och jag frågade om vi kunde dela på den kostnaden, svaret blev att han inte hade råd för han måste ensam lägga för resekostnader .. tråkigt tycker jag. då kommer det bli så att dottern och jag får dela på kostnaden, helt ok iof men ja, ni förstår. 
    Men har han inte råd att betala del av dyrare skor så får du ju antingen betala mer eller så blir det ett par billiga skor.
  • Anonym (faktor)
    Anonym (Många) skrev 2022-04-04 10:54:52 följande:
    Inte alls ovanligt att ha 8 mil till skolan. Vi har det. 1.5 timme med buss. Går inte att komma ifrån. 
    Du måste skämta. Jo, det är ovanligt. 

Här är fakta på att din verklighetsuppfattning är väldigt off:

Totalt sett i landet är medianavståndet mellan hemmet och skolan knappt en kilometer. Det innebär att hälften av alla elever har närmare än en kilometer till skolan medan den andra hälften har längre än en kilometer till den skola de går i. För elever som pendlar till sin skola är medianavståndet elva kilometer, både för dem som pendlar till kommunala skolor och för dem som pendlar till fristående skolor. För de elever som inte pendlar är medianavståndet till skolan ungefär två kilometer för de som går i en fristående skola medan medianavståndet för elever i kommunala skolor är strax under en kilometer.

Det högsta medianavståndet till skolan för pendlare har elever som bor i Piteå kommun. För dessa elever är medianavståndet mellan hemmet och skolan 45 kilometer. Även bland elever i Luleå och Ljungby är medianavståndet över 40 kilometer för dem som pendlar till en skola i en annan kommun. Lägst medianavstånd för pendlare går att hitta bland kommuner i Stockholms län, kommuner där det även är relativt vanligt att pendla till en annan kommun för att gå i skolan. För elever boende i Solna och Sundbyberg, där var femte går i skolan i en annan kommun, är medianavståndet mellan hemmet och skolan knappt fyra kilometer för elever som pendlar.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Vanligare-pendla-till-friskola/~:text=H%C3%A4lften%20av%20eleverna%20har%20l%C3%A4ngre%20%C3%A4n%20en%20kilometer%20till%20skolan&text=F%C3%B6r%20elever%20som%20pendlar%20till,som%20pendlar%20till%20frist%C3%A5ende%20skolor.

• Anonym (Idiot)

Säg bara "nej tyvärr" och diskutera inte saken mer. Fixar han inte det så låt barnen bo hos dig heltid. 

Svar på tråden Stå för halva resekostnaden?