• Vito87

    PGT

    Är det någon här som har erfarenhet av PGT.  Vi har fått reda på att det är en 50/50 risk att framtida barn kommer ärva en mutation på en gen som kan bli väldigt problematisk och i vissa fall livshotande för barnet.  Därför har vi fått en remiss för PGT. Men jag har några frågor:

    Hur lång är väntetiden för PGT i Göteborg.  Vår remiss kom fram nu i april -22.
    Vilken successrate har pgt?  
    Hur många försök får man?

  • Svar på tråden PGT
  • Mikkans

    Vid pgt gör man icsi, ska ni inte göra detta nu? Om ni skippar analys kan ni också återföra direkt på dag 3 tex.

    Har du testat DHEA för att öka äggreserven? Googla det. 

  • Vito87

    Nu har vi haft möte med klinisk genetik. Vårt sista embryo är med största sannolikhet friskt.  Så nu ska vi vänta på att reproduktionsmedicin hör av sig så att vi kan boka tid för FET.
    Då analysen inte är 100% säker så kommer vi behöva göra moderkaksprov eller fostervattensprov ifall det skulle bli en graviditet.

    Och så får vi hoppas att embryot överlever ännu en tining....  eftersom det redan biopserats,  fryst, tinats, biopseras igen och frysts igen...     många om och men igen. Men vi har fått en sista liten chans så den tänker vi ta.
    Nu ska vi bara vänta igen. Som så ofta när man gör PGT.

    Jag minns att jag tyckte vanlig IVF var påfrestande.  PGT är 100 gånger mer påfrestande.  Stressen över all tid man förlorar hela tiden är hemsk. (Iaf för mig som är 36 år...)

  • Unicorn123
    Mikkans skrev 2024-02-01 18:24:23 följande:

    Vid pgt gör man icsi, ska ni inte göra detta nu? Om ni skippar analys kan ni också återföra direkt på dag 3 tex.

    Har du testat DHEA för att öka äggreserven? Googla det. 


    Vi kommer inte göra icsi nu. vet du om de ökar chanserna för ett befruktat ägg om man inte gör det? 

    googlade lite på det och verkar som det hjälp många, har du själv erfarenhet från detta? Verkar ju inte gå att få tag i i Sverige (om man inte får se utskrivet) och de läkare jag haft kontakt med verkar tycka man är konstig om man frågar om tillskott etc som kan hjälpa till? 
  • Jimmithejuice

    Univorn123: Varför måste embryonen odlas till dag 5 om ni inte ska ta biopsi? Vet du hur stor chans det är för er att föra sjukdomen vidare? För oss är det 50% så ganska stor chans.

    Vito87: Åh, glada nyheter ändå, vad glad jag blir! Vet ni när ni kommer få göra återföring? Håller verkligen tummarna för er. Jag har gjort ett moderkaksprov tidigare & det var inte alls farligt även om det såklart kändes läskigt innan. All väntan är verkligen olidlig vid PGT 😔

  • Unicorn123
    Jimmithejuice skrev 2024-02-07 12:38:23 följande:

    Univorn123: Varför måste embryonen odlas till dag 5 om ni inte ska ta biopsi? Vet du hur stor chans det är för er att föra sjukdomen vidare? För oss är det 50% så ganska stor chans.

    Vito87: Åh, glada nyheter ändå, vad glad jag blir! Vet ni när ni kommer få göra återföring? Håller verkligen tummarna för er. Jag har gjort ett moderkaksprov tidigare & det var inte alls farligt även om det såklart kändes läskigt innan. All väntan är verkligen olidlig vid PGT 😔


    Nej de måste de inte, vara bara jag som trodde att de alltid är så då jag inte gjort annat än PGT Och man inte brukar få så mycket info om man inte ställer rätt frågor till läkare. Men har nu insett att de inte behövs vid ivf. 


    jag har också 50 % att föra sjukdomen vidare, så är ju ganska riskabelt. men får lita på läkarens rekommendation och hoppas det ska ge oss bättre chanser. 

  • Unicorn123

    Inför att jag ska påbörja min sista behandling har jag fått lämna hormonprover. Bland annat för att mäta min AMH nivå. Senast jag tog det provet visade det 0,51 för ca ett år sedan. Nu visade den 0,86, är det någon som varit med om att den ökat med tiden? Eller är de vanligt att den går lite upp och ner? för mig som ligger på en så låg nivå ökar ju hoppet avsevärt med en liten förbättring där.

  • Jimmithejuice

    Unicorn123,

    Det låter ju som att det kan öka din chans att bli gravid om man inte odlar till dag 5 men moderkaksprov görs inte tidigare än vecka 11. Det är en stor uppoffring att göra selektiv abort, både psykiskt & fysiskt. Man är lycklig över att vara gravid men kan ändå inte glädjas innan man vet hur det kommer att bli.

    Jag har genomgått en sådan. Det tog bara 3 dagar från att moderkaksprovet var gjort tills att svaret kom. Det visade tyvärr att fostret bar på sjukdomen & jag gjorde en abort 4 dagar senare i vecka 12. Jag vet bara att jag aldrig skulle kunna göra om det. 

    Jag hoppat verkligen inte att du behöver genomgå det. Ang AMH så har jag tyvärr ingen aning, har aldrig tagit något sånt prov tror jag?

  • Vito87

    Jag gjorde en återföring av vårt sista embryo den 16 februari.  
    Onsdag 28 februari testade jag positivt med clearblue digital.  Men testet visade bara "gravid 1-2 veckor".   Jag testade igen 2 dagar senare.  Nu visar testet "gravid 2-3" veckor. Så det verkar gå åt rätt håll...
    Jag är lite glad, men mest rädd.   Det är allt för många gånger vi fått negativa besked under denna PGT-resa.  Så det är svårt att vara glad och positiv...   Jag är så rädd att det inte ska gå vägen.

  • Jimmithejuice

    Vito87 Men åååh supergrattis!! Förstår att det känns läskigt & osäkert men NU är du faktiskt gravid, stort stort grattis ❤ när ska ni göra ultraljud?

  • Vito87

    Vi var på ultraljud 22 mars.   Tyvärr hade fostrets hjärta slutat slå, troligtvis dagen innan.  Vi var i vecka 7+5.  
    Det var ett uteblivet missfall.
    Så jag fick ta cytotec en vecka senare för att hjälpa kroppen stöta ut fostret.
    Ska på återbesök om 2 veckor för att se till att allt är ute.
    Detta känns väldigt tråkigt. Men det går inte att göra så mycket åt det.  Vi återhämtar oss och är lite extra tacksamma för det barn vi har. Så hon blir rejält bortskämd just nu.

Svar på tråden PGT