• Anonym (:)

Min pojkvän har stora skulder

Hej! 

Vet inte riktigt vart jag ska börja men jag känner mig rätt uppgiven för min och min pojkväns situation. 

Jag är 29 år, han 31. Vi har varit tillsammans i två år och vi har ett fantastiskt bra förhållande. Han är väldigt förstående, snäll och har mycket humor... Men han har också skulder. När vi hade setts i någon månad och jag var upp över öronen förälskad i honom sa han att han skulle bli vräkt så jag lät honom flytta in hos mig..

Då hade han 370.000 i skulder. Det har tydligen tillkommit skulder sen dess så idag ligger det på runt 290 tusen trots att han betalat av mycket varje månad. Han har skuldsanering så varje månad går runt 18.000 direkt till skulderna. Ca. 7000 får han över. Fram tills årsskiftet fick han ut ca. 12000 per månad så då var det inte lika kännbart som nu när han får 5000 mindre. Detta innebär ju såklart att jag får stå för betydligt mer när det kommer till våra gemensamma kostnader än vad han behöver göra. Jag betalar runt 10.000 i månaden och han runt 4000. 

Jag känner mig väldigt låst i detta. Vi kan inte hitta på saker ihop utan att jag får stå för majoriteten av kostnader och att hitta på saker som att gå på restaurang, konsert osv och alltid få betala för två är ju tyvärr väldigt kostsamt så då blir det att jag gärna inte gör det eftersom att jag själv tjänar normallön och dessutom har häst på detta. 
    Enligt kronofogdens hemsida är skulden avbetalad i oktober nästa år om allt går enligt plan, det känns nära men ändå så jävla långt bort. Känns lite som att jag satt mitt liv på paus för hans skull. Jag skulle vilja börja plugga i höst men känner att jag nog inte har råd utan att behöva jobba ihjäl mig samtidigt under det första året. Är så jävla kluven för jag älskar ju snubben men jag vill inte känna att jag kastat bort nästan 4 år för att någon annan satt sig i skiten.. jag vill börja spara till hus men det blir ju 5+ år bort i våran situation. 

Vet inte vart jag vill komma men har inte sagt detta till någon utan vi håller det hemligt för min familj framförallt då min familj är något av det "finare slaget".. min pappa hade blivit galen om han visste detta..
  • Svar på tråden Min pojkvän har stora skulder
  • Anonym (Lillemor)

Jag skulle absolut flytta ut och bli särbo. Han måste också ta tag i sitt problem och reda ut detta. Det ska inte vara så att du reder ut detta åt honom. Låter som han borde prata med en terapeut, så han kan ta tag i sitt ekonomiska missbruk. 

• Anonym (Old)
    Anonym (:) skrev 2022-04-28 09:03:54 följande:

Ringde KF igår på dagen och de sa att senaste skulden kom in i september 2020, dvs 7 månader in i vårat förhållande - när han dessutom bodde hos mig. Men det sa han inget till mig om då. Dock har han inga nya påväg in.

Jag tog snacket med honom igårkväll. Sa allt jag ville få sagt, att jag känner att han fört mig bakom ljuset och att jag levt i någon lögn som trott att skulden skulle varit avbetald nu och att han skulle kunna hjälpa till mer vid det här laget med hyra osv men att vi i stort sett är på ruta ett. Att jag känner mig låst, kan inte börja plugga, kan inte spara i den mån jag vill. Att dom 289.000 han har i skulder borde vi ha på sparkontot till framtida husköp. Att jag inte vill lida för att han fuckat upp sitt liv. Att det inte känns som att han bryr sig så mycket för att det tog honom två år att sälja sina två extrabilar som han inte ens använder och att trots att han satte in 50.000 så är skulden fortfarande typ likadan, så att de skulder som kom in i mitten av 2020 ligger nog på några 100.000 eftersom han också betalat av mer än 10.000 per månad sen dess. Att han fortfarande har kvar sitt garage som kostar honom 500 kr i månaden och som han är i max en gång i månaden. Att jag hatar situationen och att vi aldrig kan göra något extra. Att jag fyller 30 nästa år och ALDRIG kommer skaffa barn om han har skulder. Att jag är rädd att han lämnar mig så fort han inte är "beroende" av mig längre. 

Hans respons: en panikångestattack. Aldrig sett honom så. Han låg på golvet och skakade i en halvtimme. Sen samlade han sig och sa att allt varit så rörigt, att han mår så dåligt och inte minns 2020 så bra (gällande skulderna som kom då) eftersom han var döstressad och mådde så dåligt över vräkningen osv. Han sa att han mår så dåligt att vilken läkare som helst skulle sjukskriva honom direkt om de pratade med honom men att en sjukskrivning inte löser problemet eftersom att det är pengar och att jobba han behöver. Han frågade om jag tänkt tanken att lämna honom men kunde inte säga det då i det skicket han var i så jag sa bara att jag funderat på att bli särbo. Då sa han att det sparar jag ju inga pengar på eftersom han ändå bidrar med 3300. Men jag sa då att jag flyttar till mindre. (Han vet inte att jag redan sökt lägenhet och ligger på köplats 2).. 
    Känner mig hemsk men det är ju inte jag som inte sagt hur det ligger till. Som sagt går han typ inte att prata med gällande detta. Det är senaste månaderna han öppnat upp. 

Vet inte vad jag ska göra. Älskar ju honom men samtidigt så känner jag hur kärlekskänslorna börjar vackla. 
    Hur går det TS? Har han någon historik av psykisk ohälsa eftersom han verkar mått/mår så dåligt?
  • Anonym (aaa)

Jag har också varit med om folk som får ångestattacker. Det i sig är förstås inget kul för personen MEN du ska inte ta det som ett skäl till att du måste stanna och hjälpa. Det är känslor och känslor går över. Det finns tekniker man kan lära sig för att hantera sina attacker. 

Vad sa han egentligen till dig om att han faktiskt ljugit och undanhållit saker för dig? Vad säger han om det värdelösa garaget han betalar för etc, etc? 
    VAD är han villig att försaka för egen del så att DU slipper betala för hans kostnader? 

Helt uppenbart när du pratade om särbo, att han då genast sa att det blir dyrare och försökte lägga ansvar på dig (igen). Ja, men hur hade han levt om han inte hade mött dig? Då hade han varit tvungen att stå för allt eget själv. 

Jag tycker verkligen du ska flytta isär, kanske helt göra slut också. Du mår nog bättre om du möter någon annan. 

• Anonym (aaa)

Dessutom: att han själv säger att vilken läkare som helst skulle sjukskriva honom - det vet han faktiskt inte! Är det så illa borde han faktiskt gå till VC och ta reda på vad de anser. 
    Lite offerkoftamentalitet? 

Jag förstår att han haft det tufft, absolut, men hans beteende och det han svarar dig är liksom bara en form av ursäkter (tycker jag). 

• Studentpappa

Han drog på sig offerkoftan för att du synade honom, gå inte på den charaden.

Ride it like you stole it
  • Anonym (M)

Akta dig noga för att skaffa barn med honom...

• Anonym (:)

Jag gjorde slut med honom för några veckor sen. Dock håller vi fortfarande kontakten lite och har setts en gång, verkligen på en vänskaplig nivå. Som sagt, han är min bästa vän. 

Det verkar som att hans mormor ska ta ett lån och betala av hela hans skuld. Så får han skulden hos henne sedan och betalar av den under två års tid. Då försvinner ju iallafall betalningsanmärkningarna snabbare vilket såklart är bra. 

Jag mår så konstigt. Känner mig liksom sviken. Att han inte sagt något när det kom mer skulder, att jag gått och sagt flera gånger "Om ett år är du skuldfri!" och han inte sagt hur det låg till. Att jag levt i någon jäkla dröm och helt plötsligt sprack min bubbla.

Vill på något sätt att allt ska lösa sig men känner mig sviken och förd bakom ljuset så mina känslor för honom har helt klart förändrats även om en del finns kvar, naturligtvis. Men jag förknippar honom med ångest och problem just nu. 

• Anonym (Annie)
    Anonym (:) skrev 2022-06-13 21:49:22 följande:

Jag gjorde slut med honom för några veckor sen. Dock håller vi fortfarande kontakten lite och har setts en gång, verkligen på en vänskaplig nivå. Som sagt, han är min bästa vän. 

Det verkar som att hans mormor ska ta ett lån och betala av hela hans skuld. Så får han skulden hos henne sedan och betalar av den under två års tid. Då försvinner ju iallafall betalningsanmärkningarna snabbare vilket såklart är bra. 

Jag mår så konstigt. Känner mig liksom sviken. Att han inte sagt något när det kom mer skulder, att jag gått och sagt flera gånger "Om ett år är du skuldfri!" och han inte sagt hur det låg till. Att jag levt i någon jäkla dröm och helt plötsligt sprack min bubbla.

Vill på något sätt att allt ska lösa sig men känner mig sviken och förd bakom ljuset så mina känslor för honom har helt klart förändrats även om en del finns kvar, naturligtvis. Men jag förknippar honom med ångest och problem just nu. 

Han fortsätter alltså på samma väg, någon ska ta ansvar för hans misskötta ekonomi.

Var glad att du gjort slut, det visade sig ju vara rätt beslut. Han verkar inte ha lärt sig något.
  • Guldnovan

Förstår att det känns jobbigt men du har fattat rätt beslut. Hans mormor ser nog inte skymten av några pengar. Jag har levt med en person i 25 år med skulder till släktingar som aldrig betalades tillbaks. Jag fick reda på det efter åratal. 
    Varningssignaler fanns ang. dålig ekonomi och annat men jag ignorerade samtliga. Det har kostar mig dyrt och gav mig till slut 12 betalningsanmärkningar. Jag var kär och väldigt osmart. 
  • Anonym (Old)

Helt rätt beslut. Mannen har ju varit osjysst mot dig så det är inte konstigt att du mår dåligt. Jag tycker du ska bryta helt, men det gör du ju som du vill. Mår du bra av att träffa honom som vän, fine.

Läste dina inlägg igen och jag tror han har någon sorts historik med psykisk ohälsa. Det är inte normalt att reagera som han gjort med ångest och snack om sjukskrivning.
  • Tsprit

Haha, lite kul ändå när kvinnan får ta alla kostnader. Ombytta roller!

• fornminne

Dina blandade känslor tror jag beror på att hjärtat säger en sak och hjärnan en annan. Du har fortfarande känslor för honom och han verkar ha många fina sidor, MEN det räcker inte alltid.

I ditt fall så segrade förnuftet. Du vet innerst inne att det var rätt beslut. En framtid med denne man hade blivit alltför osäker och i värsta fall hade du själv hamnat i skulder. Läs om alla dem som har råkat illa ut! Pga att de har varit kära och godtrogna.

När jag läste dina inlägg såg jag varningslampor blinka redan från början. Just den snabba hopflytten och av det skälet, att han höll på att bli vräkt. Sedan att han inte var ärlig mot dig, att du egentligen inte visste hur mycket skulder han hade. Nya varningslampor!

Hans ångestattack när du tog upp saken ska vi inte tala om. Man kan inte rå för hur man reagerar, men han borde ha tänkt på det tidigare och varit ärlig mot dig från början. Nu gjorde han sig i stället till offer och försatte dig i en situation där du varken kunde säga bu eller bä pga hans häftiga reaktion.

Jag hoppas att du står fast vid ditt beslut. Att du inte faller tillbaka. Vissa kan inte hantera pengar. Ditt ex verkar vara en sån eftersom det inte ens finns någon tydlig orsak till skulderna, ingen konkurs eller liknande. Han har bara levt över sina tillgångar. När du förknippar honom med ångest och problem, är det din magkänsla som talar. En del av dig vill fortfarande ha honom, men förnuftet och magkänslan säger nej. Håll fast vid det! Med tiden kommer det att kännas lättare.
  • Grey Man

Skulder är ett helvete. Jag har själv åkt på nån skatteskuld en gång och det känns för jävligt även om jag själv satt mig i sitsen (nya momsregler och ett sämre år som företagare än året tidigare), men att ha en sambo som är förstående är ju fantastiskt och inget han glömmer. 

Jag hade stått ut ett år till för sen är det ju 17.000 kr extra i er gemensamma kassa - att han fått skuldsanering brukar ju betyda att han "gör rätt" nu. Ett alternativ är ju att ta ett gemensamt banklån och pröjsa av allt och sen får han ta månadskostnaden för detta (lär ju bara handla om 100-lappar). 

Men är du osäker på honom på något annat sätt så får du ju vara försiktig. Ska ni leva resten av livet ihop så är ju ett år ingenting.

• Anonym (Smulan64)
    Tsprit skrev 2022-06-14 07:57:38 följande:

Haha, lite kul ändå när kvinnan får ta alla kostnader. Ombytta roller!

Skillnad på att ta kostnader och att bli utnyttjad!
  • fornminne

Ytterligare en varningssignal är förstås att han fortfarande inte tar ansvar för sin situation. Varför ska hans mormor ta lån åt honom? Det hade delvis varit en annan sak om hon hade haft pengarna och ville ge honom dem som något slags förskott på arv i nästnästa generation, han är ändå hennes barnbarn. Men lån? En äldre kvinna ska alltså skuldsätta sig med allt vad det innebär, för att hennes dotterson har fuckat upp. Hör du hur det låter TS?

Du dock kan inte rädda hans släktingar, men du kan rädda dig själv.

• Anonym (Gränser)
    fornminne skrev 2022-06-14 20:56:37 följande:

Ytterligare en varningssignal är förstås att han fortfarande inte tar ansvar för sin situation. Varför ska hans mormor ta lån åt honom? Det hade delvis varit en annan sak om hon hade haft pengarna och ville ge honom dem som något slags förskott på arv i nästnästa generation, han är ändå hennes barnbarn. Men lån? En äldre kvinna ska alltså skuldsätta sig med allt vad det innebär, för att hennes dotterson har fuckat upp. Hör du hur det låter TS?

Du dock kan inte rädda hans släktingar, men du kan rädda dig själv.

Håller fullständigt med fornminne om att det är ytterligare en varningssignal att exet drar in sin mormor.
    Jag håller dock inte med om att TS inte kan rädda dem.

Hon kan ge såväl mamman som mormor information om hur trasig exsambons ekonomi faktiskt varit. Det kan låta taskigt, men det är ju också så att det är viktigt att lösa problemet om varför det blir skulder innan man drar in de resurser som finns.

Du vet ju att ditt ex saknar förmåga att betala sina skulder av oklar anledning. Ring och prata med exets mamma, eller mormor och berätta om det.

Du har naturligtvis inte någon skyldighet att redovisa hur ni haft det, men du vet ju att ditt ex faktiskt för dem han uppger sig älska bakom ljuset och du vet ju hur mycket ångest det ger.
  • Lönnsirap

Jag tänker att du hade tur som ändå lyckades se hur det hela låg till och som gjorde slut.

Din fd. har fört dig bakom ljuset i flera år och självklart tar det tid innan det känns bra igen. Jag tror det tar lång tid innan man riktigt förstår vidden av vissa saker.

Han kanske känns som din bästa vän, men det är varken särskilt kärleksfullt eller vänskapligt att flytta ihop med någon av ekonomiska skäl och utnyttja att denna person saknar insyn i ens egen ekonomiska situation. Den här personen har också försökt normalisera enorma skillnader i vad ni bidrar med och fått dig att tvivla på dig själv. Du glädjs åt att han kommer få låna och tror att detta kommer leda till att han blir skuldfri.

Jag tänker att detta inte är vänskap, utan en process där risken finns att du åter släpper in denna manipulativa människa i ditt liv och åter blir lurad. 

Jag håller tummarna för att du blir klarsynt kring att det upplevts som vänskap och kärlek, men att det också varit en destruktiv relation där du riskerat att fara väldigt illa såväl ekonomiskt som känslomässigt.

Lita på din ångest och dra ner på umgänget med denna man. Inte ens dom vän är han lämplig att ha i sitt liv.
Svar på tråden Min pojkvän har stora skulder