• Thu 21 Apr 2022 07:37
    3536 visningar
    7 svar
    7
    3536

    Dålig kvalite på ägg ivf

    Jag tänker på min äggkvalite dygnet runt efter att jag har fått höra att de är de som gör att vi inte kan få barn.

    3 ivf med endast 1 insättning vilket var första gången med ett 3 dagars embryo. vilket inte resultatraden i nånting.

    men nu efter 3 gånger så kan tydligen min doktor veta att de är dålig äggkvallite som de beror på.. hur kan han göra de efter 3 försök och inte kunna se de efter första?
    jag förstår inte. Har gjort både långa och korta behandlingarna.

    jag är endast 31 år gammal och får ut jättemycket äggblåsor.

  • Svar på tråden Dålig kvalite på ägg ivf
  • Thu 21 Apr 2022 13:30
    #1

    Ett IVF-försök är egentligen en provomgång. Det är omöjligt veta hur en enskild kvinna kommer reagera beroende på metod, mediciner och dos och vilket resultat det kommer få. Blir det uselt ändrar man nåt till nästa gång. Beroende på hur uselt resultat ändrar man då också nåt en tredje gång eller också återstår äggdonation. Du kom trots allt till ET en gång, men frågan som ingen kan besvara är ju huruvida du gör det fler gånger. Du är ung och har många blåsor, men tydligen få befruktade. Det kan tyda på dålig kvalitet eller också att för få ägg är mogna. Långsammare tillväxt kan ibland hjälpa.
    Har kliniken sagt nej till fler försök? Har dom rekommenderat ÄD istället? Eller finns det nåt mer att prova enligt läkaren?

  • Thu 21 Apr 2022 13:47
    #2

    Hej!
    Jag pratade med läkaren idag. Han rekommenderar ÄD men säger att vi fortfarande har 2 försök kvar så vi kan ju testa igen. De värsta är besvikelsen efteråt.
    Men jag gör de hellre försök igen och blir besviken äb ÄD.
    Läkaren säger att de finns inget vi kan göra vad gällande behandling då allt ser så fint ut fram till de ska befruktas.

    ska säga att första gången så va de som sattes tillbaka fint så vill inte ge upp att få egna barn.

  • Thu 21 Apr 2022 13:51
    #3

    Om ni får testa igen så gör det då. Sen vill jag bara tillägga att de som får barn via ÄD naturligtvis får egna barn. Inte genetiska, men biologiska. Men hamnar ni där får ni ta det då. En sak i taget.

  • Thu 21 Apr 2022 13:58
    #4
    800grafer skrev 2022-04-21 13:47:15 följande:

    Hej!
    Jag pratade med läkaren idag. Han rekommenderar ÄD men säger att vi fortfarande har 2 försök kvar så vi kan ju testa igen. De värsta är besvikelsen efteråt.
    Men jag gör de hellre försök igen och blir besviken äb ÄD.
    Läkaren säger att de finns inget vi kan göra vad gällande behandling då allt ser så fint ut fram till de ska befruktas.

    ska säga att första gången så va de som sattes tillbaka fint så vill inte ge upp att få egna barn.


    Har ni möjlighet att få testa ICSI? Vi fick det eftersom makens spermier var för få, dock slutade det med ÄD ändå. Vi gjorde 5 st IVF innan vi gick över till ÄD, och nr 2 lyckades.  Vi var dock väldigt nära att ge upp helt innan plusset kom.

    ÄD innebär ju att det blir ert eget barn, men inte ditt DNA, utan bara pappans. Innan man går över till ÄD så behöver man själv mogna för idén och sörja det som inte blev, och då kan det vara bra att få prova de IVF-metoder som finns som man ännu inte testat. 
  • Thu 21 Apr 2022 13:59
    #5

    Jag har läst en del böcker (Fertility breakthrough, it starts with the egg) och enligt dessa går det att förbättra sin äggkvalitet väldigt mycket. Så med tanke på din ålder tycker jag inte du ska ge upp än.

    Fundera på om du kan förbättra något i din livsstil (kost, nikotin, alkohol, stress...) och börja med multivitamin, omega 3 och Q10 kosttillskott om du inte tar det redan. Undvik kaffe och socker. Du kan även läsa böckerna jag nämnde ovan eller annat för mer saker man kan göra. Hoppas du lyckas! 

  • Thu 21 Apr 2022 16:10
    #6

    Vi har gjort ICSI på andra försöket. 18 ägg ut 8 befruktade inget kom tillbaka.. 

    tack för tips, ska nog försöka vara lite nyttigare får se hur de går :)

  • Thu 21 Apr 2022 19:33
    #7

    Går ni privat eller via landstinget? Är det privat och ni har två försök kvar som redan är betalda är det ju bara köra på, och innan dess fundera över om det finns saker att göra för att förbättra kvaliten på äggen. (Jag har prövat diverse tillskott och hormoner. För mig ledde det tyvärr inte till fler embryon, men skönt att ha prövat iaf.)

    Har ni två landstingsförsök kvar skulle jag fråga om det går att växla dem till ÄD försök istället då ÄD är dyrare att själv bekosta jmf med vanlig IVF. Sedan hade jag gjort ytterligare vanliga IVF försök i väntan på att ni kommit fram i ÄD kön. Orkar ni kan kliniker utomlands ha andra ideer och upplägg också.

    Lycka till! Förstår att det är kämpigt att försöka och sedan inte ens få återföra...

Svar på tråden Dålig kvalite på ägg ivf