• Bella 2020

    Livsdesign?

    Jag behöver stöd inför förändringen och vill gärna höra från dem som har gjort om sina liv, mitt i livet. Som har skapat en livssituation som gör att ekvationen går ihop. Har du gått ner i arbetstid eller bytt karriär?  Minskat på stress på något sätt eller bara jobbar med det som skapar energi i ditt liv? 

    Jag är på väg mot den berömda väggen tror jag och måste göra något åt situationen. Hur har ni gjort som har lyckats byta riktning mitt i farten? Vad har gjort störst skillnad? Några verktyg för hur man designar om sitt liv? 
    Om du bara får koka ner det till ett par råd, vad skulle dessa vara? 
    /Sue 

  • Svar på tråden Livsdesign?
  • Anotherone

    Det som gjort mest är att jag försökt skifta syn på mitt arbete. När jag var yngre så la jag mer värde i mitt arbete. Jag lade stor vikt vid min identitet som xx - alltså den roll jag hade på arbetet.
    Jag är väldigt ambitiös och lägger stort värde på det jag gör, det är viktigt för mig. Men ju äldre jag blivit (är runt 40 nu) och ju mer "annat" jag fått in i mitt liv såsom man, barn, vänner, hus att ta hand om mm så har jag behövt ändra om lite där.
    Mer tid och engagemang från helheten, om man tänker tårtbitar, behöver läggas på annat än jobbet.
    Och därmed har jag även gått ifrån att "vara mitt arbete". Så jag har blivit bättre på att prioritera, värdera allt annat i mitt liv, ser idag mitt jobb mer som en möjliggörare för ett bra liv och en bra fritid. Det är inte jättelätt för jag skulle kunna jobba dygnet runt om ingen satte stopp. Men numera försöker jag göra det så bra jag kan när jag är på plats. När jag är ledig så är jag ledig.

    Jag har också valt att börja studera, är tjänstledig för studier just nu. Och det vet jag liksom inte vad jag ska "ha det till" på längre sikt. Det var främst för min egen del, för att jag ville ha lite tid till sånt som intresserar mig. Det kan mycket väl bli så att det leder till ett karriärbyte men det kan lika väl bli så att jag går tillbaka till mitt arbete och fortsätter med det. För jag trivs väldigt bra som det är, och i så fall så får studierna vara något som berikar min fritid, inget jag gör specifikt som ett karriärssteg.

    När jag kommer tillbaka till arbetet så kommer jag inte att jobba heltid. Främst för att jag har ganska små barn och vill behålla lite av den flexibiliteten som jag haft nu när jag studerat. Men också för att få en bättre balans i livet över lag. 

    En bra start kanske kan vara att börja med något slags hobby eller studier vid sidan om. Som kan ge nya input och kanske återhämtning samtidigt. Eller byta jobb helt om man känner att man har energi att göra det. Att göra samma sak fast någon annanstans så att säga, bara att byta miljö kan ge nya perspektiv.

  • Bella 2020

    Tack för svar! Känner igen mig på flera sätt kring prioriteringar men jag börjar tappa lusten för mitt jobb. (eller är det arbetsplatsen?)  Skulle vilja göra något totalt annorlunda. Vad vet jag inte. Kanske börja med att plugga en termin igen eller byta arbetsplats vore en ände att börja i. Bra tankar att fundera kring. 

Svar på tråden Livsdesign?