• Mon 25 Apr 2022 13:07
    7324 visningar
    21 svar
    21
    7324

    Vad ska ni med småbarn göra på valborg?

    Ska ni till någon majbrasa?
    Firar ni eller inte?

  • Svar på tråden Vad ska ni med småbarn göra på valborg?
  • Mon 25 Apr 2022 19:15
    #11

    Vi ska till brasa, pga pandemin första gången på nya orten. Barnen minns i princip inte valborgseld. 

  • Anonym (Lis)
    Mon 25 Apr 2022 19:15
    #12
    Anonym (2) skrev 2022-04-25 19:12:39 följande:
    Jaha, det var tråkigt för er att ni känner så. Vi har inga problem med det. Och senare än så också. 
    Menade självklart att känns för sent för oss, då barnen somnar i bilen hem, och sedan blir det minst ett par jobbiga dygn pga den natten de inte kommer kunna sova. Speciellt den ena :)

    Tur att det funkar för er. Låter ni barnen sova ut nästkommande morgon eller tar upp i vanlig tid efter en sen kväll?
  • Anonym (2)
    Mon 25 Apr 2022 19:18
    #13
    Anonym (Lis) skrev 2022-04-25 19:15:53 följande:
    Menade självklart att känns för sent för oss, då barnen somnar i bilen hem, och sedan blir det minst ett par jobbiga dygn pga den natten de inte kommer kunna sova. Speciellt den ena :)

    Tur att det funkar för er. Låter ni barnen sova ut nästkommande morgon eller tar upp i vanlig tid efter en sen kväll?
    De får sova så länge de vill. Oftast kompenserar de. Annars blir det en liten lur mitt på dagen, eller en längre stund för barnet som fortfarande dagsover.
  • Anonym (Lis)
    Mon 25 Apr 2022 19:20
    #14
    Anonym (2) skrev 2022-04-25 19:18:13 följande:
    De får sova så länge de vill. Oftast kompenserar de. Annars blir det en liten lur mitt på dagen, eller en längre stund för barnet som fortfarande dagsover.
    Men om de sovit längre dagen efter, blir inte nästkommande kväll också sen, så det blir svårt ställa tillbaka?
  • Anonym (2)
    Mon 25 Apr 2022 19:22
    #15
    Anonym (Lis) skrev 2022-04-25 19:20:19 följande:
    Men om de sovit längre dagen efter, blir inte nästkommande kväll också sen, så det blir svårt ställa tillbaka?
    De kanske somnar något senare, men inget som stör. Vi är tämligen avslappnade kring sömnen. Ibland blir det gnäll, ibland funkar det finfint. De går inte och lägger sig exakt samma tid om vardagarna heller. Det beror på hur trötta de är och vad de gjort under dagen. 
  • Mon 25 Apr 2022 21:40
    #16

    Kanske beror på hur lpn6gt man har till brasan, samt vilken tid den tänds

  • Mon 25 Apr 2022 23:03
    #17

    Där vi brukar vara så är det massor av barn i alla åldrar från bebis till tonåringar. Många har med sig vagn även till barn som börjat växa ur den, så att de kan vila när de blir trötta.

    Under sommaren har vi ofta varit ute lite senare med barnen, kanske på en grillfest, restaurang på semestern eller ett sent kvällsbad en varm kväll. Jag skulle känna mig väldigt instängd med att behöva vara hemma kl 19 med barnen varje kväll. För barn som inte har stora sömnsvårigheter tror jag att det kan vara bra att träna på lite flexibilitet även när det gäller nattning. 

  • LFF
    Tue 26 Apr 2022 13:35
    #18

    Våra barn (8,5 år gamla) har inte varit på någon Valborgseld. Detta då de har blivit extremt påverkade av att vara vakna betydligt senare. De sover inte igen den tiden dagen efter utan vaknar i vanlig tid och är då supertrötta. De har även blivit vad vi kallat "aktivitetsbakis" de dagar då det varit väldigt mycket annorlunda (sura, griniga, lättretliga etc) och det har inte hjälpts med en dagvila eller liknande. Vi har gladeligen avstått dessa saker för att istället ha barn som inte blir monster dagen efter. 

    Eventuellt drar vi iväg på firande i år men vår närmaste "Valborgsplats" kommer inte att ha någon eld i år så då blir det en helt annan del av kommunen. Så vi får helt enkelt se. 

  • LFF
    Tue 26 Apr 2022 13:38
    #19
    Räkan77 skrev 2022-04-25 23:03:00 följande:

    Där vi brukar vara så är det massor av barn i alla åldrar från bebis till tonåringar. Många har med sig vagn även till barn som börjat växa ur den, så att de kan vila när de blir trötta.

    Under sommaren har vi ofta varit ute lite senare med barnen, kanske på en grillfest, restaurang på semestern eller ett sent kvällsbad en varm kväll. Jag skulle känna mig väldigt instängd med att behöva vara hemma kl 19 med barnen varje kväll. För barn som inte har stora sömnsvårigheter tror jag att det kan vara bra att träna på lite flexibilitet även när det gäller nattning. 


    För oss är det en enorm skillnad på att förskjuta sovtiden på en semester eller ett lov kontra att det bli en enstaka dag här och där. När vi var i Spanien gick de och la sig vid 21 istället för 19 och vaknade senare än 6. De första dagarna vaknade de lika tidigt som alltid men eftersom vi var på annan plats så var de inte lika "tjuriga" som annars när de förlorat sömn då det var så mycket spännande som hände. 
  • Anonym (Lis)
    Tue 26 Apr 2022 20:57
    #20

    Ja är det för en längre semesterperiod kommer man in i det och blir inte olika varje dag.

    Men att det ska förväntas att barn ska stanna uppe för att det är valborgs, och sen nästa helg pga kalas, osv är en annan sak.

  • Tue 26 Apr 2022 23:56
    #21
    Anonym (Lis) skrev 2022-04-26 20:57:26 följande:

    Ja är det för en längre semesterperiod kommer man in i det och blir inte olika varje dag.

    Men att det ska förväntas att barn ska stanna uppe för att det är valborgs, och sen nästa helg pga kalas, osv är en annan sak.


    Förväntas och förväntas. Våra barn stannade mer än gärna uppe länge på helgerna redan från att de var små. Så vi fick ju aktivt natta dem även på helger. Våra barn var efter sena kvällar ofta lite griniga dagen efter, men det ordnade upp sig till dagen efter som senast. Ibland sov de en stund mitt på dagen. Så för vår familj passade det bra att vid vissa tillfällen vara uppe senare, blev ju inte varje helg. 
Svar på tråden Vad ska ni med småbarn göra på valborg?