• Torna

    Vad får man ut?

    Hej, tänker att det finns många erfarna som kan hjälpa mig att förstå hur föräldrapenningen fungerar. Det är ett tag kvar för min del, men vill räkna på det i tid. Försökt använda försäkringskassans kalkylator men detta gör mig inte klokare.
     
    Så mina frågor är: 
     
    1) Om jag har en lön på 30.000 kr före skatt och räknar med att ta ut 5 dagar i veckan, för enkelhetens skull med hög ersättning, vad får jag då ut? Det jag fastnar på är att summan som visas så står det "före skatt", känns ju helt orimligt att man skattar på den summan också? Eller? Trodde det redan var avdraget.. Är ju en viss skillnad på om det är avdrag för skatt eller om det är slutsumman som visas.
     
    2) Om jag återigen räknar med att ta ut 5 dagar i veckan, vad är den totala tiden man är hemma? Jag får upp 8 mån och 29 dagar, men tycker detta låter väldigt lite. Räknar de med helger då? Är den verkliga tiden längre om man tar antal dagar och slår ut det på vardagar? Eller är det faktiskt bara 9 månader? 
     
    Har tänkt ringa och fråga men vågar inte göra det innan ultraljud om 2 veckor, ifall något skulle vara fel. 
     
    Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig att förstå. 

  • Svar på tråden Vad får man ut?
  • Anotherone
    Torna skrev 2022-04-21 09:20:51 följande:
    Vad får man ut?
    Hej, tänker att det finns många erfarna som kan hjälpa mig att förstå hur föräldrapenningen fungerar. Det är ett tag kvar för min del, men vill räkna på det i tid. Försökt använda försäkringskassans kalkylator men detta gör mig inte klokare.
     
    Så mina frågor är: 
     
    1) Om jag har en lön på 30.000 kr före skatt och räknar med att ta ut 5 dagar i veckan, för enkelhetens skull med hög ersättning, vad får jag då ut? Det jag fastnar på är att summan som visas så står det "före skatt", känns ju helt orimligt att man skattar på den summan också? Eller? Trodde det redan var avdraget.. Är ju en viss skillnad på om det är avdrag för skatt eller om det är slutsumman som visas.
     
    2) Om jag återigen räknar med att ta ut 5 dagar i veckan, vad är den totala tiden man är hemma? Jag får upp 8 mån och 29 dagar, men tycker detta låter väldigt lite. Räknar de med helger då? Är den verkliga tiden längre om man tar antal dagar och slår ut det på vardagar? Eller är det faktiskt bara 9 månader? 
     
    Har tänkt ringa och fråga men vågar inte göra det innan ultraljud om 2 veckor, ifall något skulle vara fel. 
     
    Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig att förstå. 
    Man kan utgå ifrån, grundläggande, att för att du ska få det som man brukar säga är 80% av din lön så måste du ta ut 7 dagar per vecka. Tar du ut färre så får du lägre ersättning. 
    Nu är det väldigt enkelt förklarat och kommer inte stämma på kronan eftersom Försäkringskassan slår ut din lön till en ersättning per kalenderdag. Men om vi tar 30 000 x 0,8 så skulle ett uttag av 7 dagar per vecka ge dig 24000kr före skatt. Då borde uttag av 5 dagar per vecka ge dig nånstans kring 17000kr brutto. 
    Sen är nästa fråga hur länge dina dagar räcker. Och det verkar rimligt det du skriver. Men då utgår Försäkringskassans sajt från att du har tillgång till hälften av dagarna. Om det finns en till förälder med i bilden så måste hen föra över dagar till dig om du ska kunna vara ledig (med ersättning) längre än vad dina dagar räcker. Hen kan föra över alla dagar över 90, 90 dagar är vikta för respektive förälder och kan inte föras över.
    Så det är ett pussel man måste lägga!
    Börja räkna bakifrån, vid barnets fyraårsdag får det finnas 96 dagar kvar.
    Från barnets ettårsdag måste den som är ledig ta ut minst 5 dagar per vecka (om man inte jobbar) för att skydda sin SGI.
    När ska barnet börja förskola?
    Finns det semester att lägga ut (föräldraledighet är semesterlönegrundande i 120 dagar)?
    Får en eller båda föräldrarna något slags föräldrapenningtillägg eller föräldralön från sin arbetsgivare och hur ser de villkoren ut?
  • Miramara

    Om du har 30 000 kr i lön och tar ut föräldrapenning på sjukpenningnivå får du ut 16 290 kr innan skatt. Jag vet inte exakt hur mycket skatt som dras på FP, det kan väl variera beroende på var man bor,  men räkna med lite marginal.

    Om du och den andra föräldern delar lika så räcker dagarna (vid uttag av 5 dagar per vecka) i 8 månader och 29 dagar för dig, och lika länge för den andra föräldern. Observera också att inte alla föräldrapenningdagar är på sjukpenningnivå, 90 dagar av totalt 480 dagar är lägstanivådagar med en ersättning på 180 kr per dag innan skatt.

  • Miramara
    Miramara skrev 2022-04-21 11:46:53 följande:

    Om du har 30 000 kr i lön och tar ut föräldrapenning på sjukpenningnivå får du ut 16 290 kr innan skatt. Jag vet inte exakt hur mycket skatt som dras på FP, det kan väl variera beroende på var man bor,  men räkna med lite marginal.

    Om du och den andra föräldern delar lika så räcker dagarna (vid uttag av 5 dagar per vecka) i 8 månader och 29 dagar för dig, och lika länge för den andra föräldern. Observera också att inte alla föräldrapenningdagar är på sjukpenningnivå, 90 dagar av totalt 480 dagar är lägstanivådagar med en ersättning på 180 kr per dag innan skatt.Sy


    Summan 16 290 kr är alltså baserat på uttag av 5 dagar FP på sjukpenningnivå i veckan.
Svar på tråden Vad får man ut?