• Mario555

    Möhippa med sambon och hans vänner

    Vi ska gifta oss och jag hade hoppas på att få en möhippa, problemet är att jag har knappt några vänner här. Ca 4 styckna bara.. 
    Min sambo blev överraskad med svensexa av sina killkompisar. De jade jättetrevligt med mat och övernattning i en stuga. 
    Jag har inte fått något, och när jag indikerade mot mina vänner om en möhippa så får jag till svar att det får någon annan styra, eller så skyller de på jobb mm.. 

    Jag kommer inte få någon möhippa då som var min önskan och något roligt jag trodde skulle ske.. ser ju så många andra få det.. 

    Min fråga är, då jag är lika mycket vän med sambons kompisar, skulle det vara fel om de gjorde något föe mig? Tillsammans med sambon ex.. 

    Om inte varför skulle det vara fel? 

  • Svar på tråden Möhippa med sambon och hans vänner
  • Anonym (Självklart)
    Mario555 skrev 2022-04-25 20:16:53 följande:
    Ja vi har blivit det och vi umgås allihopa mer än vsd jag umgås med de tjejkompisarna som jag har. 
    Nej det jag också tänkte på att idagens läge måste man väl kunna ha vilket som även om jag lärt känna killarna genom min sambo. Ja det skulle vara så kul eftersom en hört andra prata om detta och vad mysiga möhippor de haft. Jättetråkigt när jag pratat om det flera gånger och de fick inbjudningar (save the date) ca 10 månsder innan själva dagen nu. 
    Sambon vet också att det är något jag önskar och ser på mig efter att han var på sin svensexa att jag tycker det är trist och ledsamt att jag inte får något. 

    Ja så jag också känner även om det nu är blivande maken och killgänget. 
    Har varit på möhippor med killar. som tjej kan man ju faktiskt ha nära killkompisar och tvärtom för den delen. Inget konstigt tycker jag. Vänner är ju vänner oavsett kön. 
  • Mario555
    Anonym (Donna) skrev 2022-04-25 20:16:54 följande:
    Menar du att du bett om en möhippa???
    Nej jag har inte bett om om något alls.. men indikerat att det skulle vara kul och en önskan av vännerna. Men inte att jag bett om att de ska göra det eller liknande ä.. 
  • Mario555
    Ascendere skrev 2022-04-25 20:11:00 följande:

    En möhippa är med tjejer och en svensexa med killar. 


    men det kanse bara är jag som ör konservativ vad vet jag. Känns det rätt för er så kör på det


    Ah för jag tänker att idag ju många tjejer nära vänner med killar och tvärtom.. 
    Men förstår dig, och ja för mig skulle det vara roligt att få bli överraskad som andra blivit ????
  • Mario555
    Anonym (Självklart) skrev 2022-04-25 20:19:56 följande:
    Har varit på möhippor med killar. som tjej kan man ju faktiskt ha nära killkompisar och tvärtom för den delen. Inget konstigt tycker jag. Vänner är ju vänner oavsett kön. 
    Så tänker jag också och ser inte det konstiga med det. 
    Men tänker om sambon skulle ordna någon överraskning tillsammans med sina killkompisar för mig för att glädja mig om hur andra skulle se på det. 

    Jag har inte bett om något men sambon vet ju och vet att mina såkallade vänner inte kommer göra något alls för mig.. 
  • Anonym (Donna)
    Mario555 skrev 2022-04-25 20:21:04 följande:
    Nej jag har inte bett om om något alls.. men indikerat att det skulle vara kul och en önskan av vännerna. Men inte att jag bett om att de ska göra det eller liknande ä.. 
    Det hela låter lite tragiskt måste jag säga.
  • Mario555
    Anonym (Självklart) skrev 2022-04-25 20:16:12 följande:
    Tycker visst hon kan prata med sin sambo om det och kanske be om någon happening.Hade jag lätt kunnat gjort om jag kände att jag också ville ha lite kul om mina vänner inte ställde upp. Eller varför inte anordna nåt själv och bjuda in till. Allt behöver inte vara så traditionellt hela tiden. Bättre att få må bra än att gå och vara ledsen. 
    Tack för de första fina orden. Så jag också känner. Jag har sagt till sambon om mina vänner och han vet ju vad jag hoppades på och pratade om. 
    Nej håller med om att allt inte behöver vara traditionellt, eller följa alla normer som anses normala. 
  • Anonym (Gullan)

    Jag hade två snälla vänner som ordnade en liten gullig möhippa för mig. Tror det är många som inte har några som ordnar nån möhippa alls till dem. 


    Det är också ok. Det viktiga är att det är ert bröllop. 

  • Anonym (XXX)

    Men alltså, själva definitionen av "möhippa" och "svensexa", är ju att brudens väninnor respektive brudgummens vänner, firar av sin väninna/vän under en av hennes/hans sista kvällar som en fri människa...

    Har inte bruden några väninnor eller bruden några vänner, så går ju inte det. Då är det ju som det är. Det hade varit bättre om ni hade pratat om detta långt tidigare, och att din kille inte hade haft någon svensexa heller, utan ni hade hållit ert bröllop mycket diskret, kanske bara ni två och två vittnen och prästen. Så att det inte blev så pinsamt tydligt att du saknar vänner. Om man ska gifta sig med någon, så måste man kunna prata om sådant!

    Egentligen tycker jag att dessa traditioner är fåniga överhuvudtaget i dagens samhälle, om de inte stämmer med verkliga förhållanden. D.v.s. att bruden och brudgummen inte har bott ihop, inte har haft sex, och vigseln innebär en enormt stor omvälvning av deras liv, där de över en natt måste säga adjö till ungdomen, starta ett nytt gemesamt liv och hushållsgemenskap, och snart bli föräldrar till den nya generationen. 

  • Mario555
    Anonym (Donna) skrev 2022-04-25 20:28:39 följande:
    Det hela låter lite tragiskt måste jag säga.
    Tragislt hur då? Att mina såkallade vänner som vetat om detta i ca 10 månader skiter fullständigt i att ens bara överraska med en middag ute eller att bryta normer och det traditionella och få uppleva något roligt jag med? 
    Anonym (Självklart) skrev 2022-04-25 20:16:12 följande:
    Tycker visst hon kan prata med sin sambo om det och kanske be om någon happening.Hade jag lätt kunnat gjort om jag kände att jag också ville ha lite kul om mina vänner inte ställde upp. Eller varför inte anordna nåt själv och bjuda in till. Allt behöver inte vara så traditionellt hela tiden. Bättre att få må bra än att gå och vara ledsen. 
    Tack för de första fina orden. Så jag också känner. Jag har sagt till sambon om mina vänner och han vet ju vad jag hoppades på och pratade om. 
    Nej håller med om att allt inte behöver vara traditionellt, eller följa alla normer som anses normala.
  • Mario555
    Mario555 skrev 2022-04-25 20:37:12 följande:
    Tragislt hur då? Att mina såkallade vänner som vetat om detta i ca 10 månader skiter fullständigt i att ens bara överraska med en middag ute eller att bryta normer och det traditionella och få uppleva något roligt jag med? 
    Anonym (Självklart) skrev 2022-04-25 20:16:12 följande:
    Tycker visst hon kan prata med sin sambo om det och kanske be om någon happening.Hade jag lätt kunnat gjort om jag kände att jag också ville ha lite kul om mina vänner inte ställde upp. Eller varför inte anordna nåt själv och bjuda in till. Allt behöver inte vara så traditionellt hela tiden. Bättre att få må bra än att gå och vara ledsen. 
    Tack för de första fina orden. Så jag också känner. Jag har sagt till sambon om mina vänner och han vet ju vad jag hoppades på och pratade om. 
    Nej håller med om att allt inte behöver vara traditionellt, eller följa alla normer som anses normala.
    Tragiskt ska det stå 
Svar på tråden Möhippa med sambon och hans vänner