Vad ska ni med småbarn göra på valborg?
Ska ni till någon majbrasa?
Firar ni eller inte?
Ska ni till någon majbrasa?
Firar ni eller inte?
Vi ska till brasa, pga pandemin första gången på nya orten. Barnen minns i princip inte valborgseld.
Kanske beror på hur lpn6gt man har till brasan, samt vilken tid den tänds
Där vi brukar vara så är det massor av barn i alla åldrar från bebis till tonåringar. Många har med sig vagn även till barn som börjat växa ur den, så att de kan vila när de blir trötta.
Under sommaren har vi ofta varit ute lite senare med barnen, kanske på en grillfest, restaurang på semestern eller ett sent kvällsbad en varm kväll. Jag skulle känna mig väldigt instängd med att behöva vara hemma kl 19 med barnen varje kväll. För barn som inte har stora sömnsvårigheter tror jag att det kan vara bra att träna på lite flexibilitet även när det gäller nattning.
Våra barn (8,5 år gamla) har inte varit på någon Valborgseld. Detta då de har blivit extremt påverkade av att vara vakna betydligt senare. De sover inte igen den tiden dagen efter utan vaknar i vanlig tid och är då supertrötta. De har även blivit vad vi kallat "aktivitetsbakis" de dagar då det varit väldigt mycket annorlunda (sura, griniga, lättretliga etc) och det har inte hjälpts med en dagvila eller liknande. Vi har gladeligen avstått dessa saker för att istället ha barn som inte blir monster dagen efter.
Eventuellt drar vi iväg på firande i år men vår närmaste "Valborgsplats" kommer inte att ha någon eld i år så då blir det en helt annan del av kommunen. Så vi får helt enkelt se.
Där vi brukar vara så är det massor av barn i alla åldrar från bebis till tonåringar. Många har med sig vagn även till barn som börjat växa ur den, så att de kan vila när de blir trötta.
Under sommaren har vi ofta varit ute lite senare med barnen, kanske på en grillfest, restaurang på semestern eller ett sent kvällsbad en varm kväll. Jag skulle känna mig väldigt instängd med att behöva vara hemma kl 19 med barnen varje kväll. För barn som inte har stora sömnsvårigheter tror jag att det kan vara bra att träna på lite flexibilitet även när det gäller nattning.
Ja är det för en längre semesterperiod kommer man in i det och blir inte olika varje dag.
Men att det ska förväntas att barn ska stanna uppe för att det är valborgs, och sen nästa helg pga kalas, osv är en annan sak.
Ja är det för en längre semesterperiod kommer man in i det och blir inte olika varje dag.
Men att det ska förväntas att barn ska stanna uppe för att det är valborgs, och sen nästa helg pga kalas, osv är en annan sak.