• Anonym (rulle)

Vad kostar det att ha hund? En rimlig budget

Om man inte tar försäkring (denna tråd ska INTE handla om att diskutera om ifall man bör köpa försäkring, har redan ett sparkapital dessutom för värsta fall)  för sin hund hur mycket tycker ni man ska lägga undan varje månad för veterinären?

Är det fler kostnader förutom detta och mat som man ska tänka på? 

• Svar på tråden Vad kostar det att ha hund? En rimlig budget
  • Anonym (Johanna)

Allt beror egentligen på hur mycket du vill lägga på din hund, som du ser varierar svaren otroligt mycket. Jag själv älskar att köpa hundrelaterade grejer och ser gärna att han äter kvalitetsmat och godis med hög kötthalt. Det gör att det gärna drar iväg.

Månadskostnad för Chow Chow 

Mat Mush 800kr
    Tuggben, träningsgodis 350kr
    Kosttillskott 300kr
    Leksak 200
    Försäkring 240kr

Bilbur/galler, hundkurser, ordentliga borstar, hundbädd, veterinärkostnader, medicin, koppel, sele, matskålar, hundgård/dagmatte mm.

Jag har haft honom i ett år (sedan valp) och lagt minst 21.000kr. 

• Anonym (Anki)

Jag har en äldre hund, när hon var yngre så var det ganska billigt, några hundra i månaden. Nu på äldre dar så måste hon ha specialmat och vi måste gå till vet oftare. Spenderar runt 2000 i månaden i snitt. Det blir dyrare och dyrare att ha hund så vet inte om vi har råd att ha en annan hund i framtiden.

• Anonym (rulle)
    Dexter dot com skrev 2022-04-09 05:18:56 följande:
    Om du berättar vilken ras det gäller, vad du tänkt dig för foder, om du ska gå kurser, ha dagis, lämna in på trim så kan vi lättare hjälpa dig med kostnader.
    Jag funderar på en St Bernhard eller liknande, har ni förslag på liknande?
    Kurs - vet ej, ingen jag känner med hund har gjort det, kanske skulle vara kul att prova
    Dagis - behövs ej
  • Anonym (Smol)
    Anonym (rulle) skrev 2022-04-09 10:49:01 följande:
    Kurs - vet ej, ingen jag känner med hund har gjort det, kanske skulle vara kul att prova
    Dagis - behövs ej
    Vad har du för plan kring att ha hund? Är du aktiv och vill vara ute i skogen,  eller vill du ställa ut, eller vill du ha en hund som helst softar i soffan?

Ditt liv och hur du vill leva behöver styra valet av hund. St Bernhard är ju stor och stora hundar behöver man lydnadsträna för att inte ha 65 kg hund som inte känner för att göra det du vill, och där är kurser nästan nödvändigt om man inte har erfarenhet själv. Små hundar behöver också lydnadsträning, men tyvärr kan man ju lyfta en liten hund och fuska med träningen.
  • Dexter dot com
    Anonym (rulle) skrev 2022-04-09 10:49:01 följande:
    Dagis - behövs ej
    Vad är syftet med hunden, vad har du tänkt aktivera den med och hur mycket tid tänker du lägga på aktivering/motion per dag?
    Att kunna kontrollera en så stor och tung hund kräver ju en hel del kunskap + att dom behöver aktiveras mentalt med tex spår/sök för att vara harmoniska så har du inte tidigare kunskaper tycker jag absolut du ska gå flera kurser vilket kostar medlemskap och 1500-2000kr per kurs.
    Dom äter ju en hel del så räkna med 1000kr i foderkostnad i månaden + tuggben.
    Hälsan är väl inte den bästa med tanke på höfter och armbågar så tänker du inte försäkra den så bör du ju spara 10000kr/månaden så du har till tex op av korsband, rehab, medicin mm. Är hunden skadefri några år har du ju en bra buffert till framtida år.
  • Lönnsirap
    Anonym (rulle) skrev 2022-04-08 21:36:08 följande:
    Hur hjälper kunnighet för att undvika veterinärkostnader? Förstår inte folk att man inte ska låta hunden hoppa från tredje våningen eller menar du att om hundägaren själv har veterinärkompetens blir det billigare? Ursäkta om det blev absurda exempel men jag kommer inte på något bättre
    Är man kunnig kring vad som skulle kunna bli problematiskt så är det större chans att man kan lösa saker själv, såsom hudproblem och öronproblem innan det är på nivån där det kräver veterinär. Även belastningsskador och vissa typer av olyckor händer i högre utsträckning de hundar med oerfarna ägare. 
    Tandhälsovård är typiskt sådant som ändå inte täcks av försäkring i många fall, men som är billigare att sköta förebyggande än att dra tänder.

Att veta när man ska söka vård och var/när spelar också roll. Fredagkväll har högre kostnad och det stora djursjukhuset kostar mer än den lilla veterinären.

Man får kompetens av erfarenhet och det är definitivt så att det absolut kan vara "värt det" att inte ha hunden försäkrad, speciellt om man har väldigt gott om pengar och erfarenhet om vad som kan hända. Det är en hel del kostnader till veterinären som faktiskt inte täcks av försäkring, såsom vaccination, förebyggande provtagning osv.

Personligen har jag inte valt att vara utan försäkring, eftersom det snabbt kommer upp i summor även utan försäkring. Förra hundens dödsfall/insjuknande kostade ca. 50'000 (varav runt 45'000 gick på försäkring) och det är definitivt ingen ovanlig kostnad/sjukdom. Jag tänker dock att en människa med 3-7 hundar definitivt kan tjäna på att inte försäkra för veterinär-vård. Dock har jag förstått att det ändå är vanligt med olycksfallsförsäkring och avels/liv-försäkring i sådana fall.
  • Anonym (R)

Varför ens strunta i försäkring? Min labbe är idag 12 år och har skadat sina klor x antal gånger under åren vilket krävt operation. Försäkringen har täckt ca två tredjedelar av den kostnaden. Utan försäkring hade jag fått betala ca 8-9 tusen per gång. Knölar är vanligt, vilket också opererats bort på min hund flertalet gånger. Kort och gott skulle jag säga att det är rätt så dumsnålt att inte ha försäkring då försäkringarna i sig inte är särskilt dyra.

• Anonym (rulle)
    Anonym (R) skrev 2022-04-10 17:24:48 följande:

Varför ens strunta i försäkring? Min labbe är idag 12 år och har skadat sina klor x antal gånger under åren vilket krävt operation. Försäkringen har täckt ca två tredjedelar av den kostnaden. Utan försäkring hade jag fått betala ca 8-9 tusen per gång. Knölar är vanligt, vilket också opererats bort på min hund flertalet gånger. Kort och gott skulle jag säga att det är rätt så dumsnålt att inte ha försäkring då försäkringarna i sig inte är särskilt dyra.

Du kan förlora massor på försäkring också, och sammanlagt betala mer till den genom alla år än vad du får tillbaka. försäkringsbolag har sin verksamhet för att tjäna pengar på sina kunder. Det är ju upp till mig om jag vill chansa.

• Anonym (Tandis)

Du har fått många bra svar redan. Självklart är det upp till dig om du vill försäkra hunden eller inte, men har man inte haft hund innan (vilket jag inte vet om du haft) - eller om man inte behövt nyttja veterinärvård i någon större utsträckning tidigare - så kan man nog bli chockad över vad det kostar. Råkar hunden ut för någonting allvarligare som behöver åtgärdas på jourtid, eller om den t.ex. behöver vårdas kvar på djursjukhus under längre tid, så kan man komma upp i summor över 100 000 kr. Likaså med avancerade kirurgiska ingrepp inklusive återbesök, mediciner och rehab. Tandkirurgi som utförs enligt konstens alla regler och med vidareutbildad personal kan kosta upp mot 15 000 - 20 000 kr per sövningtillfälle, och beror problemen på tandlossning täcker inte försäkringen.

St Bernhard är ju tyvärr inte bland de friskaste raserna heller, så jag skulle rekommendera en riktigt rejäl sparpeng för veterinärvård. Det gör ju ingenting om man sparat mer än man behöver, men blir himla tråkigt om det motsatta inträffar. Tyvärr kan ju hunden drabbas av flera allvarliga saker inom en kortare period, eller av kroniska sjukdomar som kräver kontinuerlig vård och återbesök. Det kan också vara så jäkligt att flera tråkiga saker händer samtidigt; bilen ger upp, hunden blir sjuk, huset kräver dyra åtgärder och man vill separera från partnern...

Nu målar jag naturligtvis upp worst case scenarion. Förhoppningsvis blir det inte så, men man kan ju åtminstone snuddat vid tanken att det kan vara bra att ha någon sorts plan för vad man gör _om_ saker skulle gå riktigt illa.

Vore jag du skulle jag även investera i bra litteratur och kurser. Jag tycker det verkar som att ju mer man redan kan om hundar, desto mer tid och pengar lägger man på att lära sig ännu mer, men egentligen borde det förstås vara lite mer tvärtom. I vilket fall ska hunden vara en älskad familjemedlem i förhoppningsvis många år framöver, så det är ju värt att anstränga sig för att de åren ska bli så bra som möjligt för alla inblandade. ???? 

• Anonym (Tandis)
    Anonym (Tandis) skrev 2022-04-11 00:48:25 följande:

Du har fått många bra svar redan. Självklart är det upp till dig om du vill försäkra hunden eller inte, men har man inte haft hund innan (vilket jag inte vet om du haft) - eller om man inte behövt nyttja veterinärvård i någon större utsträckning tidigare - så kan man nog bli chockad över vad det kostar. Råkar hunden ut för någonting allvarligare som behöver åtgärdas på jourtid, eller om den t.ex. behöver vårdas kvar på djursjukhus under längre tid, så kan man komma upp i summor över 100 000 kr. Likaså med avancerade kirurgiska ingrepp inklusive återbesök, mediciner och rehab. Tandkirurgi som utförs enligt konstens alla regler och med vidareutbildad personal kan kosta upp mot 15 000 - 20 000 kr per sövningtillfälle, och beror problemen på tandlossning täcker inte försäkringen.

St Bernhard är ju tyvärr inte bland de friskaste raserna heller, så jag skulle rekommendera en riktigt rejäl sparpeng för veterinärvård. Det gör ju ingenting om man sparat mer än man behöver, men blir himla tråkigt om det motsatta inträffar. Tyvärr kan ju hunden drabbas av flera allvarliga saker inom en kortare period, eller av kroniska sjukdomar som kräver kontinuerlig vård och återbesök. Det kan också vara så jäkligt att flera tråkiga saker händer samtidigt; bilen ger upp, hunden blir sjuk, huset kräver dyra åtgärder och man vill separera från partnern...

Nu målar jag naturligtvis upp worst case scenarion. Förhoppningsvis blir det inte så, men man kan ju åtminstone snuddat vid tanken att det kan vara bra att ha någon sorts plan för vad man gör _om_ saker skulle gå riktigt illa.

Vore jag du skulle jag även investera i bra litteratur och kurser. Jag tycker det verkar som att ju mer man redan kan om hundar, desto mer tid och pengar lägger man på att lära sig ännu mer, men egentligen borde det förstås vara lite mer tvärtom. I vilket fall ska hunden vara en älskad familjemedlem i förhoppningsvis många år framöver, så det är ju värt att anstränga sig för att de åren ska bli så bra som möjligt för alla inblandade. ???? 

Hoppsan, gjorde en glad smiley på slutet, men det blev bara massa frågetecken... 
  • Anonym (rulle)
    Anonym (Tandis) skrev 2022-04-11 00:48:25 följande:

Tack för goda råd! Visst har du rätt att man kan fastna i skiten så och man vet aldrig var livet vänder.

Antar att försäkringen blir dyrare också för raser som är mindre friska. Så jag tar inte för givet att man kommer tjäna på att ta en försäkring. Tjänar man på försäkring så har man ?tur?. De flesta förlorar på att ta försäkring. För försäkringsbolagen går med vinst antar jag? Men har man ingen buffert så måste man självklart ta försäkring. Det är ju ett sätt att sova gott om natten för vissa också. Precis som husförsäkring, huset kanske aldrig brinner ner eller blir skadat men om det hände så får man hjälp.
  • Lönnsirap
    Anonym (rulle) skrev 2022-04-10 22:29:46 följande:

Du kan förlora massor på försäkring också, och sammanlagt betala mer till den genom alla år än vad du får tillbaka. försäkringsbolag har sin verksamhet för att tjäna pengar på sina kunder. Det är ju upp till mig om jag vill chansa.

Självklart kan det bli en förlustaffär att ha försäkring om du har tur och har en väldigt frisk hund, eller om den vård som behövs ligger strax över/under självrisken.

Det är helt upp till dig hur du väljer att göra, en snabb sökning på st. Bernard och kostnad för försäkring, jämfört med andra raser säger ju något om förväntad risk...

Om det kostar runt 900:- (i månaden) att försäkra för veterinär-vård upp till 120' 000:-, runt  500:- att försäkra för kostnader upp till 60'000:- så inser man ju att rasen kan komma att kosta i veterinär-vård....

Motsvarande summor för en labrador var ungefär 550kr respektive 400:-.

Det finns ju också försäkringar som bara ersätter upp till 30' 000 och där en hel del inte ingår.... Men då är de ju än billigare.

Är rasen dyr att försäkra är det troligt att den kommer att kosta i veterinär-vård.... Å andra sidan, så är det ju mer pengar att "spara" om man har tur.

Som jag tidigare nämnt, tycker jag att försäkringssummorna/villkoren ger en rätt bra bild av förväntade kostnader. 
    30' 000 +1500:- är minimalt.
    60'000+2500 är medelnivå.
    120'000 var 135'te dag är maximal otur!
  • Anonym (rulle)
    Lönnsirap skrev 2022-04-11 09:46:03 följande:
    Självklart kan det bli en förlustaffär att ha försäkring om du har tur och har en väldigt frisk hund, eller om den vård som behövs ligger strax över/under självrisken.

Det är helt upp till dig hur du väljer att göra, en snabb sökning på st. Bernard och kostnad för försäkring, jämfört med andra raser säger ju något om förväntad risk...

Om det kostar runt 900:- (i månaden) att försäkra för veterinär-vård upp till 120' 000:-, runt  500:- att försäkra för kostnader upp till 60'000:- så inser man ju att rasen kan komma att kosta i veterinär-vård....

Motsvarande summor för en labrador var ungefär 550kr respektive 400:-.

Det finns ju också försäkringar som bara ersätter upp till 30' 000 och där en hel del inte ingår.... Men då är de ju än billigare.

Är rasen dyr att försäkra är det troligt att den kommer att kosta i veterinär-vård.... Å andra sidan, så är det ju mer pengar att "spara" om man har tur.

Som jag tidigare nämnt, tycker jag att försäkringssummorna/villkoren ger en rätt bra bild av förväntade kostnader. 
    30' 000 +1500:- är minimalt.
    60'000+2500 är medelnivå.
    120'000 var 135'te dag är maximal otur!
    Om en st Bernard lever 8-10 år så har man med den försäkringen under hundens livstid betalat 86 400-108 000 kr enbart i premie. Sen tillkommer självriskerna. De flesta förlorar på att ta försäkring annars skulle bolagen inte fortsätta verksamheten. De vet ju riskerna med olika raser och räknar med det i premien så att det i slutändan lönar sig för dem.
  • Lönnsirap
    Anonym (rulle) skrev 2022-04-11 10:05:25 följande:
    Om en st Bernard lever 8-10 år så har man med den försäkringen under hundens livstid betalat 86 400-108 000 kr enbart i premie. Sen tillkommer självriskerna. De flesta förlorar på att ta försäkring annars skulle bolagen inte fortsätta verksamheten. De vet ju riskerna med olika raser och räknar med det i premien så att det i slutändan lönar sig för dem.
    Absolut! Det man har försäkringen till är ju att kapa kostnader. Att faktiskt ha utrymme till veterinär-vård trots att man har svårt att hosta upp 60'000:- 2-3 gånger om året om man skulle ha otur.

Din fråga handlar ju om hur mycket man behöver tänka att det kostar och mitt svar är att man faktiskt inte kan veta, men att försäkringsbolagen faktiskt räknat på vad de tänker deras produkt är värd. 

Jag tänker att man ju köper just skyddet för en plötsligt hög kostnad och att bolaget går in och fixar betalning redan när hunden är ung, så det gäller att faktiskt veta att man har råd med en oförutsedd kostnad redan första året. Rimligt är att man har runt 100 000 att snabbt avvara om man har en oförsäkrad hund. Eller en kreditgivare och betalningsförmåga.
  • LFF
    Anonym (rulle) skrev 2022-04-10 22:29:46 följande:

Jag är den av dem som "förlorat" på att ha försäkring. Men vet du vad. Det gör mig absolut ingenting eftersom den varit en trygghet IFALL det skulle ha hänt något. Och min premie har gjort att andra hundar som skadats etc kunnat betala mindre. Nästa hund kanske det blir tvärtom. Att jag har världens otur och behöver nyttja försäkringen desto mer.
  • Anonym (Vovve)

Jag har en stor polar hund. Hon kostar ca 400-500 kr för 15 kg mat som hon äter på ca 4-5 månader. Sen har jag full försäkring som ligger på ca 200kr. Efter det är det att man köper godis och leksaker ibland till henne och ibland även lite lyx som oxhjärta. Oxhjärta 500gram 23kr hundgodis ca 100kr leksaker ca 100-150 kr men det köpet man inte varje månad. Mer än så är det inte. Så ungefär 650-800kr per månad. 
    Vad som kostar är tid. Hon behöver promenader och stimulans och kärlek. :)

Svar på tråden Vad kostar det att ha hund? En rimlig budget