• AndreaBD

    Nya hot från Ryssland

    "Sverige och Finland har fått "alla varningar" om konsekvenserna som ett eventuellt inträde i Nato skulle innebära, det säger det ryska utrikesdepartementets talesperson Maria Zakharova i tv-kanalen Ryssland-24.


    Zakharova säger att Ryssland har varnat Sverige och Finland både offentligt och genom diplomatiska kanaler.


    Hon går inte in på exakt vad länderna har fått för varningar, och vad konsekvenserna eventuellt skulle bli, men Zakharova säger att Sverige och Finland väl känner till vad som kommer hända om något av länderna går med i Nato.


    ? De vet detta, så det finns inget att bli förvånad över. De informerades om allt, vart det skulle leda, säger Zakharova.


    Aftonbladet har sökt försvarsminister Peter Hultqvist (S) som via sin presstalesperson meddelar att han avstår från att kommentera Zakharovas uttalande."

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

    Undrar vad de ska göra? Attackera både Finland och Sverige?  Och få hela Nato på sig? Nato 

  • Svar på tråden Nya hot från Ryssland
  • Tecum

    Eftersom de inte säger vad de ska göra tyder det bara på skrämselpropaganda genom deras vanliga hotfulla retorik. Både Sverige och Finland kommer att kräva och få Natos beskydd redan vid en ansökan.

  • AndreaBD

    Jo, jag antar att det är dem vanliga hoten igen. Och jag hoppas också på att det blir Nato-ansökan och skydd genast. Fast, då kommer man att få frågan varför inte Ukraina har fått det. 

  • Tecum
    AndreaBD skrev 2022-04-20 22:41:18 följande:
    Jo, jag antar att det är dem vanliga hoten igen. Och jag hoppas också på att det blir Nato-ansökan och skydd genast. Fast, då kommer man att få frågan varför inte Ukraina har fått det. 
    Ukraina ansökte väl aldrig om medlemskap innan kriget? Just för att inte reta Ryssland och vi ser ju hur hjälpta de var av sin alliansfrihet. Något att fundera på för natomotståndare...
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2022-04-21 14:19:48 följande:
    Ukraina ansökte väl aldrig om medlemskap innan kriget? Just för att inte reta Ryssland och vi ser ju hur hjälpta de var av sin alliansfrihet. Något att fundera på för natomotståndare...
    Vad jag vet så gjorde de det. Men jag ska kolla upp det närmare. 
    Dvs. Nato tog visserligen inte direkt emot en ansökan, men de ville ansöka och fick då veta att det inte var någon idé, att man inte skulle ta med dem. 
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2022-04-21 15:03:40 följande:
    Vad jag vet så gjorde de det. Men jag ska kolla upp det närmare. 
    Dvs. Nato tog visserligen inte direkt emot en ansökan, men de ville ansöka och fick då veta att det inte var någon idé, att man inte skulle ta med dem. 
    Det är möjligt att man diskuterat saken men Nato har hela tiden varit konsekventa och inte lovat något de inte kan hålla. Det hade varit svårt att försvara ett så stort land som Ukraina med så lång gräns mot Ryssland. Man ville också gå Ryssland till mötes genom att inte provocera fram  ett krig.

    Det som förvånar mig var att trots att Nato varnade Ukraina i månader innan anfallet ville varken presidenten eller folk på gatan tro att Putin verkligen skulle anfalla.
  • Maija N
    AndreaBD skrev 2022-04-21 15:03:40 följande:
    Vad jag vet så gjorde de det. Men jag ska kolla upp det närmare. 
    Dvs. Nato tog visserligen inte direkt emot en ansökan, men de ville ansöka och fick då veta att det inte var någon idé, att man inte skulle ta med dem. 
    Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att dom började prata om en ansökan för en herrans massa år sedan. Det lades dock på is för att dom ville vara alliansfria och sedan invaderade Ryssland 2014. Man får inte ansöka under pågående konflikt och dom har alltså inte haft möjlighet att lämna in en ansökan även om intresset för ett medlemskap ökat. 
  • Kermit1561
    AndreaBD skrev 2022-04-21 15:03:40 följande:
    Vad jag vet så gjorde de det. Men jag ska kolla upp det närmare. 
    Dvs. Nato tog visserligen inte direkt emot en ansökan, men de ville ansöka och fick då veta att det inte var någon idé, att man inte skulle ta med dem. 
    NATO ställer ju krav, man skall vara en fungerande demokrati inte ha olösta konflikter etc. Förmodligen var det därför de inte kunde bli godkända, de har ju haft problem med fria val tidigare och sedan 2014 har de ju i princip ett inbördeskrig. 
    Jag har svårt att tänka mig att det inte är ett av skälen till att ryssland stöttat utbrytarregionerna, så länge de har en pågående konflikt så är det svårt att bli medlem i NATO.  
  • Kermit1561
    Tecum skrev 2022-04-21 15:12:46 följande:
    Det är möjligt att man diskuterat saken men Nato har hela tiden varit konsekventa och inte lovat något de inte kan hålla. Det hade varit svårt att försvara ett så stort land som Ukraina med så lång gräns mot Ryssland. Man ville också gå Ryssland till mötes genom att inte provocera fram  ett krig.

    Det som förvånar mig var att trots att Nato varnade Ukraina i månader innan anfallet ville varken presidenten eller folk på gatan tro att Putin verkligen skulle anfalla.
    Man har kanske inte visat det utåt men uppenbarligen har man räknat med ett ryskt anfall med tanke på hur mycket man har byggt upp sitt försvar sedan 2014. 
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2022-04-21 14:19:48 följande:
    Ukraina ansökte väl aldrig om medlemskap innan kriget? Just för att inte reta Ryssland och vi ser ju hur hjälpta de var av sin alliansfrihet. Något att fundera på för natomotståndare...
    "However, Ukraine, along with Georgia, began a formal process to begin a NATO Membership Action Plan (MAP) in 2008.

    However, this plan was put on ice after the 2010 election, when President Viktor Yanukovych was elected as leader of the former Soviet country.


    President Yanukovych was against Ukraine joining the defence alliance and had a preference that the country remained non-aligned.


    The leader was forced to flee the country in February 2014 after the Euromaidan protests.


     


    The demonstrations, held in Kyiv, led to civil unrest as citizens protested plans to tie the country closer to Russia and the Eurasian Economic Union rather than to the European Union.


    As a result of ensuing conflict with Russia, the MAP application has not continue, with some experts believe that the delay may be because of fears of a Russian retaliation over the move."

    www.nationalworld.com/news/world/why-is-ukraine-not-in-nato-countrys-position-on-alliance-explained-and-why-russia-doesnt-want-it-to-join-3568406

    Jag har också för mig att det snarare var Nato som ville unvika konflikt med Ryssland.


     


  • AndreaBD
    Tecum skrev 2022-04-21 15:12:46 följande:
    Det är möjligt att man diskuterat saken men Nato har hela tiden varit konsekventa och inte lovat något de inte kan hålla. Det hade varit svårt att försvara ett så stort land som Ukraina med så lång gräns mot Ryssland. Man ville också gå Ryssland till mötes genom att inte provocera fram  ett krig.

    Det som förvånar mig var att trots att Nato varnade Ukraina i månader innan anfallet ville varken presidenten eller folk på gatan tro att Putin verkligen skulle anfalla.
    Det var dock mest Nato som ville undvika konflikt med Ryssland. Sedan ville ju Ukraina främst vara med i EU. De vanliga Ukrainare var väl lite delade där. Vissa trodde inte det, också pga att de kanske har släktingar i Ryssland, medans andra aldrig har litat på Ryssland. Det är ju inte första gången, dvs. gamla människor har inte glömt svälten på 30-talet. 
  • AndreaBD
    Maija N skrev 2022-04-21 15:14:10 följande:
    Rätta mig gärna om jag har fel, men jag vill minnas att dom började prata om en ansökan för en herrans massa år sedan. Det lades dock på is för att dom ville vara alliansfria och sedan invaderade Ryssland 2014. Man får inte ansöka under pågående konflikt och dom har alltså inte haft möjlighet att lämna in en ansökan även om intresset för ett medlemskap ökat. 
    Kanske var det det som var Ryssarnas mål, bl.a. 
  • AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2022-04-21 15:15:56 följande:
    NATO ställer ju krav, man skall vara en fungerande demokrati inte ha olösta konflikter etc. Förmodligen var det därför de inte kunde bli godkända, de har ju haft problem med fria val tidigare och sedan 2014 har de ju i princip ett inbördeskrig. 
    Jag har svårt att tänka mig att det inte är ett av skälen till att ryssland stöttat utbrytarregionerna, så länge de har en pågående konflikt så är det svårt att bli medlem i NATO.  
    Ja precis. Ryssland har ställt till det för Ukraina, sett till att de inte har förutsättningarna. 
Svar på tråden Nya hot från Ryssland