• Jaegermeister

Viktuppgång under graviditeten

Hej!
    Jag känner mig helt förvirrad angående det här med viktuppgång under graviditeten.
    Innan jag blev gravid var jag väldigt aktiv med både konditionsträning och styrka, vägde då 57 kilo och är 155 cm lång.
    Jag är nu i vecka 34 och har gått upp 15 kilo. Kan inte träna pga svår foglossning (har kryckor) men äter väldigt nyttigt. 

Min barnmorska säger att denna viktuppgång är helt normal men enligt en läkare och vissa andra så ligger mitt BMI på fetma och de hävdar att jag endast borde ha gått upp max 8 kilo... 

Har haft en komplicerad relation till mat innan så detta är jättejobbigt för mig.

Jag ser inte tjock ut och har heller ingen stor gravidmage. Men har jag ökat för mycket i vikt ändå?
  • Svar på tråden Viktuppgång under graviditeten
  • BuoBä

Lyssna på din BM, inte de andra. Du vet att du äter hälsosamt, då är det bara att acceptera att det är såhär din gravida kropp beter sig. Det hade varit skillnad om du medvetet lagt dig på soffan och ätit gräddbakelser i 9 månader, då hade det varit på sin plats att se över livsstil och viktuppgång. Men du gör redan så gott du kan, så bara släpp det.
    Mot slutet brukar dessutom en hel del av viktuppgången vara vätska, som försvinner ur kroppen nästan direkt barnet föds.

• Anonym (Nej)

Lyssna på bm. Hur mycket man går upp är individuellt och inte alltid något man kan styra. Har du ätit som vanligt och inte kastat i dig skit så är ju den vikt du lagt på dig nu helt naturligt.
    Det finns ju dom som går upp 30kg och tappar 15 direkt efter förlossningen och sedan försvinner resten i ett nafs. 

Själv gick jag upp 12 kg och ner 7 när bebis kom ut för att sedan gå upp till +-0 under amningen (alltså upp 12 kg sedan innan gravidite). denna vikt är kvar 2 år senare så mina totala 12 kg är troligen väldigt mycket mer ohälsosamma än dina hittills 15 som du med stor sannolikhet kommer tappa när barnet är fött 

• Jemp

Viktuppgången ÄR helt normal. BMI är inte tillämpligt när du är gravid. 

• Jag är bara jag

Såvida man inte är som min granne som drack flera liter cocacola per dag som gravid och gick upp 35 kg pga det så får man gå upp det man går upp. Ett till undantag de extremt feta som kan "småbanta" och inte bör gå upp så mycket. Om man inte kan motionera alls och äter nåt så när bra har man gjort det man kan. Man får gå ner när man fått barn- och banta när man slutat amma om man nu gör det.

• Anonym (G)

Jag har gått upp 20-25 kg i alla mina graviditeter oavsett hur jag levt. Spelade ingen roll hur jag åt, rörde mig eller något. Min bm sa att det är så min kropp funkar bara. BMI tillämpar man väll inte på gravida vad jag vet. Jag fick mitt fjärde barn för 7 veckor sedan, vägde in på 65 kg (173cm lång) och slutade på 85 kg. 

• Anonym (Lite salt)

Man kan väl inte räkna BMI på gravida? Hur mycket man går upp är individuellt -vissa samlar mycket vätska och blir svullna, vikt som sedan försvinner. Det viktigaste är att du och barnet mår bra!

• Jaegermeister

Nä precis, jag blev lite förvånad att de mäter BMI då det blir väldigt missvisande hos en gravid person. Vikthets gillar jag inte... Har redan varit nog hård mot mig själv.

• Jag är bara jag
    Jaegermeister skrev 2022-04-23 11:00:53 följande:
    Nä precis, jag blev lite förvånad att de mäter BMI då det blir väldigt missvisande hos en gravid person. Vikthets gillar jag inte... Har redan varit nog hård mot mig själv.
    Man ska inte alls mäta BMI som gravid! Nästan alla hamnar ju på fetma då. Bara för att räknade jag ut mitt BMI när jag vägde som mest som gravid och hamnade på drygt 29. I princip fetma alltså. Min b.m sa inte ett ord om vikten. Man är gravid- inte fet!

Ät och var glad och vägra lyssna på den läkaren.
Svar på tråden Viktuppgång under graviditeten