• Kadburmp

    Omplacering av hund, vad kan jag förvänta mig?

    Hej! Jag och sambon kommer eventuellt att ta hem en 4-årig chihuahua och  papillon blandras nästa vecka (majoriten chihuahua) och jag undrar vad man kan förvänta sig vid en omplacering av en hund som har spenderat hela sitt liv hos en annan familj? Är det vanligt att de går och gnyr de första veckorna, inte låter en sova, protestkissar inomhus som katter kan göra osv? Hundar binder sig ju mer till sin ägare än vad katter gör, så det måste ju vara mer traumatiskt för dem att gå igenom en sådan här process.

  • Svar på tråden Omplacering av hund, vad kan jag förvänta mig?
  • Anonym (Husse)

    Självklart kommer hunden sakna sin gamla familj/flock, vilket just kan yttra sig i gnyende och eventeell matvägran. Men det är en övergångsperiod, hundar kommer hyfsat snabbt in i en ny familj.

  • Anonym (Fd matte =()

    Jag har haft tre omplaceringar, dock en annan ras.

    I början var hundarna lite loja, så man fick engagera sig ordentligt. Vi såg till att någon i hemmet var ledig och hade tid i samband med övertagandet.

    Två av dem åt dåligt i början, men det gick snart över.

    Mina omplaceringar var hundar i 35-40-kilosklassen. De var 8 månader, 14 månader respektive 4 år när jag övertog  dem.

  • Dexter dot com
    Kadburmp skrev 2022-04-26 09:53:00 följande:
    Omplacering av hund, vad kan jag förvänta mig?

    Hej! Jag och sambon kommer eventuellt att ta hem en 4-årig chihuahua och  papillon blandras nästa vecka (majoriten chihuahua) och jag undrar vad man kan förvänta sig vid en omplacering av en hund som har spenderat hela sitt liv hos en annan familj? Är det vanligt att de går och gnyr de första veckorna, inte låter en sova, protestkissar inomhus som katter kan göra osv? Hundar binder sig ju mer till sin ägare än vad katter gör, så det måste ju vara mer traumatiskt för dem att gå igenom en sådan här process.


    Ställ dig in på att det kan bli några jobbiga månader innan hunden bondat med er och blivit trygg. Ni behöver vara hemma en längre tid med hunden nu i början dvs inte lämna den ensam alls, börja om med ensamhetsträning, rumsrenhetsträning och engagera och aktivera ordentligt för att hunden ska få tillit till er och ni ska skapa band.

    Tänk på fråga tidigare ägare om träningsmetoder och " kommandon" så du fortsätter med samma så hunden inte blir mer förvirrad.
  • LFF
    Kadburmp skrev 2022-04-26 09:53:00 följande:
    Omplacering av hund, vad kan jag förvänta mig?

    Hej! Jag och sambon kommer eventuellt att ta hem en 4-årig chihuahua och  papillon blandras nästa vecka (majoriten chihuahua) och jag undrar vad man kan förvänta sig vid en omplacering av en hund som har spenderat hela sitt liv hos en annan familj? Är det vanligt att de går och gnyr de första veckorna, inte låter en sova, protestkissar inomhus som katter kan göra osv? Hundar binder sig ju mer till sin ägare än vad katter gör, så det måste ju vara mer traumatiskt för dem att gå igenom en sådan här process.


    Räkna med att ägaren ljuger om eventuella problembeteenden hunden kan ha.

    Se det som att ni får hem en valp. Allt den kan med nuvarande ägare i form av att eventuellt vara ensam hemma, rumsrenhet, inkallning och att kunna gå lös etc kan ni behöva "börja om" med även om det kan ta kortare tid än med en valp att komma in i en normalitet på det hela. 

    Var hemma med den nya hunden på heltid ett bra tag så ni lär känna varandra och hunden blir trygg i det nya boendet. Läs på om samarbetsövningar etc så ni börjar bygga upp en relation. 
  • Anonym (Tålamod)

    Att ha hund är hela tiden att faktiskt försöka få hunden att må bra, att ha roligt tillsammans och att lära den hur det fungerar i er flock.

    Man får liksom"börja om" och först lära känna hunden och hur den tänker, lära den vad man har för förväntningar.

    Sen behöver man absolut vara uppmärksam på ev. problembeteenden. Lita inte på att hunden inte bits, vill smita, gnäller hemma och är rumsren. Låt hunden lyckas! Ställ lagom "krav" och jobba med hur vardagen faktiskt fungerar. Att ta samma runda, samma tid och ge hunden utrymme att landa. Att börja om med sitt, ligg, kom, nej och hopp. Att servera mat på ett tydligt sätt. Att inte stressa med massa inlärning, men heller inte helt avstå.

    Senaste placeringarna jag mottog tog jag in en extern tränare varannan vecka en period. Då var det min 4:de gång, men jag hade aldrig tidigare haft de förutsättningarna och tog då emot 2 syskon. Jag ville helt enkelt ha någon erfaren att bolla med om vår träningsplan och dessa hundar var i en ålder och av en ras där jag kände extra behov av att faktiskt inte råka träna in saker som jag inte tänkt igenom.

  • Dexter dot com
    LFF skrev 2022-04-26 13:44:46 följande:
    Räkna med att ägaren ljuger om eventuella problembeteenden hunden kan ha.

    Se det som att ni får hem en valp. Allt den kan med nuvarande ägare i form av att eventuellt vara ensam hemma, rumsrenhet, inkallning och att kunna gå lös etc kan ni behöva "börja om" med även om det kan ta kortare tid än med en valp att komma in i en normalitet på det hela. 

    Var hemma med den nya hunden på heltid ett bra tag så ni lär känna varandra och hunden blir trygg i det nya boendet. Läs på om samarbetsövningar etc så ni börjar bygga upp en relation. 
    Man brukar ju vara med vid kloklippning och pälsvård, gå en långpromenad ihop med ägaren för att se hur hunden agerar vid hundmöten, på inkallning, om den kan gå bra i koppel, lämna hunden ensam inne och stå utanför att prata för att ha ett hum om hunden kan vara ensam. Ett väldigt enkelt sätt att ta reda på hur hunden reagerar i olika situationer med ägaren. 
Svar på tråden Omplacering av hund, vad kan jag förvänta mig?