• Anonym (Mamma)

Son med skulder sitter i fängelse

Hej,
    Min 25-årige son har nyligen dömts till ett 8-årigt fängelsestraff. Han har skulder och abonnemang som han nu inte kommer kunna betala på. Jag har inte full insikt i hans ekonomi men vet att han bla har ett blancolån på en bil som han inte längre äger, CSN-lån och telefonabonnemang. 
    Jag vet att skulderna är så pass stora att jag inte har möjlighet att betala dem rakt av.
    Jag inser att det inte är mitt ansvar och att han själv har satt sig i den här sisten men jag vill ändå underlätta för honom när han kommer ut utan att skuldsätta mig själv. 
    Hur mycket ska jag lägga mig i? Är det ens någon ide att betala in ett mindre belopp t.ex 500:- månadsvis till Kronofogden? Sedan är det ju även ett skadestånd till brottsoffret och det vill jag absolut inte betala på. 
    Luddig fråga kanske men jag är tacksam för all input!

• Svar på tråden Son med skulder sitter i fängelse
  • Anonym (Jo)

Betala inte hans skulder hos KF.

• Core

I de bästa av världar kan han ta ett samlingslån i sitt namn som du bara betalar minimum på tills han är ute?

Men det är mycket som ska gå vägen om det ska fungera, deklarerad inkomst till att börja med

• Jemp

Csn går att pausa betalningen på när man inte har inkomst. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-25 15:31:15 följande:
    Ja och andra skulder också. Jag har ingen möjlighet och vill inte heller betala alla skulderna men skulle vilja underlätta genom att betala tex CSN och mindre skulder. 
    Fiona M skrev 2022-04-25 15:16:46 följande:
    Likväl ditt sons offer. Att skulden regleras innebär inte att du måste ha kontakt med personen.
    Jag förstår det men om jag ska betala något alls så är det tex till CSN för att möjliggöra framtida studier.
    Det är väl jättedumt och jättedyrt att skjuta det på framtiden, bättre han studerar nu i fängelset.
  • Anonym (A)

Vet inte om det skrivits tidigare i tråden, men kanske kan du undersöka (med en jurist?) personens möjligheter att få skuldsanering om denne slutar betala hos KFM.

Misstänker att man aldrig kan bli av med skadeståndet, däremot kanske de andra skulderna.

Bara ett halmstrå, vet inga detaljer kring hur det funkar.

• Anonym (FYI)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-25 15:31:15 följande:
    Ja och andra skulder också. Jag har ingen möjlighet och vill inte heller betala alla skulderna men skulle vilja underlätta genom att betala tex CSN och mindre skulder. 
    Fiona M skrev 2022-04-25 15:16:46 följande:
    Likväl ditt sons offer. Att skulden regleras innebär inte att du måste ha kontakt med personen.
    Jag förstår det men om jag ska betala något alls så är det tex till CSN för att möjliggöra framtida studier.
    Möjligheten att studera med csn-stöd beror på om han har veckor kvar eller inte, inte att han redan har studieskuld.
  • Anonym (Vansinne)
    Anonym (A) skrev 2022-05-03 17:26:40 följande:

Vet inte om det skrivits tidigare i tråden, men kanske kan du undersöka (med en jurist?) personens möjligheter att få skuldsanering om denne slutar betala hos KFM.

Misstänker att man aldrig kan bli av med skadeståndet, däremot kanske de andra skulderna.

Bara ett halmstrå, vet inga detaljer kring hur det funkar.

Det kan väl sonen göra själv? Nån annan lär ju inte få prata med någon myndighet med mindre än att man är god man eller förvaltare. 
    Att vara mamma till en vuxen person kommer inte accepteras. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Vansinne) skrev 2022-05-03 18:39:16 följande:
    Det kan väl sonen göra själv? Nån annan lär ju inte få prata med någon myndighet med mindre än att man är god man eller förvaltare. 
    Sluta tala om en massa saker du inte kan. Ts kan få en fullmakt från sin son att prata med en jurist om hans ekonomiska situation. 
  • Dilf

Betala ingenting!
    Och det finns stor risk att han har fler skulder som inte syns..
    Han är vuxen och får själv reda ut det,även om det är jättefint av dig!
    Sätt i så fall undan pengar till dig själv,kan du ha dom för att ev hjälpa med saker sen.

• Anonym (A)
    Anonym (Vansinne) skrev 2022-05-03 18:39:16 följande:

Prata med en jurist kan vem som helst göra. Om det är en framkomlig väg kan sedan personen själv sköta kontakten med KFM, eller bara skriva en fullmakt till TS så kan hon och juristen göra det.

Man vill såklart alltid göra rätt för sig, men om man har möjlighet till skuldsanering ska man såklart ta chansen utan bryderier. Tar väl 5 år innan pricken hos KFM försvinner.

• Anonym (pappa)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-04-25 09:38:53 följande:
    Son med skulder sitter i fängelse

Hej,
    Min 25-årige son har nyligen dömts till ett 8-årigt fängelsestraff. Han har skulder och abonnemang som han nu inte kommer kunna betala på. Jag har inte full insikt i hans ekonomi men vet att han bla har ett blancolån på en bil som han inte längre äger, CSN-lån och telefonabonnemang. 
    Jag vet att skulderna är så pass stora att jag inte har möjlighet att betala dem rakt av.
    Jag inser att det inte är mitt ansvar och att han själv har satt sig i den här sisten men jag vill ändå underlätta för honom när han kommer ut utan att skuldsätta mig själv. 
    Hur mycket ska jag lägga mig i? Är det ens någon ide att betala in ett mindre belopp t.ex 500:- månadsvis till Kronofogden? Sedan är det ju även ett skadestånd till brottsoffret och det vill jag absolut inte betala på. 
    Luddig fråga kanske men jag är tacksam för all input!

Förstår hur du känner, alla föräldrars instinkt är ju att försöka skydda sina barn.
    MEN om din son sitter i finkan i 8 år så har han nog betydligt fler problem än "bara" skulder.

Sen kan det hända att det är lätt att hamna i en negativ spiral där skulder leder till andra duma beslut och så går det runt. Men jag tror att din son främst behöver lära sig göra bättre val i livet, skulderna är nog bara ännu ett symptom på det, och att lindra det är lite som alvedon, det lindrar symptomen men löser inte problemet.
  • Anonym (M)

Nu tycker jag inte du ska betala något, men om du ändå gör det så skaffa förs FULL INSYN. Vill sonen inte gå med på retning ge dig fullmakter att kolla upp allting, så betala absolut inte.

• Anonym (Vansinne)
    Anonym (....) skrev 2022-05-03 18:45:55 följande:
    Sluta tala om en massa saker du inte kan. Ts kan få en fullmakt från sin son att prata med en jurist om hans ekonomiska situation. 
    Då har man ju tagit ett extra steg för att kunna rådda i nån annans affärer oavsett om man är mamma eller ej. 
     Men bara som mamma kan man ju inget göra.  
    Mitt inlägg visar inte på nåt annat eller att jag babblar om nåt  jag inte vet. 
    Folk tycks ju tro att man kan ringa runt och säga Hej jag är mamma till XX 35 år.....Hur ser det ut med hans ekonomi? 
Svar på tråden Son med skulder sitter i fängelse