• kjm789

    Jag knuffade mitt barn in i väggen

    Idag uppstod en hemsk situation som jag mår så himla dåligt över.

    Sedan mitt andra barn kom, för tre månader sedan, har det varit kaos hemma. Bebisskrik i kombination med en trotsig 3åring har gjort att min energi är i botten och att tålamodet har börjat sina ordentligt. Det har uppstått situationer då jag behövt höja rösten till treåringen eller gått från rummet för att inte provoceras, MEN idag hände en grej som gjorde mig så otroligt rädd för mig själv och vad jag är kapabel till att göra i stressiga situationer. När vi skulle gå ut till parken hade jag satt bebisen i babysittern på golvet för att klä på mig och 3åringen kläder. När jag vänt ryggen till hör jag hur bebis gallskriker varav jag vänder mig om och ser att treåringen försöker putta ut bebisen ur babysittern. Paniken i bebisens ögon gör att jag agerar instinktivt (antar jag?) och springer fram för att flytta treåringen från situationen men det blir istället att jag knuffar honom för att han ska sluta, men knuffen blir hård och han ramlar bakåt och slår huvudet i väggen!! 

    Fick så extreeeeemt dåligt samvete direkt efteråt och tröstade/sa förlåt och försökte göra allt men det går ju såklart inte att få ogjort! Tänk om jag har skadat mitt barn psykisk av detta??

    Är så rädd att en liknande situation ska uppstå för att jag inte kan hantera den stressiga situationen. Har ni några tips/råd? Är det någon annan som varit med om liknande?


    kjm
  • Svar på tråden Jag knuffade mitt barn in i väggen
  • Anonym (Nej, bara nej)
    Anonym (Inte okej) skrev 2022-04-15 09:45:18 följande:

    Och jag har inte skrivit något till dig innan du skrev att du hade anmält mig ? 


    Och du har knappast varit i närheten av misshandel som jag varit samt alla mordförsök ifrån vuxen jag har varit med om. Så kan du anmäla mig så kan du gott svara på mitt typ exempel, oavsett vem jag än skrev det till, då du reagerade just på mig. Eller hur ? 


    Så det är synd om diug för att du varit med om grov misshandel som du kallar det, men du tycker synd om ts som misshandlade sitt barn bara för att hon är kvinna eller?? Gå o lägg dig va fan.


    Du har ingen aning om vad jag varit med om. Är det en tävling menar du, i vem som råkat mest illa ut?

    VAR har jag skrivit att jag tycker synd om ts???
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Nej, bara nej) skrev 2022-04-15 09:36:14 följande:
    Jo, högst sannolikt anmäls det till soc. Anmälningsplikten är inte förhandlingsbar. Vilket du vetat om du "arbetar nära soc".

    Jag är inte här för att debattera med dig, jag avrådde ts att följa ditt "råd" och det står jag för.

    Hej med dig. Vill du ha sista ordet så varsågod. Tungan ute

    Det finns ingenting att anmäla om man säger till BVC att man är trött och har svårt att hitta en bra struktur hemma som nybliven 2barns mamma. 


    att be om hjälp/råd/tips är inte en befogenhet till att ta kontakt med soc, samt så finns det inget underlag till anmälningsplikt i det syftet heller. 


    Du skriver bara falska påståenden och skrämmer folk i onödan.

    vad som däremot skulle kunna vara illa är om TS inte kan få hjälp och hennes situation i hemmet blir värre med stress för hon inte vet hur hon ska tänka eller underlätta för sig själv.

    Du kan stå för vad du säger - det har du rätt till.

    men ts bör samtidigt veta att du skrämmer henne, kommer med falska påståenden om hennes situation och att hon kan be om hjälp utan att det blir en anmälan till soc. 


    det du gör är att förstärka att hon faktist skulle ha gjort fel i sitt sätt och handlade 

  • Anonym (Inte okej)
    Anonym (Nej, bara nej) skrev 2022-04-15 09:48:08 följande:
    Du har ingen aning om vad jag varit med om. Är det en tävling menar du, i vem som råkat mest illa ut?

    VAR har jag skrivit att jag tycker synd om ts???
    Wow. Du anmälde mig för att jag skuldbelagt ts. Därmed har du tagit ställning och försvarat ts. Vilket i sig rakt av utan förmildrande omständigheter kan tolkas som att du kände för ts. Därmed tycker synd om ts. Är du trög eller leker du bara trög?
  • Anonym (Inte okej)

    Jag säger inte att ts ska åka dit för barnmisshandel, men hon bör definitivt söka hjälp då det har gått för långt. Och jag säger att det inte var okej någonstans med vad hon gjorde mot sitt äldsta barn! 


    Att vissa verkar ha svårt för att man säger sanningen rakt ut är skrämmande.

  • Anonym (Nej, bara nej)
    Anonym (Inte okej) skrev 2022-04-15 09:51:47 följande:
    Wow. Du anmälde mig för att jag skuldbelagt ts. Därmed har du tagit ställning och försvarat ts. Vilket i sig rakt av utan förmildrande omständigheter kan tolkas som att du kände för ts. Därmed tycker synd om ts. Är du trög eller leker du bara trög?
    Jag anmälde för att du skrev detta: "Låt det bära eller brista, dör ung fan så gör den det. det var ju ändå "bara en olycka"."

    Det är inte att ta ställning vare sig för eller emot ts.

    Du har bristande läsförståelse eller så beror det på att du inte kan släppa ditt barndomstrauma. Detta gör att jag förhåller mig lugn till dina påhopp och fantasier.
    För jag tycker synd om dig.
  • Anonym (Inte okej)
    Anonym (Nej, bara nej) skrev 2022-04-15 09:56:48 följande:
    Jag anmälde för att du skrev detta: "Låt det bära eller brista, dör ung fan så gör den det. det var ju ändå "bara en olycka"."

    Det är inte att ta ställning vare sig för eller emot ts.

    Du har bristande läsförståelse eller så beror det på att du inte kan släppa ditt barndomstrauma. Detta gör att jag förhåller mig lugn till dina påhopp och fantasier.
    För jag tycker synd om dig.
    Någonsin hört talas om att se "helheten"? Ska du anklaga mig för att ha bristande läsförståelse när du enbart plockar en mening ur sitt sammanhang? Ironiskt.
  • Anonym (Inte okej)
    Anonym (Nej, bara nej) skrev 2022-04-15 09:56:48 följande:
    Jag anmälde för att du skrev detta: "Låt det bära eller brista, dör ung fan så gör den det. det var ju ändå "bara en olycka"."

    Det är inte att ta ställning vare sig för eller emot ts.

    Du har bristande läsförståelse eller så beror det på att du inte kan släppa ditt barndomstrauma. Detta gör att jag förhåller mig lugn till dina påhopp och fantasier.
    För jag tycker synd om dig.
    Anledning att jag skrev så var ju för att ts inte brydde sig ett skit fast hon hade 3 olika sätt att avvärja problemet på, men valde det 4:e! Det var synonymt ur handlingen menat. Kanske du skulle lära dig vad gällande läsförståelse?
  • Anonym (Nej, bara nej)
    Anonym (Inte okej) skrev 2022-04-15 10:02:29 följande:
    Någonsin hört talas om att se "helheten"? Ska du anklaga mig för att ha bristande läsförståelse när du enbart plockar en mening ur sitt sammanhang? Ironiskt.
    Jodå, jag har sett många "helheter" i livet.

    Jag hoppas att du fortfarande är ung så du hinner bearbeta det du upplevt. Anmälde du förövaren?
  • Anonym (Inte okej)
    Anonym (Nej, bara nej) skrev 2022-04-15 10:05:04 följande:
    Jodå, jag har sett många "helheter" i livet.

    Jag hoppas att du fortfarande är ung så du hinner bearbeta det du upplevt. Anmälde du förövaren?
    Tråden handlar inte om mig. Kanske jag skulle anmäla dig för Off topic ?
  • Anonym (Nej, bara nej)
    Anonym (Inte okej) skrev 2022-04-15 10:07:07 följande:
    Tråden handlar inte om mig. Kanske jag skulle anmäla dig för Off topic ?
    Gör det. Inga problem.
    Då säger vi så.
  • Anonym (Liv)

    Det är uppenbart när man läser tråden att folk tolkar det ur egna erfarenheter. Att det är en psykisk störd person som misshandlar sitt barn eller saker som kan hända när man har småbarn. 
    Som jag ser det har alla småbarnsföräldrar situationer där man får dåligt samvete efteråt när man t ex skrikit gör högt, reagerat lite för häftigt eller sagt saker man ångrar. Det är mänskligt. Det är två helt olika saker att reagera i en situation som faktiskt är farligt för det ena barnet som här eller att slå till ett barn bara för att man är arg. Hade ts skrivit att hon knuffade in barnet i väggen för att hon var så jävla arg på honom hade jag sagt sök hjälp absolut. Men nu var situationen inte sådan. Ts har extremt dåligt samvete och sannolikheten är, tror jag, liten att hon gör samma sak igen. Det är så man lär sig, det här blev inte bra och såhär vill jag inte känna igen. Det råd jag vill ge ts är att påminna sig om detta i jobbiga situationer, när det är möjligt ta ett lugnt andetag och tänk över alternativen. Rådet man brukar få är ju annars att gå ifrån, lämna situationen och andas djupt (vilket inte var möjligt här) . Hämta kraft och skaffa avlastning är också viktigt rent långsiktigt, för det ÄR påfrestande med två så små barn. . 

Svar på tråden Jag knuffade mitt barn in i väggen