• sannaqu

Erfarenhet av förklimakteriet/klimakteriet/hormonell obalans

Hej! 

Jag har sedan 2018 dragits med klimakteriebesvär. Det började med vallningar nattetid och jag utvecklade med tiden även andra symptom. Som jag vid den tidpunkten inte kopplade till mina hormoner. Utan till stress, på flera punkter.

Resan har varit lång och jag har testat det mesta, med varierat resultat.

Hösten 2020 hade jag googlat mig till att jag troligen befann mig i förklimakteriet med östrogendominans som följd och testade progesteronkräm. 

Detta gav en nästan mirakulös förbättring. Det flesta av mina för-/klimakteriebesvär försvann nästan omgående. 

Ökad nedstämdhet märktes endast av just före och första dagarna av mens. Då jag hade uppehåll med krämen.

Detta har sedan dess hålla sig stabilt t o m december 2021. Då tillförsel av progesteron inte hjälper längre. Snarare är det så att jag upplever ökad benägenhet för ångest då jag använder krämen. 

Jag slutade därför med krämen och har försökt behandla med andra ej receptbelagda. Men utan särskilt tillfredsställande resultat. 

Främst är det de psykiska mående som är svårast att hantera. Är nedstämd har humörsvängningar från gråtmildhet till ilska. Bristande motivation. Får stresspåslag av hunger, nervositet, fysisk aktivitet (motion). Samt känner oproportionerligt rädsla/oro av att utsätta mig för nyheter, actionfilm etc.

Och detta är verkligen inte jag. Jag är normalt en lugn, sansad och positiv person med båda fötterna på jorden. 

Har varit i kontakt med vårdcentralen, men får ingen direkt hjälp där.

Därför skriver jag här.

Känner du igen dig i det jag skriver och hur har blivit hjälpt? Har HRT hjälpt dig?

Vill gärna hitta någon/några att dela erfarenheter med, för jag känns rätt tröstlöst just nu.

• Svar på tråden Erfarenhet av förklimakteriet/klimakteriet/hormonell obalans
  • nytt eller gammalt

Om du har haft problem så länge kanske det är på väg att gå över? Försök tänk så?

Men annars så tror jag på Mindfulness. inte för att det ändrar något i kroppen, för det du går igenom
    är ju friskt så att säga, utan för att det hjälper jättebra för den mentala balansen. 

Min svärmor hävdar att yoga är det som hjälpte henne igenom klimakteriet. Kanske värt att prova också?

• sannaqu

Man kan ha besvär i åratal med hormonella fluktationer, innan ens det riktiga klimakteriet infinner sig. Kallas förklimakteriet.

Jag har gjort de livsstilsförändringar som rekommenderas. Jag motionerar regelbundet, jag har lagt om min kost till att minimera snabba kolhydrater, jag mediterar, tagit bort en massa stressrelaterade, bl a bytt jobb och avslutat en dålig relation..  ????

Men när det inte hjälper, pga galopperande hormoner som skickar SOS-signaler till övriga systemet om fara på färde??!  Då är det svårt.. för att inte säga omöjligt... att enbart lösa med positivt tänkande.. ????

Svar på tråden Erfarenhet av förklimakteriet/klimakteriet/hormonell obalans