Och åter igen så står det ingenstans om vilken "neurologisk påverkan" som kan påvisas hos foster där man gjort flera undersökningar. Utomlands är det betydligt vanligare både med tidiga ultraljud (för att bekräfta en graviditet) samt för att följa fostrets utveckling i andra halvan av graviditeten och inte tusan har andra länder en större andel barn med "neurologisk påverkan" än Sverige.
Man har gjort studier på tvillingar och andra flerbördsgraviditeter och typ det enda jag hittat när jag googlade på det under min egen graviditet (tvillingar) var att det finns en större andel vänsterhänta bland flerlingar än enlingar. Fy vilken hemsk neurologisk påverkan det är.
Anonym (orolig) skrev 2022-04-26 11:46:44 följande:
Fast jag fick ju ingen. Jag har läst på efteråt och jag borde ha blivit erbjuden en tid pga smärtan, blödningarna och den höga febern. Håller med annars om att man inte ska belasta vården i onödan.
För några år sedan när jag fick mitt första barn såg det inte ur såhär, var lätt att få en tid, nu är det flera månaders kö.
Anonym (K) skrev 2022-04-26 11:32:36 följande:
I v 8 (7+? gissar jag?) kan det vara svårt att se bra, framförallt för att det dels kan diffa lite i deras mätningar och är lite beroende av hur bra maskiner dom har, men också dels för att man själv kan vara kortare gången än man tror. Min syster var helt säker på vilken vecka hon var i, hon hade bara haft sex vid ett tillfälle den månaden men hon var drygt en vecka, nästan 2, kortare gången än hon trodde.
I v 10 bör det inte vara vul du gör, utan ett vanligt ul och bör kunna se allt tydligt. Det är ju nästan veckan för tul/kub.
Jag förstår däremot din oro. Jag hade tre missfall/MA innan min första graviditet gick vägen och jag var så otroligt orolig. Det gäller bara att ta sig igenom dagarna, dagen kommer tids nog. Att säga att man inte ska oroa sig är svårt, för det gör man, det gäller bara att hitta ett sätt att hantera oron. I värsta fall bara försöka sysselsätta sig så man får annat att tänka på.
Det stämmer, skulle vara i 7 plus1-4, någonstans där. Det är samma sak för mig som din syster, vet tillfället det måste blivit till, konstigt att det kan diffa ändå, sen ägglossning?
Dom gör vul på det stället fram tills vecka 12. Jag har tyvärr inte ultraljud förrns vecka 14 inbokat...
Det är hemskt jobbigt med missfall, speciellt MA tycker jag men det är väl för att det är det enda jag har erfarenhet av. Att tro att allt är bra men allt har avstannat.
När jag fick MA visste jag inte att jag var gravid och drack alkohol vid ett par tillfällen samt tog medicin man inte ska ta så jag tror att det bidrog till missfallet. Konstigt nog hjälper det mig att tänka så, då kan jag försöka göra allt rätt denna gång och då kanske det går bättre.
TS: Jag tycker att du gör som du vill för att lugna dig själv och slippa oroa dig för om liten lever eller inte. Även om det bara handlar om en "ögonblicksbild" som inte säger något om framtiden så är det ändå lugnande att veta att grynet där inne lever.
Jag hade ett regelrätt missfall och ett MA i bagaget när jag blev gravid med mina tvillingar. Då gjorde vi vul i v8 (7+2), KUB-ul i v13, RUL v18 och sen TUL i v 28, 32 och 36. Väntade DCDA-tvillingar (det som i dagligt tal kallas tvåäggstvillingar, som har varsina fostersäckar och varsin moderkaka, två enlingsgraviditeter samtidigt typ). Hade jag väntat någon form av enäggstvillingar (MCDA eller MCMA) hade det blivit betydligt fler ultraljud än så. Den sistnämnda sorten, den farligaste typen av tvillinggraviditet, övervakas med ultraljud näst in till varje vecka fram tills förlossning.
För mig var ultraljuden en stor lättnad även om jag inte slutade oroa mig förrän efter RUL att det faktiskt skulle gå vägen den gången. De två första graviditeterna hade liten stannat av i ca v9 (hade samma symtombild på båda, enda skillnaden var att jag inte hann börja spontanblöda andra gången).