• Anonym (nyfiken)

Nu kommer skatteåterbäringen snart! Vad gör ni med den?

Av ren nyfikenhet - vad får ni i skatteåterbäring och vad gör ni med pengarna? 
    Jag får ca 13000 och ska köpa en garderob och anlita en elektriker som får komma och fixa lite grejer hemma :D Har haft en lampknapp i ett rum som tänder en lampa i ett annat rum i ett år nu XD

Skulle jag råka få pengar över kanske det blir en tatuering!

Så - vad gör ni?? Nåt kul, nåt nyttigt, nåt viktigt?

• Svar på tråden Nu kommer skatteåterbäringen snart! Vad gör ni med den?
  • Anonym (J)

Jag fick 1200 idag som bara får gå in på månadens matkonto tror jag. 
    Sambon får mer i sommaren (gemensam ekonomi) där majoriteten går till sparande. 

• Habbe

Skatteåterbäring? Får jag aldrig, däremot mer eller mindre restskatt, I år 30K.

• Anonym (Ess)

103000kr.  

idag köpte jag ett smycke. Annats kommer det att gå till semester, glasögon, mobiltelefon och sparande

• Anonym (HH)

Ingenting. Lägger på sparkontot. 

Tror min kommer i juni.

• Kotten23

Arbetarklassen spenderar pengarna/sparar på nått Jonte med löjlig ränta. 

rika investerar i nått som får pengarna å växa/passiv inkomst

• Aniiee
    Kotten23 skrev 2022-04-05 21:01:09 följande:

Arbetarklassen spenderar pengarna/sparar på nått Jonte med löjlig ränta. 

rika investerar i nått som får pengarna å växa/passiv inkomst

Ja, det brukar vara så att de som har råd att göra vad de vill ändå har råd att investera extrapengar de går in.... 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Föräldraledig snålis)

Är föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning nu under barnets första år så de 11500 kr jag ska få tillbaka går till helt vanliga löpande driften och täcker nog två-tre månaders utgifter dvs mina personliga räkningar, kaffe/fika på stan, grejer på apoteket etc plus att jag brukar bidra med ca 4000 per månad till maken som betalar all mat och alla våra gemensamma räkningar. Han ska själv få 4000 kr tillbaka på skatten som helt enkelt kommer att gå till att det blir en månad som jag slipper föra över pengar till honom så att de pengar jag får in räcker längre.

Sedan får jag lite sommarlön baserat på 120 dagar av min föräldraledighet dvs det blir cirka en tredjedels vanlig sommarlön så sedan klarar jag mig på det tills ettårsdagen i augusti då jag ska börja ta ut föräldrapenning. Kommer känna mig som en miljonär!

• Anonym (A)

Fått kvarskatt i massa år men denna gång får jag 800 kr tillbaka. Det lär inte göra nån större skillnad i plånkan.

• Anonym (P)

Jag får drygt 20k, maken 30k+.

Vi ska bygga ut och renovera huset för de pengarna. Det räcker inte hela vägen men en bra bit på vägen. Han jobbar i byggbranchen så vi kan köpa material för en spottstyver. Tex har vi fixat nya fönster till hela huset för 8k och nytt taktegel för 25k. Huset är 150kvm.

Materialet köps in via kontakter med olika byggfirmor. Det är nytt obegagnat material och är från villabyggen där husägaren ångrat sig och vill ha annat material istället.

Det går att sälja begagnat men det är svårt och man ska ha tur. De flesta som bygger nytt/renoverar via byggfirmor har noll koll på det där utan lämnar istället materialet hos firmorna. Tack vare våra kontakter så får vi material till inga pengar alls. Sen fixar vi nästan allt jobb själva. Där det behövs, tex el hyr vi in släktingar och vänner via deras firmor och får på så sätt ett riktigt bra pris på arbetet.

• Zouxman
    Anonym (P) skrev 2022-04-07 12:25:05 följande:

Jag får drygt 20k, maken 30k+.

Vi ska bygga ut och renovera huset för de pengarna. Det räcker inte hela vägen men en bra bit på vägen. Han jobbar i byggbranchen så vi kan köpa material för en spottstyver. Tex har vi fixat nya fönster till hela huset för 8k och nytt taktegel för 25k. Huset är 150kvm.

Materialet köps in via kontakter med olika byggfirmor. Det är nytt obegagnat material och är från villabyggen där husägaren ångrat sig och vill ha annat material istället.

Det går att sälja begagnat men det är svårt och man ska ha tur. De flesta som bygger nytt/renoverar via byggfirmor har noll koll på det där utan lämnar istället materialet hos firmorna. Tack vare våra kontakter så får vi material till inga pengar alls. Sen fixar vi nästan allt jobb själva. Där det behövs, tex el hyr vi in släktingar och vänner via deras firmor och får på så sätt ett riktigt bra pris på arbetet.

Hahahaha Inte förvånande att det där inlägget fick en "tumme ner" Familjeliv - där vänstern hänger som uppfann Jantelagen. 
  • fjanten

Här blir det att betala vinstskatt

• Anonym (Spara)

Skatteåterbäringen kommer att placeras i fonder eller aktier. Gillar att ha en buffert

• Anonym (P)
    Zouxman skrev 2022-04-07 12:38:50 följande:
    Hahahaha Inte förvånande att det där inlägget fick en "tumme ner" Familjeliv - där vänstern hänger som uppfann Jantelagen. 
    Jag ber om ursäkt för min tröghet men jag förstår inte alls vad du menar. Kan du förklara vad du menar så att även jag förstår? Cool
  • Anonym (får)
    Anonym (nyfiken) skrev 2022-04-05 13:19:10 följande:
    Nu kommer skatteåterbäringen snart! Vad gör ni med den?

Av ren nyfikenhet - vad får ni i skatteåterbäring och vad gör ni med pengarna? 
    Jag får ca 13000 och ska köpa en garderob och anlita en elektriker som får komma och fixa lite grejer hemma :D Har haft en lampknapp i ett rum som tänder en lampa i ett annat rum i ett år nu XD

Skulle jag råka få pengar över kanske det blir en tatuering!

Så - vad gör ni?? Nåt kul, nåt nyttigt, nåt viktigt?

Jag får tillbaka ca 4000 kr och det kommer nog bara att gå in i den allmänna konkursen. 
Svar på tråden Nu kommer skatteåterbäringen snart! Vad gör ni med den?