• Fundersam Anhörig

    HIttade detta på föräldrarnas vind, Vad är det här för plastbitar

    Hej

    Vi håller på att städa ur förädlarnas vind sedan de flyttade till demensboende
    Hittade en låda full med några konstiga formade tunna plastbitar som ingen av oss hade någon aning vad det är för något
    Mest av nyfikenhet, någon som vet vad det är och vad det kan ha använts till.
    Lär väl åka ner i containern som så mycket annat från denna vind men blev bara nyfiken vad tusan det

    kunde vara för något

  • Svar på tråden HIttade detta på föräldrarnas vind, Vad är det här för plastbitar
  • Fundersam Anhörig
    Fjäril kär skrev 2022-04-19 20:40:44 följande:
    Bebisblöjor i dåtid. Jag är född 77 och hade såna.

    Numera idag finns detta endast som vuxenblöja på tex dementa 
    Varför låter man vuxna och dementa ha så gamla blöjor och det finns nyare bättre varianter.
  • Anonym (--)
    Drottningen1970 skrev 2022-04-19 20:22:36 följande:

    Blöjsnibbar

    När försvann dessa förresten?

    Nu finns ju bara allt i ett blöjor.


    Jag har ett syskon fött -85. Då fanns allt-i-ett tejpblöjor men mamma tyckte de var onödigt dyra så hon fortsatte med den här typen blöjor som hon var van vid. Undertecknad var den som åkte på att tvätta plastsnibbarna...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (--) skrev 2022-04-19 20:51:44 följande:
    Jag har ett syskon fött -85. Då fanns allt-i-ett tejpblöjor men mamma tyckte de var onödigt dyra så hon fortsatte med den här typen blöjor som hon var van vid. Undertecknad var den som åkte på att tvätta plastsnibbarna...
    Var glad du bara behövde tvätta snibbarna och inte byta blöjorna också .
    gissade allt bajs hamnade i blöjan och den tvättade man väl inte eller?
  • Anonym (--)
    Anonym (anonym) skrev 2022-04-19 20:54:59 följande:
    Var glad du bara behövde tvätta snibbarna och inte byta blöjorna också .
    gissade allt bajs hamnade i blöjan och den tvättade man väl inte eller?
    Nej, blöjorna slängde man, men ryggbajs var ryggbajs även på den tiden.
  • Fjäril kär
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:49:41 följande:
    Varför låter man vuxna och dementa ha så gamla blöjor och det finns nyare bättre varianter.
    Min gissning är att denna typ av blöja är praktisk då många gamla inte är i skick rent fysiskt för att sträcka/tänja/sära på ben etc för att ta på/av. Många funktionshindrade har också samma modell av blöja. 
  • cosinus
    Anonym (--) skrev 2022-04-19 20:51:44 följande:
    Jag har ett syskon fött -85. Då fanns allt-i-ett tejpblöjor men mamma tyckte de var onödigt dyra så hon fortsatte med den här typen blöjor som hon var van vid. Undertecknad var den som åkte på att tvätta plastsnibbarna...
    Har ett några år yngre syskon och har bytt på honom med snibbar.

    Men de var inte vanliga då. Gissar att de helt dog t i början på -90talet
  • Guldnovan
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:49:41 följande:
    Varför låter man vuxna och dementa ha så gamla blöjor och det finns nyare bättre varianter.
    Det går de inte. Nu används tejpblöjor eller byxblöja på vuxna, precis som barnens blöjor nu men större. Raka blöjor finns kvar som extra inlägg. 
  • Anonym (--)
    Tow2Mater skrev 2022-04-19 21:22:54 följande:

    Används de inte till tygblöjor fortfarande? Eller har miljömupparna övergivit dem?


    Nej, tygblöjor kommer med PUL-skal nu för tiden. 
  • Guldnovan
    Fundersam Anhörig skrev 2022-04-19 20:25:54 följande:

    aha, intressant, kanske ska spara några av nostalgiska själ då. Antagligen har väl jag haft dessa snabbar gissar jag :)
    Om nu inte sambon redan slängt dem 

    Har inte hittat något som liknar blöjor dock ännu men kanske ligger någonstans, osäker på hur de ska se ut..

    Används de till vuxna alltså eller förstod jag fel Guldnovan..


    Nej det där var till barn. Hur en vuxenblöja såg ut på 1970-talet vet jag inte. 
    Jag menar, nu finns raka blöjor (ser lika ut) som man lägger som extra inlägg i vuxenblöjor. 

    Vuxenblöja idag är exakt samma som till barn idag. Pull ons (byxblöja) eller med tejp/kardborre i sidorna. 
  • Jag är bara jag

    Minns jag inte helt galet hade en kompis till mig som fick sista barnet -90 snibblöjor till det barnet. Det fanns alltiett, men de var dyra.

  • Anonym (anonym)

    Någon mer som kommer ihåg att ni bytt dessa blöjor.
    Jobade på förskola på 80 talet och minns dessa med fasa, massaknytande och tvättande men samtidigt blev barnen torra mycket tidigare än idag och kände när de kissade
    Kanske skulle förslå att de infördes igen för äldre barn då dagens blöjor är så bra att barnen inte märker de kissar på sig, eller vad tycker ni?

  • Guldnovan
    Anonym (anonym) skrev 2022-04-22 20:49:33 följande:

    Någon mer som kommer ihåg att ni bytt dessa blöjor.
    Jobade på förskola på 80 talet och minns dessa med fasa, massaknytande och tvättande men samtidigt blev barnen torra mycket tidigare än idag och kände när de kissade
    Kanske skulle förslå att de infördes igen för äldre barn då dagens blöjor är så bra att barnen inte märker de kissar på sig, eller vad tycker ni?


    Minns att jag bytte på min lillasyster. Blev det blåknut fick man kasta den. 
Svar på tråden HIttade detta på föräldrarnas vind, Vad är det här för plastbitar