• Anonym (TS)

Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?

Hej! 

Önskar svar från de som vet. Inget gissande eller tror

Jag får bostadsbidrag. Och går precis runt ekonomiskt. Så jag har nu börjar sälja av kläder, möbler, inredning osv. som jag kan offra. Just för att jag precis går runt och att det har blivit svårare p.g.a. el-, bensin- och matpriserna. Jag har redan hunnit sälja av lite, och de som köpt av mig har betalat via swish.

Så började jag fundera.. om man får socialbidrag så räknas ju pengar som inkommer via swish som inkomst. Vilket påverkar beslutet för socialbidrag. 

Så min fråga är - är det samma när det gäller bostadsbidraget man får från försäkringskassa? 

Jag har googlat.. men jag hittar ingen information som rör detta ang. bostadsbidraget. Bara om socialbidraget. 

För om jag förlorar bostadsbidraget kommer jag inte klara mig.. och jag har ju inte hur mycket kläder och prylar som helst att sälja.

Någon som vet och kan svara på detta?

Och OM pengar via swish räknas som inkomst, finns det kryphål? Som t.ex. att de   skriver ?gåva? i meddelandet eller sådär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-04-20 12:34
    Måste klargöra att jag INTE får socialbidrag. Bara bostadsbidrag. Men ville minnas att jag läst och tolkat någonstans att man kunde få sämre
    /mindre socialbidrag om man fick in pengar via swish.. lån eller gåvor spelade ingen roll.
    Så min undran handlar bara om bostadsbidraget!
  • Svar på tråden Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?
  • Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (Kgkf) skrev 2022-04-18 18:18:43 följande:
    Fast det är väl bara om det inte går att lösa på annat vis? 
    Nej, det handlar om tur täthet. har man barn så kan förskolan ligga på ett ställe, det andra barnet kan gå på en annan skola, man kan inte åka buss för att själv hinna inom rimlig tid. ut över detta om man är skild, kan ha kör tid till den andre förälder, vissa arbeten kräver att man har tillgång till bil, man jobbar på olika arbetsplatser, finns hur många skäl som helst.
    -

Innehav av bil bör inte vara ett hinder, om den enskilde måste ha bil i sitt arbete, för att kunna ta sig till och från sin dagliga sysselsättning, t.ex. därför att allmänna kommunikationsmedel inte har rimlig turtäthet eller finns inom rimligt avstånd från bostaden, för att skjutsa barnet eller barnen till förskoleverksamhet, ? av medicinska eller sociala skäl, t.ex. för att ett barn ska kunna umgås med sin förälder eller 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nej) skrev 2022-04-17 17:08:54 följande:

Nej, att sälja begagnade möbler, kläder mm räknas inte som en inkomst, varken hos FK eller soc. För att det ska vara inkomst ska det vara regelbundet och då börjar även Skv bli intresserade, eftersom du då rör dig mot företagande istället. Så nej, du kan vara lugn.

Hur kan du skriva så? Det är klart att soc räknar det som inkomst och drar av beloppet till nästa månad? Du kan inte ens låna 100 kr från en vän via swish utan att soc anser att det är en inkomst. Killgissar du bara? 
  • Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2022-04-18 18:50:27 följande:
    Detta är helt OT men eftersom du far med osanningar måste jag gå in och stoppa dig. Jag har jobbat med ekonomiskt bistånd I 6+ år och generellt sett är det så att allt som kommit in på kontot räknas som inkomster. Är det därför en person som får in mycket swish (t.ex. för försäljning av saker) så har vi rätt att kräva kontoutdrag en månad bakåt vid återansökan och vi kräver ALLTID kontoutdrag tre månader bakåt vid nyansökan. Man får inte slentrianmässigt begära utdrag månadsvis utan behöver osåfall finnas anledning (t.ex. mycket inkomster) om man inte har anledning kan man istället göra stickkonttoller om 3 månaders kontoutdrag för att säkerställa. exakt hur detta ser ut är olika i olika kommuner, men detta är generellt vad man som socialsekreterarehar rätt att kräva in som utredningsmaterial för en ansökan om ekonomiskt bistånd. Man får som sökande t.ex. stryka över sina utgifter i kontoutdraget för att skydda sin integritet om man önskar (detta händer dock otrooooligt sällan) men samtliga utgifter är man skyldiga att visa. Det stämmer också att samtliga inkomster räknas som inkomster, oavsett om det är lån eller gåva. Möjlighet till undantag finns (t.ex. om man ser att man fått in 100 kr från ett swishnummer och sedan betalar tillbaka 100 kr till samma, då kan den inkomsten räknas bort för att man har sett att den försvunnit direkt igen. Men detta görs mycket restriktivt. 

Angående rekreationsresor och umgängesresor som du skrivit om så KAN kostnad för dessa beviljas men det görs väldigt sällan och ska till väldigt synnerliga skäl för detta. En av anledningarna kan vara att man är en barnfamilj som uppburit försörjningsstöd under en mycket lång tid och då tas beslutet utifrån barnperspektivet, då detta är mycket starkt. Att man regelbundet skulle betala ut bistånd för sådana resor är inte möjligt. I dina källor hänvisar du också till fall som avgjorts i Högsta förvaltningsdomstol, alltså vår högsta distans. Där har man överklagat först i förvaltningsrätten och u kammarrätten innan man kommer dit och man får inte prövningstillstånd där om det inte är ett något särskilt med fallet. Det är alltså ganska unika ärenden. 

ONT: bostadsbidrag är inte lika hårt prövat som försörjningsstöd.  FK går efter den listan som någon annan publicerade innan med bl.a. deklarerad inkomst samt tillgångar över 100.000 kr. Så TS du behöver inte vara orolig för bostadsbidraget ska dras in för försäljning av lite saker, om det inte är hiskeliga summor. Du bör däremot fundera på (om det är som du säger att du inte har råd med kläder till ditt barn t.ex.) att söka om ekonomiskt bistånd. Där ingår kläder i normen. Det är lågt, absolut, men det är beräknat så att man ska klara sig. Där är det dock mycket hårdare med inkomster, som du ser här ovan. 
    Uppgifterna jag har hämtat är från Ekonomiskt bistånd. Handbok för socialtjänsten, dvs en bok du måste följa.

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/handbocker/2021-5-7389.pdf
  • Anonym (KK)
    Anonym (Ingen skatt.) skrev 2022-04-18 18:58:09 följande:
    Nej, det handlar om tur täthet. har man barn så kan förskolan ligga på ett ställe, det andra barnet kan gå på en annan skola, man kan inte åka buss för att själv hinna inom rimlig tid. ut över detta om man är skild, kan ha kör tid till den andre förälder, vissa arbeten kräver att man har tillgång till bil, man jobbar på olika arbetsplatser, finns hur många skäl som helst.
    -

Innehav av bil bör inte vara ett hinder, om den enskilde måste ha bil i sitt arbete, för att kunna ta sig till och från sin dagliga sysselsättning, t.ex. därför att allmänna kommunikationsmedel inte har rimlig turtäthet eller finns inom rimligt avstånd från bostaden, för att skjutsa barnet eller barnen till förskoleverksamhet, ? av medicinska eller sociala skäl, t.ex. för att ett barn ska kunna umgås med sin förälder eller 
    OMG. Om du har bil när du ansöker om ekonomiskt bistånd prövas det. Med hårda restriktioner. Om det avslås måste du sälja bilen och använda de pengarna innan du kan få stöd. Om du FÅR ha bil kan de kräva att du säljer en dyrare bil och köper en billigare.
    Alla tillgångar kan prövas. Inklusive bostad. 
    Ansökande gör en skriftlig försäkran över vilka tillgångar som finns. 
  • Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (KK) skrev 2022-04-18 19:27:09 följande:
    OMG. Om du har bil när du ansöker om ekonomiskt bistånd prövas det. Med hårda restriktioner. Om det avslås måste du sälja bilen och använda de pengarna innan du kan få stöd. Om du FÅR ha bil kan de kräva att du säljer en dyrare bil och köper en billigare.
    Alla tillgångar kan prövas. Inklusive bostad. 
    Ansökande gör en skriftlig försäkran över vilka tillgångar som finns. 
    Jag har just lagt ut källan till vart jag hämtat uppgifterna, den är skriven av socialstyrelsen, dvs deras Rättsavdelning med hjälp av jurister.
    Man har skrivit denna nyligen för bara mindre än ett år sedan, det är så exempelvis denna socialsekreteraren som nyligen dök upp på tråden ska förstå hur hon ska tolka lagen, dom har gjort den tydlig så alla ska förstå den, dvs den har inte uppkommit av en slump, den har uppkommit just för denna socialsekreteraren inte kan juridik, som vi nyligen upplevt :
    Inlägg #40 klockan 18:50
  • Anonym (....)
    Anonym (Ingen skatt.) skrev 2022-04-18 18:11:53 följande:
    Tycker det är trist att folk går ut med falska uppgifter, jag förstår inte varför? handlar det om avundsjuka på vårt system vi har i landet? där alla har rätt till ett bra liv.
    För att få socialbidrag är det krav arr mm visar på kontoutdrag var tredje månad. I många kommuner har dock som krav att man ska visa vid varje ansökan, vilker är helt tillåtet. Du har fått en länk som du uppenbarligen vägrade att läsa. 

Allt som kommer in på kontot, oavsett om det är lån, gåvor, från försäljning (ex man har sålt klädesplagg) eller tillbaka betalning för pengar man tidigare lånat ut räknas som inkomst och man får avdrag för de summorna från sitt ekonomiska bistånd. Vilket är helt lagligt. 
  • Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (....) skrev 2022-04-18 19:46:06 följande:
    För att få socialbidrag är det krav arr mm visar på kontoutdrag var tredje månad. I många kommuner har dock som krav att man ska visa vid varje ansökan, vilker är helt tillåtet. Du har fått en länk som du uppenbarligen vägrade att läsa. 

Allt som kommer in på kontot, oavsett om det är lån, gåvor, från försäljning (ex man har sålt klädesplagg) eller tillbaka betalning för pengar man tidigare lånat ut räknas som inkomst och man får avdrag för de summorna från sitt ekonomiska bistånd. Vilket är helt lagligt. 
    Jag har plockat fram lagen läs den är bara på 191 sidor, allt jag har lagt ut är kopierat därifrån.
    Det är detta socialsekreteraren måste följa, hon berätta själv att domarna var från deras högsta instans, men självklart uppgifterna kommer ju från hennes arbete, blir lite konstigt att någon på Familjeliv ska lägga ut hennes egna lagar hon måste följa, och sedan känner hon inte igen dom?
  • Anonym (Polly)

Varför skriver ni om socialbidrag när det gällde bostadsbidrag?

• Anonym (E..k)
    Anonym (Polly) skrev 2022-04-18 19:56:53 följande:

Varför skriver ni om socialbidrag när det gällde bostadsbidrag?

En sidodiskussion men mest en person som diskuterar sidosido-diskussion med sig själv verkar det som för det är inte relevant allsSkål
  • Anonym (Socialsekreterare)
    Anonym (Ingen skatt.) skrev 2022-04-18 19:37:39 följande:
    Jag har just lagt ut källan till vart jag hämtat uppgifterna, den är skriven av socialstyrelsen, dvs deras Rättsavdelning med hjälp av jurister.
    Man har skrivit denna nyligen för bara mindre än ett år sedan, det är så exempelvis denna socialsekreteraren som nyligen dök upp på tråden ska förstå hur hon ska tolka lagen, dom har gjort den tydlig så alla ska förstå den, dvs den har inte uppkommit av en slump, den har uppkommit just för denna socialsekreteraren inte kan juridik, som vi nyligen upplevt :
    OT: Den har inte uppkommit nyligen. Den har däremot uppdaterats nyligen. Den tidigare versionen är från 2013 och detta är endast en uppdatering av den. Fram tills den nya versionen kom ut följde vi den versionen som utgavs 2013 och nu när uppdateringen är ute följer vi den. Det är en handbok och en vägledning i vårt arbete och har inte tillkommit på något sätt som du beskriver. Här syns tydligt att du inte vet vad du pratar om. Precis som du inte vet vad du pratar om när du försöker tolka och hänvisa till texterna ur den. Jag har följt och följer denna bok dagligen i mitt arbete sedan jag började arbeta i branschen och har också utbildning i hur jag ska tolka dessa texter, och det är uppenbart att jag förstår och kan tolka dem på bättre sätt än vad du gör här i denna tråd.

Nu är detta en tråd om bostadsbidrag så jag kommer inte skriva mer om ekonomiskt bistånd utan ville bara vara en motvikt till de felaktiga påståenden som gjorts. Vill du starta en egen tråd om just ekonomiskt bistånd är du välkommen att göra det, du får säkert möjlighet till mer diskussion där. Men från mig får du inte mer OT-diskussion i en tråd du kapat från dess första fråga. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Ingen skatt.) skrev 2022-04-18 19:37:39 följande:
    "dom har gjort den tydlig så alla ska förstå den..." 

De har uppenbarligen inte lyckats...
  • Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2022-04-18 20:20:20 följande:
    OT: Den har inte uppkommit nyligen. Den har däremot uppdaterats nyligen. Den tidigare versionen är från 2013 och detta är endast en uppdatering av den. Fram tills den nya versionen kom ut följde vi den versionen som utgavs 2013 och nu när uppdateringen är ute följer vi den. Det är en handbok och en vägledning i vårt arbete och har inte tillkommit på något sätt som du beskriver. Här syns tydligt att du inte vet vad du pratar om. Precis som du inte vet vad du pratar om när du försöker tolka och hänvisa till texterna ur den. Jag har följt och följer denna bok dagligen i mitt arbete sedan jag började arbeta i branschen och har också utbildning i hur jag ska tolka dessa texter, och det är uppenbart att jag förstår och kan tolka dem på bättre sätt än vad du gör här i denna tråd.

Nu är detta en tråd om bostadsbidrag så jag kommer inte skriva mer om ekonomiskt bistånd utan ville bara vara en motvikt till de felaktiga påståenden som gjorts. Vill du starta en egen tråd om just ekonomiskt bistånd är du välkommen att göra det, du får säkert möjlighet till mer diskussion där. Men frånJag vet jag har läst den det står att den ersätter den gamla mig får du inte mer OT-diskussion i en tråd du kapat från dess första fråga. 
    Jag vet det står klart och tydligt att den ersätter den gamla från 2013. dvs den från 2013 gäller inte längre.

Du kan börja ta upp det jag kopierat då som är fel så ska vi testa dina juridiska kunskaper live på nätet nu när vi har en och den rätta o sanna källan att utgå ifrån.
  • Anonym (Hur få reda på det?)

Vet faktiskt inte, men hur skulle Fk få reda på det? På soc måste man ju lämna in sitt kontoutdrag med jämna eller ojämna mellanrum, men på FK finns inget sådant krav. Men om du vill vara på den säkra sidan: träffa köparna IRL och lämna över grejorna mot kontanter. 

• Anonym (Ingen skatt.)
    Anonym (Kim) skrev 2022-04-18 20:21:43 följande:
    Boken är ingen lag utan ett stöd för handläggning...

Och du verkar inte ha förmågan att tolka den rätt heller. 
    Men exakt, liknande ser du när du går in och läser lagen och olika lagar, tar du då och vänder blicken åt höger i lagtext så finns det oftast kommentar, den är skriven så vi vet ungefär vad paragrafen handlar om, hur den ska tolkas, kommentar är skriven av mycket juridiska domare, oftast från HD, dvs inga små domare från tingsrätten, hovrätten utan utvalda riktigt kunniga personer såna som går in och rättar där andra domare gör fel.
Svar på tråden Kan detta påverka mitt bostadsbidrag?