• Mon 25 Apr 2022 09:22
    7171 visningar
    35 svar
    35
    7171

    Pappa vill skriva över huset

    Hej,
    Min mor gick nyligen bort och nu säger pappa att han vill skriva över huset på mig och min bror. 
    Finns det någon här som skulle vilja lista för- och nackdelar med detta?
    Pappas tanke är att det inte ska kosta mig och min bror något så länge han bor kvar i huset utan han ska betala allt inkl fastighetsskatt. 

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Pappa vill skriva över huset
  • sextio­talist
    Mon 25 Apr 2022 15:19
    #21
    antonanton skrev 2022-04-25 15:17:20 följande:

    Tack för era svar! Hjärta
    Att han vill skriva över huset handlar inte om att han vill lura skattebetalare på pengar som någon skrev. Han är orolig för att han håller på att bli dement och inte kommer göra det rätta själv. Han litar på att vi om det skulle komma till det ser till att huset säljs och han får vård. 
    Min mans pappa blev dement och vi vet hur svårt det är att få en god man när den drabbade inte själv inser att den är sjuk. 


    Ta kontakt med en jurist, det kan vara värt varenda öre och säkra upp för olika scenario
    Om han vill bo kvar i huset. så teckna ett hyreskontrakt, med (ev symbolisk) hyra etc.
  • Anonym (Jur)
    Mon 25 Apr 2022 15:27
    #22
    antonanton skrev 2022-04-25 15:17:20 följande:

    Tack för era svar! Hjärta
    Att han vill skriva över huset handlar inte om att han vill lura skattebetalare på pengar som någon skrev. Han är orolig för att han håller på att bli dement och inte kommer göra det rätta själv. Han litar på att vi om det skulle komma till det ser till att huset säljs och han får vård. 
    Min mans pappa blev dement och vi vet hur svårt det är att få en god man när den drabbade inte själv inser att den är sjuk. 


    En god man är sällan något problem, en av er syskon skulle kunna bli det. Förvaltare är betydligt krångligare och det som behövs om förvirringen blir mycket stor.

    I praktiken kan ni göra mycket så länge han inte sätter sig emot, utan god man, avtal eller annat. 
  • Anonym (Nja)
    Mon 25 Apr 2022 15:53
    #23
    antonanton skrev 2022-04-25 09:22:08 följande:
    Pappa vill skriva över huset

    Hej,
    Min mor gick nyligen bort och nu säger pappa att han vill skriva över huset på mig och min bror. 
    Finns det någon här som skulle vilja lista för- och nackdelar med detta?
    Pappas tanke är att det inte ska kosta mig och min bror något så länge han bor kvar i huset utan han ska betala allt inkl fastighetsskatt. 

    Tack på förhand!


    Det finns risker med att på sin kammare fundera på vad som blir bäst och sen göra detta, utan att ta hänsyn till den sammantagna livssituationen.

    Jag har ingen aning om din pappas situation och vem du och din bror är, men spontant är det väldigt dumt att i sorg göra val vars konsekvenser kan vara svåröverskådliga. 

    Håller man på att bli dement är det såväl vårdcentral och autogiro som man ska tänka på i första hand. Och att lösa den löpande ekonomin..... Absolut kan man tänka framåt, men fastigheten är inte den stora grejen, tvärtom riskerar man att tappa kontrollen över sitt boende om barnen av någon anledning faktiskt behöver sälja. Väldigt otrevligt att bli bostadslös för att ens barn faktiskt inte har råd med fastigheten.
  • Mon 25 Apr 2022 16:30
    #24
    antonanton skrev 2022-04-25 15:17:20 följande:
    Tack för era svar! Hjärta
    Att han vill skriva över huset handlar inte om att han vill lura skattebetalare på pengar som någon skrev. Han är orolig för att han håller på att bli dement och inte kommer göra det rätta själv. Han litar på att vi om det skulle komma till det ser till att huset säljs och han får vård. 
    Min mans pappa blev dement och vi vet hur svårt det är att få en god man när den drabbade inte själv inser att den är sjuk. 
    Då är det rimligare att han säljer huset redan nu och hyr en bostad än att ni två ska ha ansvaret för att "göra det rätta när det behövs".

    Om en av er VILL ha huset så ta emot det av pappa och ena syskonet köper ut det andra och sedan kan pappa vara hyresgäst om ni så önkar.

    Men vill ingen av er HA huset så låt pappa sälja det och hitta en hyresbostad istället om han nu är så rädd för att bli dement. Vill han kan han skänka pengarna från försäljningen till er.
  • sextio­talist
    Mon 25 Apr 2022 16:36
    #25
    Flash Gordon skrev 2022-04-25 16:30:56 följande:
    Då är det rimligare att han säljer huset redan nu och hyr en bostad än att ni två ska ha ansvaret för att "göra det rätta när det behövs".

    Om en av er VILL ha huset så ta emot det av pappa och ena syskonet köper ut det andra och sedan kan pappa vara hyresgäst om ni så önkar.

    Men vill ingen av er HA huset så låt pappa sälja det och hitta en hyresbostad istället om han nu är så rädd för att bli dement. Vill han kan han skänka pengarna från försäljningen till er.
    Men det beror ju lite på hur man bor. Det är inte alltid så lätt att hitta en hyresbostad istället. Sedan kan det finnas annat också. Trädgården, att man hittar där man bor, minnen. 
    Han kanske vill bo kvar så länge det går, men är rädd för det ekonomiska ansvaret
  • Mon 25 Apr 2022 17:01
    #26

    Om det inte är lätt så desto viktigare att börja leta i tid.

    Pappan förlorar all kontroll över huset i det ögonblick han skriver under överlåtelsen av huset. Ur hans perspektiv, om han nu är så rädd för att bli dement, så är det rimliga att sälja huset nu.

    Ur TS perspektiv är det vettiga att max ett av syskonen, om något, tar över huset, med kompensation till det andra syskonet. Med det här upplägget binder pappan fast syskonen till en massa löften om att "han ska få bo kvar" och att "de skall göra det rätta när det behövs". Löften som kan var svåra för barnen att efterfölja.

  • Mon 25 Apr 2022 17:27
    #27

    Börjar han verkligen bli dement eller kan det vara så att han är mentalt och/eller fysiskt utmattad efter sin frus bortgång och eventuella sjukdom dessförinnan? 

  • Anonym (C)
    Mon 25 Apr 2022 21:26
    #28
    Friger skrev 2022-04-25 11:23:03 följande:
    Nja, snarare att pengarna inte ska försvinna?

    Blir du dement så att du får god man. Huset säljs och du hamnar på ett boende. Du får en förmögenhet som ingen kan röra. Då får du betala högre avgifter på demensboendet. Pengarna blir dessutom låsta tills han dör.

    Genom att skriva över huset nu så ser han till att pengarna garanterat kommer ungarna till godo.
    Du har rätt, jag har en kompis som råka ut för just detta, mamman in på hem, dom bestämde sig för att renovera bostaden innan den såldes, detta gav en bra vinst, mamman som är någorlunda frisk ville dom skulle få en del av vinsten redan nu, detta skapa stora problem med godman, mamman kan ännu leva 10- 15 år på hemmet, efter mycket om och men fick dom lite pengar men inte alls beloppet mamman vill ge dom.

    Ts pappa tänker helt rätt, så djävla dumt och inte göra det nu medans han är frisk.
  • Anonym (Ö)
    Tue 26 Apr 2022 05:08
    #29

    Några saker att tänka på:
    Huset behövs stå som enskild egendom så inte något framtida ex kan ta del av det.
    Er pappa bör ha koll på er ekonomi. Om någon av er hamnar hos kronofogden exempelvis kan huset tvångsförsäljas. Vart tar pappa vägen då?

  • Anonym (Nja)
    Tue 26 Apr 2022 05:56
    #30

    Alltså, åter igen!
    Tror man att man börjar bli dement, boka en tid på vårdcentralen. Ni barn bör i första hand se till att pappa ordnar detta istället för att fokusera på hans boende.

    Prata också om fullmakter och framtidsfullmakt istället för att tänka på hans hus. Hjälp honom sälja det om han vill till lägenhet. Ta reda på hur det egentligen fungerar med bostadsanpassning, äldreboende och sådant som ni tror är ett problem. Vill någon av er barn ta över fastigheten, eller skapar ni merjobb genom att ha fokus på fel sak.

    Har din pappa färdtjänst? Har han börjat få lite minnesbesvär som folk reagerar på, eller är det "bara" jobbigt att hans hustru gått bort. Är ni syskon helt överens och villiga att äga halva huset tillsammans med skötsel? Är ni friska och säkra på att inte hastigt dö? Har du och din bror egna arvingar? Egna fruar?

  • Anonym (Dotte­r)
    Tue 26 Apr 2022 06:05
    #31
    Räkan77 skrev 2022-04-25 17:27:55 följande:

    Börjar han verkligen bli dement eller kan det vara så att han är mentalt och/eller fysiskt utmattad efter sin frus bortgång och eventuella sjukdom dessförinnan? 


    Anonym (C) skrev 2022-04-25 21:26:54 följande:
    Du har rätt, jag har en kompis som råka ut för just detta, mamman in på hem, dom bestämde sig för att renovera bostaden innan den såldes, detta gav en bra vinst, mamman som är någorlunda frisk ville dom skulle få en del av vinsten redan nu, detta skapa stora problem med godman, mamman kan ännu leva 10- 15 år på hemmet, efter mycket om och men fick dom lite pengar men inte alls beloppet mamman vill ge dom.

    Ts pappa tänker helt rätt, så djävla dumt och inte göra det nu medans han är frisk.
    Som dotter till en mamma (änka) med Alzheimers har jag många gånger tänkt som TS far, även om jag förmodligen är 20 år yngre. Det kan bli mycket krångel om man hamnar på demensboende. Min mamma var ändå runt 80 år när hon blev sjuk, men på hennes demensboende fanns det en del som tom var under 60 år, skrämmande.

    Det finns många för- och nackdelar som redan nämnts i tråden. En nackdel som jag inte tror någon nämnt är att om fastigheten är belånad så hindrar det antagligen de vuxna barnen från att ta egna bostadslån. Inte så kul om man är ung och står där med sambo och gemensamma bostadsplaner och föräldern är pigg och vill bo kvar i huset så länge som möjligt.

    Själv är jag inne på att downsiza och flytta från huset - bor i stort hus - när barnen väl flyttat ut och i samband med det skifta pengar till barnen. Men jag är inte där än och kanske vill jag inte flytta när jag väl kommer dit. 

  • Anonym (Jur)
    Tue 26 Apr 2022 09:08
    #32
    +1
    Anonym (C) skrev 2022-04-25 21:26:54 följande:
    Du har rätt, jag har en kompis som råka ut för just detta, mamman in på hem, dom bestämde sig för att renovera bostaden innan den såldes, detta gav en bra vinst, mamman som är någorlunda frisk ville dom skulle få en del av vinsten redan nu, detta skapa stora problem med godman, mamman kan ännu leva 10- 15 år på hemmet, efter mycket om och men fick dom lite pengar men inte alls beloppet mamman vill ge dom.

    Ts pappa tänker helt rätt, så djävla dumt och inte göra det nu medans han är frisk.
    Hade hon god man så kunde mamman fortfarande göra precis vad hon vill med sina pengar. Inget en god man kan stoppa.

    Är det däremot en förvaltare är det en helt annan sak.
  • Anonym (XXX)
    Tue 26 Apr 2022 21:49
    #33

    Det säger man väl inte nej till? Funkar det inte av någon anledning, så har ju då du och din bror även rätt att sälja huset. Jag utgår ifrån att det inte är belånat upp över taknocken? För i så fall kan det bli en förlustaffär. 

    Annars skulle jag ta emot det, nu när jag kan. Man vet ju aldrig vad som sker i framtiden, annars. Snart har ni kanske en styvmor, som övertalar er far att skriva över huset på HENNE. Eller att sälja det och leva upp pengarna. Och då får ni kanske ärva INGET när han går bort...

  • Wed 27 Apr 2022 06:14
    #34

    Har ni barn?  Det är en faktor att ta hänsyn till om någon av er dör. 

  • Anonym (C)
    Wed 27 Apr 2022 18:07
    #35
    Anonym (Jur) skrev 2022-04-26 09:08:15 följande:
    Hade hon god man så kunde mamman fortfarande göra precis vad hon vill med sina pengar. Inget en god man kan stoppa.

    Är det däremot en förvaltare är det en helt annan sak.
    Är inte helt säker på om dom har förvaltare eller god man, men det var överförmyndaren som gick in och reglera beloppen dom skulle få, det tog en bra stund innan det blev klart.
    Själv är jag lite dålig på regler inom detta med god man o förvaltare, men tydligen kan överförmyndaren gå in och styra över både god man o förmyndare.

    Varav det kan vara bra o skriva över huset nu, Ts kan höra med pappan hur högt huset är belånat, är den lågt belånad så är det en vinst för ts o syskonet, då kan dom använda huset till belåning om dom vill köpa en egen bostad och mest troligt placera det på bottenlån, förmånligare går det knappast o få.

    Sedan vet man ganska bra om ens föräldrar har dålig ekonomi eller en god, jag vet att min mamma har mycket gott ställt, skulle inte tveka en sekund om hon vill skriva över huset nu, men hon är bara 71 år, kanske senare.
Svar på tråden Pappa vill skriva över huset