• Thu 21 Apr 2022 14:51
    4039 visningar
    5 svar
    5
    4039

    VUL visade inget

    Hjälp mig att förstå:( 

    Den 10/4 plussade jag och det visade 2-3 veckor på indikatorn. Jag bokade ett tidigt ultraljud då jag tidigare haft missfall. tiden för detta var idag 21/4. enligt min senaste mens första dag så ska jag vara i vecka 7+1 men jag är helt säker på ungefär när jag blev befruktad. Den 18-19-20/3 hade vi samlag och den 19/3 hade jag ägglossning. alltså om jag förstått rätt kan jag blivit befruktad allt mellan 19-22(iom att spermierna kan leva kvar ett par dagar) och då enligt dessa beräkningar ska jag vara i vecka 5 eller 6? Hur som helst idag visade barnmorskan mig på ultraljudet endast en hinnsäck med en liten svag prick som hon ej kunde tyda, hon sa att antingen har graviditet stannat av, som även varit min oro då jag inte haft symtom senaste dagarna, eller så är jag helt enkelt mycket mer tidigt gången, men jag förklarade att jag kan bara blivit gravid innan 18/3 eller efter fram till 20/3 då vi inte haft mer samlag sen dess, alltså endast dessa gånger under mars månad och inget mer sen dess, jag är så otroligt orolig över detta då jag idag efter besöket testade mig igen och det visade fortfarande 2-3 veckor, borde det inte ökat till 3+? Har någon erfarenhet av detta? Är jag tidigt gången eller är det ett missfall på gång?? 

  • Svar på tråden VUL visade inget
  • Thu 21 Apr 2022 15:07
    #1

    När var sista mensens första dag?
    Om du testade positivt den 10/4 och testet sa att befruktning skett för 2-3 veckor sen så kan det stämma utifrån det du skriver om 18-19-20 mars.
    Om jag var du så skulle jag prata med en barnmorska om din oro och be att få göra ett nytt UL nästa vecka. 

  • Thu 21 Apr 2022 15:14
    #2

    Mensens första dag var 2/3, jag har ett inbokat VUL om 2 veckor igen men oron gör mig fullständigt galen:(

  • Fri 22 Apr 2022 16:59
    #3

    Man kan bli gravid 12 dagar efter sex. Spermierna kan leva 5 dagar och sedan kan  det ta ytligare 7 dagar för ägget att fästa. Så du har mycket goda chanser till att det inte är missfall. 

  • Fri 22 Apr 2022 18:43
    #4
    Rosen277 skrev 2022-04-21 14:51:58 följande:
    VUL visade inget

    Hjälp mig att förstå:( 

    Den 10/4 plussade jag och det visade 2-3 veckor på indikatorn. Jag bokade ett tidigt ultraljud då jag tidigare haft missfall. tiden för detta var idag 21/4. enligt min senaste mens första dag så ska jag vara i vecka 7+1 men jag är helt säker på ungefär när jag blev befruktad. Den 18-19-20/3 hade vi samlag och den 19/3 hade jag ägglossning. alltså om jag förstått rätt kan jag blivit befruktad allt mellan 19-22(iom att spermierna kan leva kvar ett par dagar) och då enligt dessa beräkningar ska jag vara i vecka 5 eller 6? Hur som helst idag visade barnmorskan mig på ultraljudet endast en hinnsäck med en liten svag prick som hon ej kunde tyda, hon sa att antingen har graviditet stannat av, som även varit min oro då jag inte haft symtom senaste dagarna, eller så är jag helt enkelt mycket mer tidigt gången, men jag förklarade att jag kan bara blivit gravid innan 18/3 eller efter fram till 20/3 då vi inte haft mer samlag sen dess, alltså endast dessa gånger under mars månad och inget mer sen dess, jag är så otroligt orolig över detta då jag idag efter besöket testade mig igen och det visade fortfarande 2-3 veckor, borde det inte ökat till 3+? Har någon erfarenhet av detta? Är jag tidigt gången eller är det ett missfall på gång?? 


    Om du tog båda de digitala testerna med morgonurin skulle jag dessvärre gissa att det är ett missfall. Visst finns det normala graviditeter där veckorna inte ökat som det ska, men i majoriteten av fallen är det inte positivt att det gått nästan två veckor utan stegring. 
    För att cb ska visa 2-3 veckor krävs att HCG uppgår till 153. Gränsen för att det ska visa +3 veckor är 2753. 
    Även om du skulle ha haft lägsta möjliga HCG vid första testandet, dvs 153, skulle värdet vid en normal graviditet ha hunnit fördubblats sex gånger sedan dess och således ligga på 9792. 

    Vid mina tidiga missfall har cb aldrig slagit om till +3 veckor, min gissning är att du är i samma sits. 


    Jag håller tummarna för att jag har fel och att allt går bra för dig med graviditeten! 

  • Thu 5 May 2022 09:34
    #5

    Hur har det gått??

Svar på tråden VUL visade inget