• Anonym (orolig)

Boka vul för dyra pengar eller ha is i magen och vänta lite till?

Är helt omöjligt att få tid för tidigt ultraljud där jag bor men jag har lyckats få i en annan stad. Problemet är att det kostar 900kr plus respengarna plus taxi, gissar att det kommer landa på minst 1500 kr. Jag har ett vul inbokat mycket närmare där jag bor vilket endast kommer kosta 200kr men då måste jag vänta i tre veckor till.

Alltså dyra vul om en vecka eller billiga om tre veckor, alltså två veckor efter det dyra. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. 

Varför jag vill göra tidigt vul är för att jag har haft ett missfall tidigare, ganska nyligen. Det var ett MA så är väldigt orolig för det igen även fast jag inte har några symptom på det alls, när jag hade MA småblödde jag länge, inget sånt nu.

Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Boka vul för dyra pengar eller ha is i magen och vänta lite till?
  • Anonym (E)
    Anonym (orolig) skrev 2022-04-26 11:46:44 följande:
    Fast jag fick ju ingen. Jag har läst på efteråt och jag borde ha blivit erbjuden en tid pga smärtan, blödningarna och den höga febern. Håller med annars om att man inte ska belasta vården i onödan. 

För några år sedan när jag fick mitt första barn såg det inte ur såhär, var lätt att få en tid, nu är det flera månaders kö. 
    Anonym (K) skrev 2022-04-26 11:32:36 följande:
    I v 8 (7+? gissar jag?) kan det vara svårt att se bra, framförallt för att det dels kan diffa lite i deras mätningar och är lite beroende av hur bra maskiner dom har, men också dels för att man själv kan vara kortare gången än man tror. Min syster var helt säker på vilken vecka hon var i, hon hade bara haft sex vid ett tillfälle den månaden men hon var drygt en vecka, nästan 2, kortare gången än hon trodde. 
    I v 10 bör det inte vara vul du gör, utan ett vanligt ul och bör kunna se allt tydligt. Det är ju nästan veckan för tul/kub. 

Jag förstår däremot din oro. Jag hade tre missfall/MA innan min första graviditet gick vägen och jag var så otroligt orolig. Det gäller bara att ta sig igenom dagarna, dagen kommer tids nog. Att säga att man inte ska oroa sig är svårt, för det gör man, det gäller bara att hitta ett sätt att hantera oron. I värsta fall bara försöka sysselsätta sig så man får annat att tänka på. 
    Läs om, jag är vet att du inte fick den vård du borde fått men i dagsläget behöver du inte vård =)
  • LFF
    Och åter igen så står det ingenstans om vilken "neurologisk påverkan" som kan påvisas hos foster där man gjort flera undersökningar. Utomlands är det betydligt vanligare både med tidiga ultraljud (för att bekräfta en graviditet) samt för att följa fostrets utveckling i andra halvan av graviditeten och inte tusan har andra länder en större andel barn med "neurologisk påverkan" än Sverige. 

Man har gjort studier på tvillingar och andra flerbördsgraviditeter och typ det enda jag hittat när jag googlade på det under min egen graviditet (tvillingar) var att det finns en större andel vänsterhänta bland flerlingar än enlingar. Fy vilken hemsk neurologisk påverkan det är.
    Anonym (orolig) skrev 2022-04-26 11:46:44 följande:
    Fast jag fick ju ingen. Jag har läst på efteråt och jag borde ha blivit erbjuden en tid pga smärtan, blödningarna och den höga febern. Håller med annars om att man inte ska belasta vården i onödan. 

För några år sedan när jag fick mitt första barn såg det inte ur såhär, var lätt att få en tid, nu är det flera månaders kö. 
    Anonym (K) skrev 2022-04-26 11:32:36 följande:
    I v 8 (7+? gissar jag?) kan det vara svårt att se bra, framförallt för att det dels kan diffa lite i deras mätningar och är lite beroende av hur bra maskiner dom har, men också dels för att man själv kan vara kortare gången än man tror. Min syster var helt säker på vilken vecka hon var i, hon hade bara haft sex vid ett tillfälle den månaden men hon var drygt en vecka, nästan 2, kortare gången än hon trodde. 
    I v 10 bör det inte vara vul du gör, utan ett vanligt ul och bör kunna se allt tydligt. Det är ju nästan veckan för tul/kub. 

Jag förstår däremot din oro. Jag hade tre missfall/MA innan min första graviditet gick vägen och jag var så otroligt orolig. Det gäller bara att ta sig igenom dagarna, dagen kommer tids nog. Att säga att man inte ska oroa sig är svårt, för det gör man, det gäller bara att hitta ett sätt att hantera oron. I värsta fall bara försöka sysselsätta sig så man får annat att tänka på. 
    Det stämmer, skulle vara i 7 plus1-4, någonstans där. Det är samma sak för mig som din syster, vet tillfället det måste blivit till, konstigt att det kan diffa ändå, sen ägglossning?

Dom gör vul på det stället fram tills vecka 12. Jag har tyvärr inte ultraljud förrns vecka 14 inbokat...

Det är hemskt jobbigt med missfall, speciellt MA tycker jag men det är väl för att det är det enda jag har erfarenhet av. Att tro att allt är bra men allt har avstannat. 

När jag fick MA visste jag inte att jag var gravid och drack alkohol vid ett par tillfällen samt tog medicin man inte ska ta så jag tror att det bidrog till missfallet. Konstigt nog hjälper det mig att tänka så, då kan jag försöka göra allt rätt denna gång och då kanske det går bättre. 
    TS: Jag tycker att du gör som du vill för att lugna dig själv och slippa oroa dig för om liten lever eller inte. Även om det bara handlar om en "ögonblicksbild" som inte säger något om framtiden så är det ändå lugnande att veta att grynet där inne lever. 

Jag hade ett regelrätt missfall och ett MA i bagaget när jag blev gravid med mina tvillingar. Då gjorde vi vul i v8 (7+2), KUB-ul i v13, RUL v18 och sen TUL i v 28, 32 och 36. Väntade DCDA-tvillingar (det som i dagligt tal kallas tvåäggstvillingar, som har varsina fostersäckar och varsin moderkaka, två enlingsgraviditeter samtidigt typ). Hade jag väntat någon form av enäggstvillingar (MCDA eller MCMA) hade det blivit betydligt fler ultraljud än så. Den sistnämnda sorten, den farligaste typen av tvillinggraviditet, övervakas med ultraljud näst in till varje vecka fram tills förlossning. 

För mig var ultraljuden en stor lättnad även om jag inte slutade oroa mig förrän efter RUL att det faktiskt skulle gå vägen den gången. De två första graviditeterna hade liten stannat av i ca v9 (hade samma symtombild på båda, enda skillnaden var att jag inte hann börja spontanblöda andra gången). 
  • Anonym (Valfritt)

Jag tycker du ska göra som du vill och vad som känns bäst. V.8 ska hjärtat synas om fostret lever så det är inte för tidigt alls. Ser man det är missfallsrisken efter det oerhört låg. Sen kan det förstås hända att fostret dör även efter det, men det kan de ju göra hela graviditeten egentligen och man kan inte göra VUL och UL hela tiden bara pga oro. Men nåt VUL för att stilla oron i början kan man absolut göra om man vill.

• Anonym (tilly)
    Anonym (orolig) skrev 2022-04-26 10:29:03 följande:
    Boka vul för dyra pengar eller ha is i magen och vänta lite till?

Är helt omöjligt att få tid för tidigt ultraljud där jag bor men jag har lyckats få i en annan stad. Problemet är att det kostar 900kr plus respengarna plus taxi, gissar att det kommer landa på minst 1500 kr. Jag har ett vul inbokat mycket närmare där jag bor vilket endast kommer kosta 200kr men då måste jag vänta i tre veckor till.

Alltså dyra vul om en vecka eller billiga om tre veckor, alltså två veckor efter det dyra. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra. 

Varför jag vill göra tidigt vul är för att jag har haft ett missfall tidigare, ganska nyligen. Det var ett MA så är väldigt orolig för det igen även fast jag inte har några symptom på det alls, när jag hade MA småblödde jag länge, inget sånt nu.

Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för alla svar!

Jag skulle vänta, blir det missfall så blir det så oavsett om du gjort ul nu eller inte. Det vore skillnad ifall något gick att förändra, tex förhindra missfall med att göra ul, men så är det ju inte. 

Din oro får du försöka härda ut i, finns ju gott om saker att oroa sig för i livet. Lev igenom det och hoppas allt går vägen med graviditeten.  
  • LFF
    Anonym (tilly) skrev 2022-04-26 14:31:37 följande:
    Jag skulle vänta, blir det missfall så blir det så oavsett om du gjort ul nu eller inte. Det vore skillnad ifall något gick att förändra, tex förhindra missfall med att göra ul, men så är det ju inte. 

Din oro får du försöka härda ut i, finns ju gott om saker att oroa sig för i livet. Lev igenom det och hoppas allt går vägen med graviditeten.  
    Självklart kan man inte förhindra ett missfall med ett ul men det är en jäkla skillnad att gå och tro att man är gravid i några veckor extra och sen drabbas av besvikelsen att grynet varit död i kroppen i ett par veckor även om ett ul bara är en ögonblicksbild av graviditeten. 
  • Anonym (tilly)
    LFF skrev 2022-04-26 15:00:54 följande:
    Självklart kan man inte förhindra ett missfall med ett ul men det är en jäkla skillnad att gå och tro att man är gravid i några veckor extra och sen drabbas av besvikelsen att grynet varit död i kroppen i ett par veckor även om ett ul bara är en ögonblicksbild av graviditeten. 
    Ja, kanske, eller inte, alla är inte likadana i den situationen. Man kan inte göra ul varenda sekund för att hantera sin oro, då behöver man hitta andra sätt att hantera oron. I det här fallet fanns det ju inte ens tecken på missfall.
  • LFF
    Anonym (tilly) skrev 2022-04-26 15:13:03 följande:
    Ja, kanske, eller inte, alla är inte likadana i den situationen. Man kan inte göra ul varenda sekund för att hantera sin oro, då behöver man hitta andra sätt att hantera oron. I det här fallet fanns det ju inte ens tecken på missfall.
    Det gjorde det inte heller på mitt första förrän jag började störtblöda. På andra hade jag ändå en förhoppning om att grynet skulle leva även fast symtomen försvunnit samma tid som tillfälle ett. Så vid tredje försöket fanns det inte en snöbollschans i helvetet att jag inte skulle kolla i v8 att grynet levde även om det bara var en ögonblicksbild och båda tidigare sannolikt dött i v9 (enligt det bekräftade MA:t jag hade som nr 2). 

Självklart måste man lära sig att hantera oron men det kan också vara en lättnad att se att man kommit förbi en viss punkt där det tidigare gått åt skogen vilket kan göra oron lättare att bära. 
  • Anonym (pessimisten)

Jag röstar för att vänta. Mest för att det inte finns något i hela världen som kan hindra det som händer tidigt i en graviditet.

Jag fick själv MA i v 13 precis efter att vi berättat för alla.

En vän gick hela tiden, inga kontroller visade något fel och hon födde ett barn som levde i 3 dagar. Ärftligt genetiskt fel på lungorna.

Jag tror på vissa sätt att det var bättre förr när folk inte hade krav på att veta allt samma minut som det hände, det blir lätt lite sjukligt hur vissa överanvänder labtester/stickor och vårdresurser, utan att därför få sin oro stillad.

Du är inte säker på ett antal veckor vad du än gör, så bättre att tänka på annat och sysselsätta händer och hjärna så får man se hur det går.

• Anonym (orolig)
    Anonym (E) skrev 2022-04-26 11:55:25 följande:
    Läs om, jag är vet att du inte fick den vård du borde fått men i dagsläget behöver du inte vård =)
    Ursäkta, jag läste fel!
    Anonym (Valfritt) skrev 2022-04-26 14:00:29 följande:

Jag tycker du ska göra som du vill och vad som känns bäst. V.8 ska hjärtat synas om fostret lever så det är inte för tidigt alls. Ser man det är missfallsrisken efter det oerhört låg. Sen kan det förstås hända att fostret dör även efter det, men det kan de ju göra hela graviditeten egentligen och man kan inte göra VUL och UL hela tiden bara pga oro. Men nåt VUL för att stilla oron i början kan man absolut göra om man vill.

Med mitt första barn så såg man hjärtat tidigt och allt gick bra. Då jag fick MA så såg man inget i v.7 och det gick ju som det gick. 

Har inga symptom på missfall men vid MA får man oftast inga alls så omöjligt att veta. 
    LFF skrev 2022-04-26 15:00:54 följande:
    Ja, det är så jag känner. Att få veta om allt är bra just nu. Samtigt är det ju väldigt bortkastade pengar oavsett hur det blir tänker jag. Ser allt bra ut i v8 och sen ser bra ut i v10 så hade jag ju lika gärna kunnat vänta tills v10. Om det är MA i v8 så sparar jag dom där 200 och framförallt känslan av att tro att jag  är i v10.

Har fortfarande ingen aning om hur jag ska göra. 
    LFF skrev 2022-04-26 15:29:49 följande:
    Det gjorde det inte heller på mitt första förrän jag började störtblöda. På andra hade jag ändå en förhoppning om att grynet skulle leva även fast symtomen försvunnit samma tid som tillfälle ett. Så vid tredje försöket fanns det inte en snöbollschans i helvetet att jag inte skulle kolla i v8 att grynet levde även om det bara var en ögonblicksbild och båda tidigare sannolikt dött i v9 (enligt det bekräftade MA:t jag hade som nr 2). 

Självklart måste man lära sig att hantera oron men det kan också vara en lättnad att se att man kommit förbi en viss punkt där det tidigare gått åt skogen vilket kan göra oron lättare att bära. 

Det verkar som att dom flesta får minst ett missfall om man läser här på familjeliv. Det är så konstigt för jag vet ju om många som fått barn men bara två av dom har varit med om ett missfall. 

Hade lätt, tveklöst kollat upp om det inte varit så dyrt, nu måste jag verkligen fundera på hur jag ska göra. 
    Anonym (pessimisten) skrev 2022-04-26 15:39:40 följande:

Jag röstar för att vänta. Mest för att det inte finns något i hela världen som kan hindra det som händer tidigt i en graviditet.

Jag fick själv MA i v 13 precis efter att vi berättat för alla.

En vän gick hela tiden, inga kontroller visade något fel och hon födde ett barn som levde i 3 dagar. Ärftligt genetiskt fel på lungorna.

Jag tror på vissa sätt att det var bättre förr när folk inte hade krav på att veta allt samma minut som det hände, det blir lätt lite sjukligt hur vissa överanvänder labtester/stickor och vårdresurser, utan att därför få sin oro stillad.

Du är inte säker på ett antal veckor vad du än gör, så bättre att tänka på annat och sysselsätta händer och hjärna så får man se hur det går.

Jag lutar åt att vänta pga pengarna och att det lika gärna kan bli missfall efter det. Dom flesta graviditeter går väl bra? 

• Anonym (Maria)
    Anonym (orolig) skrev 2022-04-26 11:25:06 följande:
    Jag kommer vara i vecka 10 för det billiga vul:et och i vecka 8 för det dyra. Något borde synas i vecka 8 men ni har rätt att jag borde vänta. Även fast det syns något i vecka 8 kanske det inte kommer göra det i vecka 10.. 
    Anonym (E) skrev 2022-04-26 11:15:00 följande:
    Förstår att du är rädd men att ens tänka på det är jävligt idiotiskt och gör att de som faktiskt behöver har svårare att få vård.
    Jo jag vet men det är så svårt att få tid här och det är inte så att det inte finns tid. Dom vill inte boka in oavsett om man har missfall eller inte. När jag försökte få tid så hade jag jätteont, hög feber och blödde, fick ingen tid. Tycker det var superdåligt. 
    Du gnäller att inte du fick en tid, ändå går du i banan och tänker att ljuga om blödningar för att lura till dig en tid. Så någon annan blir utan. Tider inom sjukvården är alltid nästan hårt ansatta så vet inte varför du säger så säkert att finns tider. 
    Du vet ju att det är helt fel också att ljuga egentligen. 

Vänta 3 veckor. Det klarar du även om det är jobbigt. 
  • Anonym (tilly)
    LFF skrev 2022-04-26 15:29:49 följande:

Vi har alla olika erfarenheter och olika sätt att hantera det som händer i livet. Jag svarade på TS utifrån hur jag tycker och tänker. Du får svara TS utifrån ditt synsätt. Men det är helt onödigt att du försöker övertyga mig om att du tänker rätt och jag tänker fel, vi tänker olika och det är helt okej. Endast TS kan bestämma hur hon vill göra i det här läget och vem i tråden hon kan tänkas vilja lyssna på. Du och jag får bestämma när det gäller oss själva. 
  • Anonym (XXX)
    Tow2Mater skrev 2022-04-26 17:18:29 följande:

1500 spänn är inte dyrt sett till hur dyrt allt är med barn.

Just därför är det bättre att spara dom pengarna, tills man har ett barn. 
  • Anonym (orolig)

Jag har sån tur, jag ringde mottagningen som jag bokade in mitt sena vul för att chansa på om dom fått några avbokningar (en vän tipsade om det) och helt otroligt nog hade dom en öppning imorn!!! Är så glad! Jag vet att det bara är en lägesbild och att saker kan gå snett men då får jag ialf veta om jag är gravid just nu eller om det redan är kört och då får jag ju hjälp med det. Kommer inte kunna sova inatt.

Svar på tråden Boka vul för dyra pengar eller ha is i magen och vänta lite till?