• Mon 25 Apr 2022 19:52
    9052 visningar
    36 svar
    36
    9052

    Möhippa med sambon och hans vänner

    Vi ska gifta oss och jag hade hoppas på att få en möhippa, problemet är att jag har knappt några vänner här. Ca 4 styckna bara.. 
    Min sambo blev överraskad med svensexa av sina killkompisar. De jade jättetrevligt med mat och övernattning i en stuga. 
    Jag har inte fått något, och när jag indikerade mot mina vänner om en möhippa så får jag till svar att det får någon annan styra, eller så skyller de på jobb mm.. 

    Jag kommer inte få någon möhippa då som var min önskan och något roligt jag trodde skulle ske.. ser ju så många andra få det.. 

    Min fråga är, då jag är lika mycket vän med sambons kompisar, skulle det vara fel om de gjorde något föe mig? Tillsammans med sambon ex.. 

    Om inte varför skulle det vara fel? 

  • Svar på tråden Möhippa med sambon och hans vänner
  • Anonym (XXX)
    Mon 25 Apr 2022 20:38
    #21

    ...och nu såg jag att du dessutom tänkte involvera sambons EX..! Tomte Spöke Död

    Men där skojade du väl..?

  • Mon 25 Apr 2022 20:41
    #22
    Anonym (Gullan) skrev 2022-04-25 20:35:05 följande:

    Jag hade två snälla vänner som ordnade en liten gullig möhippa för mig. Tror det är många som inte har några som ordnar nån möhippa alls till dem. 


    Det är också ok. Det viktiga är att det är ert bröllop. 


    Ja det är ju tanken som räknas och jag skullr tycka det var så kul att få bli överraskad om så för en middag ute.. är väl mest att han fick men inte jag.. 

    Såklart bröllopet är, men en bonus om båda kunde få någon kul överraskning. 
  • Mon 25 Apr 2022 20:41
    #23
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 20:38:11 följande:

    ...och nu såg jag att du dessutom tänkte involvera sambons EX..!  // Tomte Spöke Död

    Men där skojade du väl..?


    Inga ex med här, de är absolut inte välkomna. 
  • Mon 25 Apr 2022 20:42
    #24
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 20:35:52 följande:
    Men alltså, själva definitionen av "möhippa" och "svensexa", är ju att brudens väninnor respektive brudgummens vänner, firar av sin väninna/vän under en av hennes/hans sista kvällar som en fri människa...

    Har inte bruden några väninnor eller bruden några vänner, så går ju inte det. Då är det ju som det är. Det hade varit bättre om ni hade pratat om detta långt tidigare, och att din kille inte hade haft någon svensexa heller, utan ni hade hållit ert bröllop mycket diskret, kanske bara ni två och två vittnen och prästen. Så att det inte blev så pinsamt tydligt att du saknar vänner. Om man ska gifta sig med någon, så måste man kunna prata om sådant!

    Egentligen tycker jag att dessa traditioner är fåniga överhuvudtaget i dagens samhälle, om de inte stämmer med verkliga förhållanden. D.v.s. att bruden och brudgummen inte har bott ihop, inte har haft sex, och vigseln innebär en enormt stor omvälvning av deras liv, där de över en natt måste säga adjö till ungdomen, starta ett nytt gemesamt liv och hushållsgemenskap, och snart bli föräldrar till den nya generationen. 
    Alltså, vad är det med dig, och din syn på bröllop/äktenskap/frieri. Det behöver inte vara som förr. Och de är bra. 

    Löjligt av dig dessutom i en annan tråd att du bokstavstolkar ordet smekmånad. Har du eventuellt Aspergers, som din son? 
  • Anonym (Själv­klart)
    Mon 25 Apr 2022 20:46
    #25
    Mario555 skrev 2022-04-25 20:31:21 följande:
    Tack för de första fina orden. Så jag också känner. Jag har sagt till sambon om mina vänner och han vet ju vad jag hoppades på och pratade om. 
    Nej håller med om att allt inte behöver vara traditionellt, eller följa alla normer som anses normala. 
    Tycke att du/ni ska göra precis som ni vill och som det känns bra av. Det är er bröllop och det är din möhippa och alltså kan den vara precis så som du önskar. Tycker du ska strunta i alla åsikter och göra det du vill!
  • Mon 25 Apr 2022 20:47
    #26
    Anonym (XXX) skrev 2022-04-25 20:35:52 följande:

    Men alltså, själva definitionen av "möhippa" och "svensexa", är ju att brudens väninnor respektive brudgummens vänner, firar av sin väninna/vän under en av hennes/hans sista kvällar som en fri människa...

    Har inte bruden några väninnor eller bruden några vänner, så går ju inte det. Då är det ju som det är. Det hade varit bättre om ni hade pratat om detta långt tidigare, och att din kille inte hade haft någon svensexa heller, utan ni hade hållit ert bröllop mycket diskret, kanske bara ni två och två vittnen och prästen. Så att det inte blev så pinsamt tydligt att du saknar vänner. Om man ska gifta sig med någon, så måste man kunna prata om sådant!

    Egentligen tycker jag att dessa traditioner är fåniga överhuvudtaget i dagens samhälle, om de inte stämmer med verkliga förhållanden. D.v.s. att bruden och brudgummen inte har bott ihop, inte har haft sex, och vigseln innebär en enormt stor omvälvning av deras liv, där de över en natt måste säga adjö till ungdomen, starta ett nytt gemesamt liv och hushållsgemenskap, och snart bli föräldrar till den nya generationen. 


    Jo det vet jag också att det är.. 

    Han vet att jag inte har många vänner här och vi pratade om detta med svensexa och möhippa innan och ändå sa han till sina vänner att om de skulle göra någon svensexa för honom så var hans önskemål si och då men inget om mig och ändå visste han att chansen var minimal för min del. Nej egentligen skulle han sagt nej till det då det var mer på tal hos hans vänner än mina.. 

    På ett sätt ja, det håller jag med om.. och jag önskade så att det inte blev något för honom heller.. eller att de hade gjort något för oss båda isf.. 
  • Anonym (Anony­m8)
    Mon 25 Apr 2022 21:02
    #27

    Skulle jag och sambon gifta oss så är jag i samma sits. Jag skulle inte få en möhippa eller babyshower av mina vänner, jag har alldeles för få, utspridda och ingen är någon som skulle styra med sånt.

    Så jag tycker man får göra precis som man själv vill, gör er egen tradition! :D 
    Kör på med hans kompisar, gör ett gemensamt firande eller precis hur ni själva önskar göra.

  • Anonym (XXX)
    Mon 25 Apr 2022 21:19
    #28
    SweeneyTodd skrev 2022-04-25 20:42:37 följande:
    Alltså, vad är det med dig, och din syn på bröllop/äktenskap/frieri. Det behöver inte vara som förr. Och de är bra. 

    Löjligt av dig dessutom i en annan tråd att du bokstavstolkar ordet smekmånad. Har du eventuellt Aspergers, som din son? 
    Nu blandar du ihop mig med någon, för min son har definitivt inte Aspergers. Men ibland undrar jag om inte DU har det. (Inte för att det skulle vara något fel.)
  • Anonym (k)
    Mon 25 Apr 2022 22:03
    #29
    SweeneyTodd skrev 2022-04-25 20:42:37 följande:
    Alltså, vad är det med dig, och din syn på bröllop/äktenskap/frieri. Det behöver inte vara som förr. Och de är bra. 

    Löjligt av dig dessutom i en annan tråd att du bokstavstolkar ordet smekmånad. Har du eventuellt Aspergers, som din son? 
    XXX är inte en användare i min smak direkt men har väldigt svårt att tro att det är ett alterego av den som du syftar på. Vad jag minns har du en hel del ovanligt konservativa åsikter om dessa ämnen också.
  • Mon 25 Apr 2022 23:41
    #30

    Men är du säker på att de inte planerar någon möhippa? Tanken är ju att den ska vara en hemlig överraskning, såklart berättar de inte för dig om sina planer. 

  • Anonym (F)
    Tue 26 Apr 2022 01:23
    #31

    Du menar att din sambos ex skulle vara med på din möhippa? Varför då? 
    Om din sambos vänners flickvänner blivit dina vänner så är det ju inte alls konstigt om de ordnar möhippa till dig, om dom vill göra det alltså.

    Tråkigt att dina egna vänner inte vill ordna en möhippa, man gifter sig bara en gång  i livet. Skulle inte räkna dom som mina vänner längre

  • Anonym (Gemen­sam)
    Tue 26 Apr 2022 06:34
    #32

    TS, nu har jag inte bott i Sverige sen i borjan av 90-talet, sa jag ar inte sa insatt i hur man gor just i Sverige, men jag har varit med om lite olika upplagg. Ett par ville inte ha separata tillstallningar utan ordnade en gemensam svensexa/mohippa genom att bjuda alla sina narmaste vanner pa en weekend i deras stora sommarstuga. Det var riktigt mysigt, sa jag, som bor utomlands, ser inget fel i att man gor annorlunda (dvs. att du blir firad/overraskad av din sambos kompisgang, da de faktist aven ar dina vanner).
    Sen a andra sidan sa kanske dina vanner faktiskt planerar att ha mohippa for dig, men pga att det ska vara en overraskning sa uppger de for dig att de inte inte har tid/inte kan. I sa fall gar du och kanner dig ledsen i onodan.
    Hade jag varit i din sits hade jag bjudit in till tjejkvall i brollopets tecken, med spel och lite god mat.
    Sedan kan ni ha en gemensam som avslutning ett par dagar innan brollopet.

  • Anonym (Donna­)
    Tue 26 Apr 2022 07:47
    #33
    Anonym (F) skrev 2022-04-26 01:23:24 följande:

    Du menar att din sambos ex skulle vara med på din möhippa? Varför då? 
    Om din sambos vänners flickvänner blivit dina vänner så är det ju inte alls konstigt om de ordnar möhippa till dig, om dom vill göra det alltså.

    Tråkigt att dina egna vänner inte vill ordna en möhippa, man gifter sig bara en gång  i livet. Skulle inte räkna dom som mina vänner längre


    Nåja, det är inte direkt ovanligt att man gifter sig mer än en gång i livet.
  • Anonym (XXX)
    Tue 26 Apr 2022 09:18
    #34

    Men TS, var inte ledsen eller sura över detta så att du förstör själva bröllopet! Det är ändå det som är det viktigaste, att du ska gifta dig. Och i den situation som du är, där det är du som har flyttat till hans hemstad, förstod jag det? Det är pinsammare om det inte finns någon geografisk orsak, utan det blir pinsamt tydligt att den ena parten har många fler vänner än den andra. Och även i kyrkan - ännu värre där - när brudgummens sida av kyrkan är fullsmockad, medan bänkarna gapar tomma på brudens sida (eller tvärtom såklart). I sådana fall tror jag att det är bättre att prata om det innan, och ha ett så litet bröllop att det blir ungefär samma antal människor på båda sidorna.


    Anonym (Gemensam) skrev 2022-04-26 06:34:54 följande:

    TS, nu har jag inte bott i Sverige sen i borjan av 90-talet, sa jag ar inte sa insatt i hur man gor just i Sverige, men jag har varit med om lite olika upplagg. Ett par ville inte ha separata tillstallningar utan ordnade en gemensam svensexa/mohippa genom att bjuda alla sina narmaste vanner pa en weekend i deras stora sommarstuga. Det var riktigt mysigt, sa jag, som bor utomlands, ser inget fel i att man gor annorlunda (dvs. att du blir firad/overraskad av din sambos kompisgang, da de faktist aven ar dina vanner).
    Sen a andra sidan sa kanske dina vanner faktiskt planerar att ha mohippa for dig, men pga att det ska vara en overraskning sa uppger de for dig att de inte inte har tid/inte kan. I sa fall gar du och kanner dig ledsen i onodan.
    Hade jag varit i din sits hade jag bjudit in till tjejkvall i brollopets tecken, med spel och lite god mat.
    Sedan kan ni ha en gemensam som avslutning ett par dagar innan brollopet.


    Fast själva bröllopet blir ju gemensamt för brudens och brudgummens vänner. Jag ser inte riktigt syftet med att göra en för-aktivitet för exakt samma konstellation av personer? Själva grejen med en svensexa respektive möhippa, är ju att man är tillsammans med sina egna, gamla vänner en av de sista kvällarna, innan det (enligt traditionen) ska vara slut med allt sådant och livet ska vara gemensamt.
  • Anonym (X)
    Tue 26 Apr 2022 09:24
    #35
    Mario555 skrev 2022-04-25 20:16:53 följande:
    Ja vi har blivit det och vi umgås allihopa mer än vsd jag umgås med de tjejkompisarna som jag har. 
    Det låter som du struntat i dina vänner sen du blev tillsammans med killen.
    Vänskap är som alla relationer, man måste vårda den.
    Inte konstigt om de inte fixar möhippa.
  • Anonym (X)
    Tue 26 Apr 2022 09:25
    #36

    Tänk bara på att om/när det tar slut så är killens vänner inte längre dina, och så står du där ensam.

Svar på tråden Möhippa med sambon och hans vänner