• Aake80

Besiktning vid husköp

Hej

Vi tittar på hus runt om i Sthlm. Nuförtiden är husen redan besiktigade av säljaren men vi vill ta in egen besiktningsman. Har nu varit på 4-5 visningar och i varje fall har mäklaren sagt att säljaren inte säljer till oss om vi begär detta. De tycker att det är "onödigt" eftersom säljaren besiktigat huset och säljer hellre till budgivare 2. De kan gå med på att vi låter en besiktningsman granska deras protokoll.

Vi sålde nyligen min mammas hus och det hade STORA uppenbara fel besiktningsmannen "missade" (mäklaren använde sin egen). Alltså fel en 90 årig tant kan upptäcka.

Har även vänner som köpt hus som heller inte tillåts besiktiga. Jag är mycket obekväm med att köpa ett hus jag inte fått besiktiga för +10 msek. 

Förstår att det kanske är annorlunda ute i landet så en massa svar om att man är en idiot om man inte besiktigar från boende i Ockelbo betackar jag mig för.

• Svar på tråden Besiktning vid husköp
  • Aake80
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2022-04-10 09:37:40 följande:

Jag skulle fortfarande begära att göra egen besiktning. Hänvisa till undersökningsplikten, den är väldigt långtgående för köpare och ni kan nästan aldrig komma och klaga på saker i efterhand, undantaget s.k. dolda fel som en besiktningsman ändå inte hade upptäckt.

Det har jag gjort. Men iom att ingen annan begär detta är det mer bekvämt att sälja till någon annan. I den här takten kommer vi aldrig kunna köpa ett hus.
  • Aake80
    Studentpappa skrev 2022-04-14 13:24:51 följande:

Exakt vad är ni rädda för? Är ni helt okunniga själva eller kan ni se uppenbara fel som dåligt tak etc?

Köper ni för 10 mille måste ni ju kunna ha en buffert på 500 tkr för oförutsedda fel, det kan ju inte vara möjligt att missa fel som kostar mer än det att åtgärda om man inte är blind. En fuktmätare kan vem som helst hyra på Cramo och ha i fickan på visningen.

Saknar badrummet tätskikt under klinkersen så ser ju ändå ingen det utan att sprätta upp en platta, och det får ju inte en besiktningsman göra heller. Sitter plattor löst märker ni det själva hoppas jag..

Självklart ser man det uppenbara men är svårt att hinna med allt på max 30-40 minuters visning. Mäklarna ger oftast inte mer tid än så.

Har sålt hus själv där besiktningsmannen missat att en hel fasad var kaputt. Det såg man bara man kollade på den men det finns ju många sådana potentiella fel och just därför att man inte har tid som man tar in besiktningsman. 

Kan ju vända på frågan. Exakt vad är säljarna rädda för?
  • Aake80
    riboflavin skrev 2022-04-10 12:31:49 följande:

Om ni promt ska köpa hus inom en marknad som funkar så så hade jag tänkt genom. Vad är vi rädda för?
    Ett felbyggt tak? Falerande värmesystem? Felaktig eldragning o.s.v. Och sen tagit höjd för det. Ni talar om hus i 10 miljoner kr-klassen. Om ni istället riktar in er på hus för 8 miljoner ger det goda marginaler att hantera eventuella fel. 

Att göra en pissaffär och betala för mycket för huset. 

Vad är säljaren så rädd för? Vet hen om att det finns en massa skit i huset som hens besiktningsman missat?
  • Aake80
    Studentpappa skrev 2022-04-15 18:54:48 följande:
    Dom vill väl sälja utan krångel och det finns köpare som köper utan att krångla.

Om du själv varit med om en besiktningsman som missat helt uppenbara skador, kan man ju fundera över varför det ska vara så viktigt att få göra en till. 

På 30-40 min hinner du se det som behövs. Låt frun titta på tapeterna och badrummet så synar du huset.

nej det hinner jag verkligen inte. Jag vill kolla vind, under takpannor etc. 

• Aake80
    Studentpappa skrev 2022-04-15 20:30:35 följande:
    Av förklarliga skäl släpper man ju inte upp en tjomme på taket på en visning.

Vill du köpa ett hus får du anpassa dig till säljaren.

fast lagen säger att det är min plikt att undersöka annars är jag ansvarig. Men säljaren vägrar mig att besiktiga. Skulle du köpa en bil som inte besiktigats av en seriös aktör??

• Aake80
    Studentpappa skrev 2022-04-16 09:03:21 följande:
    Bilar besiktas enligt givet intervall, någon mer besiktning gör jag inte utom att provköra och titta. Eller menar du att du måste rådfråga någon tredje part för att klara av att köpa en bil?

om ingen besiktigat eller servat bilen på 5 år och du får 30 minuter på dig att kolla den så hade du nog varit svettig om bilen kostade 10 msek..!!

Svar på tråden Besiktning vid husköp