• Kaninsvans

    Treenigheten allmänbildning?

    Hade en diskussion med resten av familjen och nämnde treenigheten, och ingen av dem kom på vad det var. När jag förklarade sa mina föräldrar att de iallafall kände till det, men min syster, 20 år, och hennes pojkvän hade ingen aning. Blev väldigt chockad för jag har alltid trott att det var väldigt grundläggande allmänbildning. Är det inte det? Är det inte något man bara vet oavsett intresse och ålder? Inte djupgående och i detalj men bara att veta att treenigheten är fadern, sonen och den heliga anden? 

  • Svar på tråden Treenigheten allmänbildning?
  • Anonym (Skryt)
    Kaninsvans skrev 2022-04-18 14:05:13 följande:
    Treenigheten allmänbildning?

    Hade en diskussion med resten av familjen och nämnde treenigheten, och ingen av dem kom på vad det var. När jag förklarade sa mina föräldrar att de iallafall kände till det, men min syster, 20 år, och hennes pojkvän hade ingen aning. Blev väldigt chockad för jag har alltid trott att det var väldigt grundläggande allmänbildning. Är det inte det? Är det inte något man bara vet oavsett intresse och ålder? Inte djupgående och i detalj men bara att veta att treenigheten är fadern, sonen och den heliga anden? 


    Finns säkert mycket som andra tycker är allmänbildning men som du inte kan. 


    Men visst kan du få lite beröm, du är jätteduktig.

  • Tecum

    Jo det är grundläggande allmänbildning men alla är inte allmänbildade. Och som någon skrev, det är nog inget man lär i skolan idag.

  • Kermit1561

    Jo, man lär sig om treenigheten i skolan idag, det ingår naturligtvis när man lär sig om kristendomen. Men man lär sig en massa och i stort sett allt annat är viktigare och mer användbart än just treenigheten så det är inte så konstigt att den glöms bort. 

  • Tow2Mater
    Kermit1561 skrev 2022-04-18 14:35:04 följande:
    Jo, man lär sig om treenigheten i skolan idag, det ingår naturligtvis när man lär sig om kristendomen. Men man lär sig en massa och i stort sett allt annat är viktigare och mer användbart än just treenigheten så det är inte så konstigt att den glöms bort. 
    Skolan är väl mer fokuserad på de tre hålen, i en annan klass.
  • Kermit1561
    Tow2Mater skrev 2022-04-18 14:44:46 följande:
    Skolan är väl mer fokuserad på de tre hålen, i en annan klass.
    Ja, det är tex mycket viktigare kunskap än treenigheten. 
  • Anonym (Jadu)

    Ungdomar lär sig ingenting nuförtiden. Dom gar ingen allmänbildning alls. Det är rätt skrämmande faktiskt. 

  • Fjäril kär

    Det handlar nog inte så mycket om allmänbildning utan mer om vad man själv anser är intresse och vad som faktiskt fastnar. Det finns åtskilliga som konfirmerar sig men fortfarande inte har en susning om varken treenigheten, Jesus, varför man firar påsk eller vem Maria var...

    Och är man inte troende i vuxen ålder så fastnar ännu mindre av såna saker. 

    Försök fråga om Sveriges regeringsform och vad ett riksdagsval egentligen innebär... Hur många har koll på det som ändå alla läst i skolan åtskilliga gånger? 

  • EnAnonumius
    Kaninsvans skrev 2022-04-18 14:05:13 följande:
    Treenigheten allmänbildning?

    Hade en diskussion med resten av familjen och nämnde treenigheten, och ingen av dem kom på vad det var. När jag förklarade sa mina föräldrar att de iallafall kände till det, men min syster, 20 år, och hennes pojkvän hade ingen aning. Blev väldigt chockad för jag har alltid trott att det var väldigt grundläggande allmänbildning. Är det inte det? Är det inte något man bara vet oavsett intresse och ålder? Inte djupgående och i detalj men bara att veta att treenigheten är fadern, sonen och den heliga anden?


    För mig tillhör det grundläggande allmänbildning att förstå att folk har kunskap om olika saker.

    Skall tillägga, ja hade något frågat mig om treenigheten så hade jag kunnat svara på det.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Spucks

    Jag vet vad treenigheten är, men allmänbildning? Det tycker jag inte det är eller ska vara, för det har ju ingen som helst betydelse för ens liv eller samhället i stort. Till skillnad från saker som riksdagsvalet någon nämnde ovan.

  • fjanten

    Jo, det tycker jag hör till allmänbildningen, men t.o.m. den mest allmänbildade personen har sina luckor.

  • Anonym (lll)

    Allmänbildning är det men jag skulle inte kalla det för "grundläggande". Alla som konfirmerar sig får lära sig mer om detta förstås, och det räcker väl på ett sätt. Det är de som ska ha ett intresse för religionen. 

  • Embla twopointoh

    Jag tycker det tillhör allmänbildning att kunna namnge och övergripande förklara världsreligionerna. Är man dessutom uppvuxen i Sverige, som haft kristendom som statsreligion i femhundra år och vars stora högtider fortfarande firas officiellt, så borde man kunna något fler detaljer om religionen. Läran om Treenigheten tillhör kristendomens grundstenar och således även allmänbildningen.

  • Anonym (M)

    Jag är enig med dem som tycker att det hör till allmänbildningen att känna till vad treenigheten är. Jag är ateist, har vuxit upp i en icke-religiös familj och är inte konfirmerad, men ändå vet jag vad treenigheten är. Jag är rätt säker på att man lär sig i skolan om det idag, men många människor saknar helt intresse för allt som inte har direkt betydelse för dem i deras vardag, och då kommer de inte ihåg vad de lär sig.

  • AndreaBD

    Jag tror att man kanske ofta underskattar att det ändå ändrar sig lite, vad som hör till allmänbildningen. Mycket som var bland dem viktigaste sakerna när jag var barn och ungdom är inte det numera. Jag tyckte det var hemskt när mina barn inte visste var man skriver adress och avsändare på ett brev. Men sedan tänkte jag: Man skrev ju brev mycket mer förut än vad man gör nu. 

    Även när det gäller religion så kan det variera lite och ändra sig lite grann. Förut visste man säkert mer om kristendomen, numera snarare lite om varje världsreligion. Det kan inte vara statiskt, dessutom får vi förvänta oss att det blir mer och mer så att folk vet olika saker, för att det finns mer. 

    Treenigheten? Jag har vuxit upp som katolik - då vet man. Jag tror inte att det är en självklarhet att vuxna i Sverige vet, men det kan vara så att mest de äldre vet. 

  • Aniiee

    Jo, jag anser nog att det tillhör allmänbildningen att ha koll på de grundläggande punkterna i de största religionerna i både sitt egna land och i världen, samt något litet om annan mytologi, särskilt från sitt egna land. Jag begär dock inte att folk från Sverige ska ha koll på M'windo och Susanoo-no-Mikoto. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Treenigheten allmänbildning?