Anonym (rulle) skrev 2022-04-10 22:29:46 följande:
Du kan förlora massor på försäkring också, och sammanlagt betala mer till den genom alla år än vad du får tillbaka. försäkringsbolag har sin verksamhet för att tjäna pengar på sina kunder. Det är ju upp till mig om jag vill chansa.
Självklart kan det bli en förlustaffär att ha försäkring om du har tur och har en väldigt frisk hund, eller om den vård som behövs ligger strax över/under självrisken.
Det är helt upp till dig hur du väljer att göra, en snabb sökning på st. Bernard och kostnad för försäkring, jämfört med andra raser säger ju något om förväntad risk...
Om det kostar runt 900:- (i månaden) att försäkra för veterinär-vård upp till 120' 000:-, runt 500:- att försäkra för kostnader upp till 60'000:- så inser man ju att rasen kan komma att kosta i veterinär-vård....
Motsvarande summor för en labrador var ungefär 550kr respektive 400:-.
Det finns ju också försäkringar som bara ersätter upp till 30' 000 och där en hel del inte ingår.... Men då är de ju än billigare.
Är rasen dyr att försäkra är det troligt att den kommer att kosta i veterinär-vård.... Å andra sidan, så är det ju mer pengar att "spara" om man har tur.
Som jag tidigare nämnt, tycker jag att försäkringssummorna/villkoren ger en rätt bra bild av förväntade kostnader.
30' 000 +1500:- är minimalt.
60'000+2500 är medelnivå.
120'000 var 135'te dag är maximal otur!