• Nea389

Oplanerat gravid och behöver support

Jag är 28år och har alltid haft en längtan efter barn men de senaste åren också haft en stor oro över att inte kunna få barn. 

Därav har jag haft värderingen och känslan av att jag inte skulle klara av att göra abort eftersom jag inte tar en graviditet för givet. Jag slutade med preventivmedel för några år sedan, är ordningsam med att använda kondom men nu har jag blivit gravid. Tog till och med dagen efter piller efter att kondomen sprack. 

De delade ansvaret i detta är en kille jag känt under ett år men har varit tydlig med att jag inte vill ha något seriöst utan vi har fungerat väldigt bra som KKs.

Det är ångest blandat med tacksamhet som jag inte kan balansera. Min situation just nu är inte anpassad för att bli ensamstående och jag hade gärna väntat med barn några är. Men tänk om detta är den enda chansen jag får? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid och behöver support
  • Anonym
    Friger skrev 2022-04-26 22:19:56 följande:
    Tyckte iof det lät som en bra lösning...

// Okänd fader
    Precis, och underhåll får hon ändå.
  • Anonym
    Anonym (qwerty) skrev 2022-04-26 22:14:45 följande:
    Du menar så han inte behöver ta ansvar och hon inte har rätt till underhåll från honom. Vilket genisvar...
    Briljant slutsats Einstein.
    Underhåll får hon ändå.
  • Nea389
    Tow2Mater skrev 2022-04-27 00:57:14 följande:
    Var läser du det? Det har ju inte TS sagt.
    Personen som delar ansvaret i detta är förstående i att de sista beslutet ligger hos mig. Han har gett sina tankar och känslor för situationen och vi är båda eniga om att vi önskade att vi hade kommit längre i vår relation och att ett barn inte ska sätta termerna på vårt förhållande. Han har också sagt att han ser inte att ett föräldraskap är 0% utan då ska man båda vara delaktiga, om jag hade valt att behålla det. Men i dagsläget ser jag det inte som en gemensam lösning oss emellan av olika anledningar, utan det är jag som i såna fall ser mer att jag skulle vara ensamstående.
  • Nea389
    Sceffli skrev 2022-04-26 20:10:49 följande:

Tycker du tänker och resonerar bra. 

På vilket sätt är din situation inte passande för ett barn?

Jag flyttade till en ny (större) stad för snart ett år sedan för att fokusera på mig själv och även min karriär. Tog examen för ett år sedan och har en trygg anställning i dagsläget så i grund och botten har jag de praktiska grunderna för att klara av det. Men jag känner mig inte helt klar med detta ?livet? ännu där jag till hundra procent kan fokusera på mig själv och bo i en annan stad. Skulle jag bli gravid skulle jag välja att flytta tillbaks till min hemstad där familj och vänner finns. 
  • Friger
    Anonym skrev 2022-04-27 09:25:10 följande:
    Underhåll får hon ändå.
    Stämmer bra det, du vet en del om ovanliga situationer! :)
  • Tow2Mater
    Nea389 skrev 2022-04-27 13:13:54 följande:
    Jag flyttade till en ny (större) stad för snart ett år sedan för att fokusera på mig själv och även min karriär. Tog examen för ett år sedan och har en trygg anställning i dagsläget så i grund och botten har jag de praktiska grunderna för att klara av det. Men jag känner mig inte helt klar med detta livet ännu där jag till hundra procent kan fokusera på mig själv och bo i en annan stad. Skulle jag bli gravid skulle jag välja att flytta tillbaks till min hemstad där familj och vänner finns. 
    Så du vet inte om du är gravid än? inte tagit ett test?

Du skulle inte prioritera att barnet får skapa kontakt och anknytning med sin far?
  • Anonym (?)
    Nea389 skrev 2022-04-27 13:13:54 följande:
    Jag flyttade till en ny (större) stad för snart ett år sedan för att fokusera på mig själv och även min karriär. Tog examen för ett år sedan och har en trygg anställning i dagsläget så i grund och botten har jag de praktiska grunderna för att klara av det. Men jag känner mig inte helt klar med detta ?livet? ännu där jag till hundra procent kan fokusera på mig själv och bo i en annan stad. Skulle jag bli gravid skulle jag välja att flytta tillbaks till min hemstad där familj och vänner finns. 
    Du kan ju inte flytta ifrån pappan? Hur tänkte du nu? 
  • Nea389
    Tow2Mater skrev 2022-04-27 13:43:22 följande:
    Så du vet inte om du är gravid än? inte tagit ett test?

Du skulle inte prioritera att barnet får skapa kontakt och anknytning med sin far?

Fel formulerat av mig, jag är gravid och menade ifall jag skulle behålla det så hade jag velat flytta hem till min hemstad. 

• Anonym (qwerty)
    Friger skrev 2022-04-26 22:19:56 följande:
    Tyckte iof det lät som en bra lösning...

// Okänd fader
    Uppenbarligen en man som tycker det är en bra lösning. Skit i ungen sin bara, varken uppfostran eller pengar .. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym skrev 2022-04-27 09:25:10 följande:
    Underhåll får hon ändå.
    Minimiunderhållet från FK, dvs DINA skattepengar. Men pappan behöver inte bry sig om sitt barn alls, varken ekonomiskt eller på något annat sätt. Om han drar in en halvmille i månaden så får hon inget av det för att hon var dum nog att lyssna på dina råd.
    Vilket regelrätt geni du är.
  • Anonym
    Anonym (qwerty) skrev 2022-04-27 21:59:11 följande:
    Minimiunderhållet från FK, dvs DINA skattepengar. Men pappan behöver inte bry sig om sitt barn alls, varken ekonomiskt eller på något annat sätt. Om han drar in en halvmille i månaden så får hon inget av det för att hon var dum nog att lyssna på dina råd.
    Vilket regelrätt geni du är.
    Jag tycker iofs att de som skaffar ungar utan en far som är intresserad inte skulle ha något underhåll alls.
    Alltså juridisk abort.

Oavsett hur mycket det retar dig.
  • Friger
    Anonym (qwerty) skrev 2022-04-27 21:57:18 följande:
    Uppenbarligen en man som tycker det är en bra lösning. Skit i ungen sin bara, varken uppfostran eller pengar .. 
    Haha, du är så negativ!

Erbjuder prima gener och min absoluta frånvaro! Du slipper garanterat vårdnadstvister!
Svar på tråden Oplanerat gravid och behöver support