• minea911

Kan någon ta mig ur den lata cykeln? - känner inte mig själv!

Jag känner inte längre mig själv. Jag är en målmedveten, driven och mycket aktiv tjej annars (hela livet, alltid haft mycket att göra, hunnit både vara bra partner, dotter, hjälpa alla, träna, satsa på min passion) men senaste kanske tre månaderna - JAG GÖR INGENTING. 

Min man tror jag kan vara kanske deprimerad men jag känner mig inte ledsen. Jag har alltid haft hög ångest och sorg i mig, men jag lever med det och har lärt mig. Det kan inte vara det? Jag sover till kl 12-1 ibland, innan vaknade jag pigg innan 8. Jag hade driv i livet på något sätt. 

Jag har så lite kvar av min examen men jag orkar inte. Jag börjar och tröttnar, har liksom ingen koncentration. Jag halkar lätt tillbaka i tankar från innan. Jag vill bara äta och jag har gått upp i vikt (men är fortfarande normalviktig, så inget dramatiskt). 

Hur blir jag mig själv igen??? 

• Svar på tråden Kan någon ta mig ur den lata cykeln? - känner inte mig själv!
  • Fjäril kär

Låter som en klar depression eller rättare sagt symtom på utmattningssyndrom. Ta kontakt med vården innan det blir värre 

• minea911
    Fjäril kär skrev 2022-04-20 10:38:15 följande:

Låter som en klar depression eller rättare sagt symtom på utmattningssyndrom. Ta kontakt med vården innan det blir värre 

Tack för ärligt svar! 

Men är det inte bara att jag blivit "lat" om du förstår mig, att jag behöver rycka upp mig mer energimässigt? 

• sextiotalist
    minea911 skrev 2022-04-20 10:32:40 följande:
    Kan någon ta mig ur den lata cykeln? - känner inte mig själv!

Jag känner inte längre mig själv. Jag är en målmedveten, driven och mycket aktiv tjej annars (hela livet, alltid haft mycket att göra, hunnit både vara bra partner, dotter, hjälpa alla, träna, satsa på min passion) men senaste kanske tre månaderna - JAG GÖR INGENTING. 

Min man tror jag kan vara kanske deprimerad men jag känner mig inte ledsen. Jag har alltid haft hög ångest och sorg i mig, men jag lever med det och har lärt mig. Det kan inte vara det? Jag sover till kl 12-1 ibland, innan vaknade jag pigg innan 8. Jag hade driv i livet på något sätt. 

Jag har så lite kvar av min examen men jag orkar inte. Jag börjar och tröttnar, har liksom ingen koncentration. Jag halkar lätt tillbaka i tankar från innan. Jag vill bara äta och jag har gått upp i vikt (men är fortfarande normalviktig, så inget dramatiskt). 

Hur blir jag mig själv igen??? 

Instämmer med fjäril, du är troligen på väg in i den berömda väggen. Ta kontakt med vården och be att få hjälp. Det är inget som går snabbt att vända. 
    Du är inte lat
  • AndreaBD

Och jag håller också med. Jag har sett det hos andra, det är depression eller utmattning. 

• Fjäril kär
    minea911 skrev 2022-04-20 11:12:10 följande:

Tack för ärligt svar! 

Men är det inte bara att jag blivit "lat" om du förstår mig, att jag behöver rycka upp mig mer energimässigt? 

Nej tvärtom. Din kropp och hjärna stänger ner och stänger av för att du behöver återhämtning och vila. Din kropp talar om för dig att du måste ta din hälsa på allvar. Man kan inte ständigt rusa fram i 100 blås utan att det nån gång får konsekvenser. 
  • Jag är bara jag

Inte alls lat utan sjuk. Kontakta V.c redan idag för koll och sjukskrivning. Om du inte tar hand om dig nu kommer det bara bli värre och svårare att bli frisk.

• minea911

Tack för alla givande och behövliga svar. Jag väljer att lyssna på era råd

Jag ska helt enkelt kontakta vården nu och boka en tid för att prata om mina problem, det kanske varit jag som låtit det gå för länge. 

Jag skriver hur det går och återkopplar.

• Jag är bara jag
    minea911 skrev 2022-04-21 17:52:55 följande:

Tack för alla givande och behövliga svar. Jag väljer att lyssna på era råd

Jag ska helt enkelt kontakta vården nu och boka en tid för att prata om mina problem, det kanske varit jag som låtit det gå för länge. 

Jag skriver hur det går och återkopplar.

Bra! Man har bara en kropp och ett liv och ska ta hand om sig.
  • Anonya

Bra du kontaktar VC. Kan ju vara något annat som är fel också, till exempel sköldkörtelproblem som gör dig så trött och orkeslös. Hoppas du får bra hjälp och snart mår bättre.

Svar på tråden Kan någon ta mig ur den lata cykeln? - känner inte mig själv!