• Entjejskonto

    Elpriser?

    Elen är dyr nu har jag förstått. Har man rörligt avtal borde det innebära att man betalar mer än förut då? Men med "bundet" pris (eller vad de heter, har glömt) betalar man samma. Jag ska snart flytta och försöker bestämma vilket jag ska ha, jag gillar förutsägbara priser så lutar åt bundet men hur tänker ni? Vill gärna ha inputs! 

  • Svar på tråden Elpriser?
  • Anonym (Bundet r)

    Har haft bundet pris i många år och förnyade mitt avtal precis innan elpriserna skenade som värst. Fick bara runt 30 kr dyrare i mån med nya avtalet. Skulle binda mitt avtal även i framtiden pga att jag hatar överraskningar och vill kunna planera min ekonomi. Rörliga avtal och priser gör alltid att jag känner mig blåst. Litar inte p sånt.

  • Entjejskonto
    Anonym (Bundet r) skrev 2022-04-04 17:17:19 följande:

    Har haft bundet pris i många år och förnyade mitt avtal precis innan elpriserna skenade som värst. Fick bara runt 30 kr dyrare i mån med nya avtalet. Skulle binda mitt avtal även i framtiden pga att jag hatar överraskningar och vill kunna planera min ekonomi. Rörliga avtal och priser gör alltid att jag känner mig blåst. Litar inte p sånt.


    Menar du 30 kr dyrare än tidigare år?
    Jag är inne på samma spår som dig, antar att man kan byta? Vad betalar du per månad och hur bor du? Jag kommer bo i lgh på 75 kvm
  • Anonym (Bundet r)
    Entjejskonto skrev 2022-04-04 17:21:43 följande:
    Menar du 30 kr dyrare än tidigare år?
    Jag är inne på samma spår som dig, antar att man kan byta? Vad betalar du per månad och hur bor du? Jag kommer bo i lgh på 75 kvm
    Ja precis. Bor i en lägenhet 57 kvm, med 2 rum. Tidigare hade jag mellan 90-110 kr/mån t o m dec. Nu på senaste hade jag 127 kr för februari. De som jag känner som haft rörliga avtal i lägenhet har haft toppar på 3-400 i mån okt-jan. Riktigt högt.
  • Studentpappa
    Anonym (Bundet r) skrev 2022-04-04 17:32:09 följande:
    Ja precis. Bor i en lägenhet 57 kvm, med 2 rum. Tidigare hade jag mellan 90-110 kr/mån t o m dec. Nu på senaste hade jag 127 kr för februari. De som jag känner som haft rörliga avtal i lägenhet har haft toppar på 3-400 i mån okt-jan. Riktigt högt.
    Motsvarar typ ett Cmore+ abbonnemang, kom igen när ni gör av med 20 000 kWh/år då finns det anledning att vara lite nojig över priserna
    Ride it like you stole it
  • Entjejskonto
    Studentpappa skrev 2022-04-04 19:46:04 följande:
    Elpriser?
    Motsvarar typ ett Cmore+ abbonnemang, kom igen när ni gör av med 20 000 kWh/år då finns det anledning att vara lite nojig över priserna
    Haha! Kan man kolla på något sätt hur mycket som förbrukats på en adress? Jag flyttar inte förens i sommar så jag vet inte vad jag ska välja än
  • Aniiee

    Alltså, jag tittade lite själv på det där med att binda  avtalet nu semaset månaden.

    Jag har haft rörligt hela tiden jag bott här.Fram till för ca 2 år sedan betalade jag ca 400 kr halva året, typ mellan april och september, Oktober-November var 500-600 kr i månaden, December-Januari peakade på ca 700 kr i månaden för att sen falla tillbaka till Oktobernivå tills vårfloden i april.

    De senaste två åren har det rört sig uppåt lite amått men samtidigt också jämnat ut sig. April-September har legat på runt 550-600, Oktober-November+Februari-Mars 650-700 och December-Januari ca 800.

    Januari i år var jag uppe i 1200 kr men jag räknar med att det var en tillfällighert. Det föranledde dock att jag tog en titt på att ev binda avtalet.

    Jag kom fram till att med ett bundet avtal skulle jag ha en räkning på ca 900 kr i månaden, sommar som vinter om jag band upp det idag (ja, för ca en månad sedan)

    Jag kom fram till att så länge man bor i en lägenhet med fjärrvärme som ingår i hyran så är det inte värt att binda elavtalet. Det mesta är ändå nätavgifer. De som värmer upp sina villor och lägenheter med el har däremot mer att vinna på att binda elpriset.

    Kanske var det värt det för tre år sedan för att ndvika smällen som kom i januari, men jag ror inte ngåon var synsk för tre år sen.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Entjejskonto skrev 2022-04-04 20:02:33 följande:
    Haha! Kan man kolla på något sätt hur mycket som förbrukats på en adress? Jag flyttar inte förens i sommar så jag vet inte vad jag ska välja än
    Är det en helt vanlig lägenhet som inte är eluppvärmd så är det väl runt 200 kwh i månaden. Själv drar jag 303 kwh i månaden men jag är lite av en storkonsument för jag jobbar hemma med datorer och köksutrustning.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Elpriser?