• Anonym (X)

Bostadshjälp i Malmö?

Har en vän som är på väg att bli hemlös i Malmötrakten. Socialtjänsten hänvisar till ett härbärge där hon och hennes pojkvän får bo separat. Hon skulle eventuellt behöva få hjälp eftersom hon har svårt med myndighetskontakter pga autism. Vet nån i Malmötrakten nåt initiativ för personer som är lite på glid och kan behöva stöd kanske från nån som själv tidigare haft det svårt men nu styrt upp livet? Finns det några såna föreningar eller dyl? Pojkvännen har ev missbruksproblem men inte hon vad jag vet. 

• Svar på tråden Bostadshjälp i Malmö?
  • Anonym (Anonym)

Mig veterligen så är det boendestöd som gäller. Just myndighetskontakter är sånt som de brukar hjälpa till med.

• Anonym (op)

Kanske kan hon få hjälp via LSS om hon har autism. 

Det finns satellitlägenheter där personer kan bo med sina barn utan att bo på ett boende. Om några sådana lägenheter är lediga vet jag inte just nu, men det är iallafall något som kan gå snabbare än att hitta en vanlig lägenhet.

• Anonym (k)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-25 08:43:11 följande:

Mig veterligen så är det boendestöd som gäller. Just myndighetskontakter är sånt som de brukar hjälpa till med.

De hjälper absolut till men när det blir mycket och mer avancerat är det personligt ombud som gäller då de är "mer insatta i myndigheter" :)
  • Aliona

Stadsmissionen är verksamma i Malmö och skulle kanske vara något? Röda korset har också verksamhet för hemlösa och missbrukare där. 

Jag hoppas att det ordnar sig! 

• Anonym (op)
    Aliona skrev 2022-04-25 22:01:04 följande:

Stadsmissionen är verksamma i Malmö och skulle kanske vara något? Röda korset har också verksamhet för hemlösa och missbrukare där. 

Jag hoppas att det ordnar sig! 

Stadsmissionen har inga boenden. 

Men tycker verkligen ts ska prova LSS.
Svar på tråden Bostadshjälp i Malmö?