• Aake80

    Besiktning vid husköp

    Hej

    Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

    Vi sålde nyligen min mammas hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

    Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga för +10 msek. 

    Förstår att det kanske är annorlunda ute i landet så en massa svar om att man är en idiot om man inte besiktigar från boende i Ockelbo betackar jag mig för.

  • Svar på tråden Besiktning vid husköp
  • Studentpappa
    Aake80 skrev 2022-04-15 20:12:44 följande:

     


    nej det hinner jag verkligen inte. Jag vill kolla vind, under takpannor etc. 


    Du sparar mycket tid om du kollar på hus med plåttak..
    Ride it like you stole it
  • Aake80
    Studentpappa skrev 2022-04-15 20:30:35 följande:
    Av förklarliga skäl släpper man ju inte upp en tjomme på taket på en visning.

    Vill du köpa ett hus får du anpassa dig till säljaren.

     


    fast lagen säger att det är min plikt att undersöka annars är jag ansvarig. Men säljaren vägrar mig att besiktiga. Skulle du köpa en bil som inte besiktigats av en seriös aktör??

  • Studentpappa
    Aake80 skrev 2022-04-16 08:57:37 följande:

     


    fast lagen säger att det är min plikt att undersöka annars är jag ansvarig. Men säljaren vägrar mig att besiktiga. Skulle du köpa en bil som inte besiktigats av en seriös aktör??


    Bilar besiktas enligt givet intervall, någon mer besiktning gör jag inte utom att provköra och titta. Eller menar du att du måste rådfråga någon tredje part för att klara av att köpa en bil?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Stockholmare)
    Aake80 skrev 2022-04-15 12:27:59 följande:
    Att göra en pissaffär och betala för mycket för huset. 

    Vad är säljaren så rädd för? Vet hen om att det finns en massa skit i huset som hens besiktningsman missat?
    Har köpt och sålt ett antal hus genom åren och har aldrig råkat ut för några dolda fel eller överraskningar.

    Som säljare vill man ha en snabb och smidig affär utan krångel, exempelvis egna besiktningar eller klausuler där köparen villkorar att de sålt den bostad de bor i. Det är deras problem. Säljarens mål är att sälja huset, hus som står kostar.

    Som köpare kollar man att det är en seriös aktör som besiktat och att hus och trädgård ger ett allmänt välskött intryck.
  • Anonym (Varför)

    Varför sitter du å skriver samma inlägg i massor av olika forum???? 

  • Aake80
    Studentpappa skrev 2022-04-16 09:03:21 följande:
    Bilar besiktas enligt givet intervall, någon mer besiktning gör jag inte utom att provköra och titta. Eller menar du att du måste rådfråga någon tredje part för att klara av att köpa en bil?

    om ingen besiktigat eller servat bilen på 5 år och du får 30 minuter på dig att kolla den så hade du nog varit svettig om bilen kostade 10 msek..!!

  • Studentpappa
    Aake80 skrev 2022-04-16 22:21:01 följande:

    om ingen besiktigat eller servat bilen på 5 år och du får 30 minuter på dig att kolla den så hade du nog varit svettig om bilen kostade 10 msek..!!


    Givet då få bilar är värda 10 mille, men i övrigt nej det skulle inte vara ett problem. Att bilen är besiktigad säger ju egentligen bara att styrleder och bromsar etc. är ok, motorn har dom ingen aning om. Jag har köpt hobbyfordon som inte besiktigas, det är inga problem och jag har aldrig ägnat mer än fem minuter åt att kolla och testa.

    Jag har gått på många visningar och iofs bara köpt ett eget hus men det var inga problem att avgöra husens status utifrån det allmänna intrycket. Ger huset ett allmänt gott intryck så är det extremt osannolikt att det rasar ihop veckan efter du fått nycklarna.

    Osäkra människor har en extrem övertro på besiktningsmän, sen väljer givetvis en säljare bort en krånglig rättshaverist. Dom personerna brukar utmärka sig likt ett läckande tak
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Sotare)
    Studentpappa skrev 2022-04-14 13:24:51 följande:

    Exakt vad är ni rädda för? Är ni helt okunniga själva eller kan ni se uppenbara fel som dåligt tak etc?

    Köper ni för 10 mille måste ni ju kunna ha en buffert på 500 tkr för oförutsedda fel, det kan ju inte vara möjligt att missa fel som kostar mer än det att åtgärda om man inte är blind. En fuktmätare kan vem som helst hyra på Cramo och ha i fickan på visningen.

    Saknar badrummet tätskikt under klinkersen så ser ju ändå ingen det utan att sprätta upp en platta, och det får ju inte en besiktningsman göra heller. Sitter plattor löst märker ni det själva hoppas jag..


    Hur kan du kontrollera om skorstenen är tät eller i dåligt skick invändigt?
    Säg att huset är 8 meter högt så 9-10 m skorsten, 10m rör idag går på 20 000kr MEN det är ju inte det värsta utan OM skorstenen inte är tät och du eldar kan kolmonoksid läcka ut i huset, det är en dödlig gas och man bara somnar in. 
  • Studentpappa

    I ett husköp vad spelar 50 papp för roll i det stora hela? Man får lyfta blicken lite, en besiktningsman från Anticimex hittar det inte heller och du kan inte släpa dit någon för att kontrollera allt. 

    Ta dit sotaren innan du börjar elda och gör en kontroll om man är osäker, vad är problemet?

    Ska du ha dit en elektriker som kollar all el innan du vågar sätta på tvn också så ingen råtta gnagt på en kabel? Man får ju vara lite resonlig vid ett husköp annars är du fel person att bo i hus. Det kommer komma nya överraskningar kontinuerligt som kostar pengar, det går inte att gardera sig. Är huset besiktigat en gång får du väl acceptera att säljaren inte vill ha dit en krångelpelle till som ska dubbelkolla allt.


    Anonym (Sotare) skrev 2022-04-17 09:43:08 följande:
    Hur kan du kontrollera om skorstenen är tät eller i dåligt skick invändigt?
    Säg att huset är 8 meter högt så 9-10 m skorsten, 10m rör idag går på 20 000kr MEN det är ju inte det värsta utan OM skorstenen inte är tät och du eldar kan kolmonoksid läcka ut i huset, det är en dödlig gas och man bara somnar in. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Buda högre)

    När jag köpte mitt hus hade jag lagt högst bud men budgivare nummer 2 kunde tänka sig att göra affär utan en besiktning, medan jag ville besiktiga huset. Säljaren vill givetvis göra affär så snabbt som möjligt och skulle låta budgivare 2 få köpa huset, trots att de lagt ett 50.000kr lägre bud än jag. Jag erbjöd då ytterligare 50.000kr för att få ta dit en besiktningsman inom en vecka och då nappade de på mitt erbjudande. Det är säljarens marknad. Vi köpare får anpassa oss och "gilla" läget. 

  • Anonym (Sotare)
    Studentpappa skrev 2022-04-17 09:58:29 följande:

    I ett husköp vad spelar 50 papp för roll i det stora hela? Man får lyfta blicken lite, en besiktningsman från Anticimex hittar det inte heller och du kan inte släpa dit någon för att kontrollera allt. 

    Ta dit sotaren innan du börjar elda och gör en kontroll om man är osäker, vad är problemet?

    Ska du ha dit en elektriker som kollar all el innan du vågar sätta på tvn också så ingen råtta gnagt på en kabel? Man får ju vara lite resonlig vid ett husköp annars är du fel person att bo i hus. Det kommer komma nya överraskningar kontinuerligt som kostar pengar, det går inte att gardera sig. Är huset besiktigat en gång får du väl acceptera att säljaren inte vill ha dit en krångelpelle till som ska dubbelkolla allt.


    I min värld är alla pengar viktiga.
    Nu var mitt första inlägg att man kan ringa sotaren då mäklare ofta talar osanning. 
    Du klankar ner och nästan idiotförklara folk som i te kontrollerar själva/tycker 50000kr är småpengar m. m. 
    Jag tycker det är ganska korkat att inte ringa sotaren och fråga status på eldstad och skorsten. 
  • Studentpappa
    Anonym (Sotare) skrev 2022-04-17 11:12:28 följande:
    I min värld är alla pengar viktiga.
    Nu var mitt första inlägg att man kan ringa sotaren då mäklare ofta talar osanning. 
    Du klankar ner och nästan idiotförklara folk som i te kontrollerar själva/tycker 50000kr är småpengar m. m. 
    Jag tycker det är ganska korkat att inte ringa sotaren och fråga status på eldstad och skorsten. 
    TS kollar på hus för 10 mille, 50 tkr är småpengar i den klassen. 

    Vill man ha ett hus idag så har man inte tid med en massa krångel då köper någon annan det. Men ringa sotaren har du nog tid med, men attraktiva hus säljs ju ofta innan visning och innan dom ens hinner ut på hemnet.

    Antingen kan man vänta in kraschen som många väntat på väldigt länge, och köper när det är sämre tider och köparens marknad. Det kan dock ta tid..

    Då kan man ställa helt andra krav eller så anpassar man sig till nuläget.
    Ride it like you stole it
  • Kvarna

    Sen kan man ju undra hur bra skydd en besiktningsman ger en?

    Hittar man själv ett fel efter att man flyttat in så får man först försöka processa med besiktningsmannen som i sin tur hänvisar till ditt egna försäkringsbolag.

    Vet flera som anlitat en besiktningsman där köparen/köparna funnit brister som en besiktningsman borde upptäckt som i sin tur påstår att det är normalt och hör till när man har hus. Försäkringsbolaget höll med om att en besiktningsman borde upptäckt felet men påstår samma sak som besiktningsmannen att det hör till när man har hus och hänvisar att ta det med besiktningsmannen.

    Detta hände en nära släkting då dom köpte ett stort och ganska nybyggt hus(1 plans villa på drygt 200 kvm), de anlitade en besiktningsman som gick igenom huset och dom fick ett protokoll. När hösten kom och med det lite mer regn upplevde dom en doft i ena rummet och det var alltid lite ruggig temperatur. Det visade sig att pappen som låg under pannorna ruttnat p.g.a. att det läckt in vatten och det var fel vinkling på taket så att vattnet hade ingenstans att ta vägen.

    Besiktningsmannen påstod att det var naturligt och dags att byta ändå men att dom skulle ta det med försäkringsbolaget, försäkringsbolaget medgav att besiktningsmannen borde upptäckt det och påstod att ta det med honom då dom inte kunde ta ansvar för felet. Mäklaren som sålde huset var bara en förmedlare, tidigare ägare sade sig inte veta om problemet.

    Det slutade med ytterligare 350 000 kr för byte av papp, liten ändring i konstruktionen och nya takpannor på hela huset(passade på att göra allt).

    Ingen rolig sits som nyinflyttad.

     

  • Yrla2

    Jag hade kollat på gjorda besiktningsprotokoll om det finns några allvarliga brister eller frågetecken. Kolla med säljare om det finns kvitton på renoveringar av yttertak, kök, om/tillbyggnader och även våtrumsintyg på badrum. Saknas detta räkna med att behöva göra om. Vad man än köper så kommer det nog finnas något man behöver fixa.

Svar på tråden Besiktning vid husköp