• Anonym (nyfiken)

Kompensera sambons sjukskrivning.

Hej, 

Min sambo har varit sjukskriven nu i 3 månader. Nu vill hon att jag ska betala mellanskillnaden för hennes lön? Dvs jag får ut 25 000 i netto och sambon får  ut 24 000 i netto. Vid en vanlig månad.  Dvs 49 000 i netto. Nu när hon varit sjukskriven så får hon ut 19200 kr och jag får fortfarande ut 25 000.

Hon vill att vi lägger ihop våran netto och delar på det. Så båda får 22100. Vi gjorde så här när vi var föräldralediga, vilket jag tycker är ok.

Vi har inte gemensam ekonomi utan vi för över en summa varje månad som ska täcka alla gemensam kostnader. 

Nu vill hon att vi gör som föräldrarledigheten. Jag är nyfiken på hur ni andra göra? 

• Svar på tråden Kompensera sambons sjukskrivning.
  • Anonym (Friska som tur är.)

Gifta med hemmavarande  barn, gemensam ekonomi.
    Tycker det beror på varför, hur länge  man är sjukskriven.
    Blir jag sjukskriven pga att min man backar på mig med bilen eller jag har tagit alla fajter med myndigheter för att tex hjälpa våra barn som har någon sjukdom  så självklart dela på pengarna.
    Har jag valt att fixa tuttarna eller tycker att min chef motarbetar mig och därför är sjukskriven så är det inte självklart .

• Anonym (Sjuk)

Jag är sjukskriven nu pga riskgraviditet men jag och min sambo har gemensam ekonomi, det var vad han ville när vi flyttade ihop för 10år sedan då han tjänar mycket mer än mig.

Men det beror på hur mkt utgifter ni har individuellt. Gör hon av med mer pengar pga shopping och slöseri etc eller är det för att täcka upp regelbundna fakturor och kostnader?

Ett allternativ skulle ju kunna vara att du storhandlar nån extra gång istället för att du direkt ska ge henne pengar i handen..

är hon försäkrad? Jag är exempelvis försäkrad genom facket hos Folksam och har man vart sjukskriven mer än 90 dagar så får man ersättning från dem, ca 1700kr varje månad. Be henne kolla upp det så kanske hon får hjälp med det 

Jag är även försäkrad hos tTrygg-Hansa så jag får från bägge 

• sextiotalist

Vi har inte gemensam ekonomi. Men vi har gemensamt ansvar över gemensamma kostnader.
    Den som får ut mer tar en större del av gemensamma kostnader

• Anonym (Rätt)

Det låter helt rimligt, hon har rätt.

• Fiona M

Ni har inte gemensam ekonomi, så vad anför hon för argument för att du ska kompensera hennes sjukskrivning?
    (Föräldraledighet och vab är ju en helt annan sak.)

• Anonym (V)

Du måste ju naturligtvis betala mer av era kostnader om hennes pengar inte räcker. Men i övrigt behöver hon ju mindre pengar än annars, eftersom hon är just sjukskriven. 

• Anonym (Aladdin)

I vår familj har vi allt gemensamt. Det har varierat genom åren, dels i olika lönenivåer men också har vi varit föräldralediga i omgångar, haft sjukskrivning (som mest 4 mån efter en skada) mm. 
    Om en bidrar med lite mindre en tid så får man lösa det ändå. Nästa gång kanske det är jag som är sjuk.
    Vi hade dock inte hållit på och fört pengar mellan kontona utan vi samlar alltid alla pengar efter löning, ser till att räkningar + sparande (barn + pension + buffert) är avdraget och sen delar vi på resten. En bra månad blir det förstås mer över. Under föräldraledighet förstås mycket mindre. Men vi är ett team, det är sällan någons "fel" att hen är sjuk och att skaffa barn har vi bestämt gemensamt. 

• Sockerikaffet

Det är ju inte särskilt mycket skillnad i hur mycket pengar hon får. Om hon räknar bort sina jobbresor och luncher så går hon ju knappt ens Back? Om ni ska dela på inkomstbortfallet beror mycket på vad det är hon behöver pengar till känner jag. Det måste ni båda känna efter vilken typ av gemensam ekonomi ni vill ha. 

• Anonym (X)
    Sockerikaffet skrev 2022-04-05 18:22:45 följande:.

Det måste ni båda känna efter vilken typ av gemensam ekonomi ni vill ha. 
    de har inte gemensam ekonomi?
  • Anonym (Bella med kundvagn)

Klarar hon sig på sina pengar så behöver du verkligen inte kompensera.
    Får hon dricka vatten och du vin, ja då är det dags att fundera på saken.

Har man separata ekonomier så får man ju ta sånt helt enkelt.

• Anonym (Q)

Att dela just lika känns lite tveksamt vid en sjukskrivning som inte är relaterad till era gemensamma barn eller dig.

Men går hon back? Kan hon inte möta åtaganden eller betala av lån? Kan en sjukskrivning i längden innebära att ni tex behöver flytta till något billigare eller någon annan drastisk åtgärd?

I sådana fall hade jag tyckt att det är rimligt att du går in och tar en större del av utgifterna. I alla fall under en begränsad tid. 

Är det å andra sidan bara så att hon behöver dra ner på sparande och viss lyxkonsumtion så hade jag sagt ifrån. 

Ett alternativ är att du föreslår att ni bidrar till familjens gemensamma utgifter (som ni tillsammans definierar dem) procentuellt. Alltså du bidrar mer när du tjänar mer, men har ändå mer över.

Svar på tråden Kompensera sambons sjukskrivning.