• Freddie K

    Hur liten får en lägenhet vara?

    Jag hade en gång en lägenhet på 29 kvm. Den var lite för liten, men jag var ändå aldrig hemma.

    Hur liten får en lägenhet vara för er?


    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Svar på tråden Hur liten får en lägenhet vara?
  • EnAnonumius

    Inte under 40kvm. Min 1:a är på 43kvm...

    Skulle få min klaustrofobi utlöst i mindre lägenheter.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Freddie K
    EnAnonumius skrev 2022-04-27 06:59:04 följande:

    Inte under 40kvm. Min 1:a är på 43kvm...

    Skulle få min klaustrofobi utlöst i mindre lägenheter.


    Ok, men det är lagom. Min nuvarande lägenhet är en tvåa på 69 kvm. Det händer ibland att jag går vilse i den, men... .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Jemp

    Som student bodde jag på 25 kvm. Väldigt välplanerad och jag trivdes rätt bra. 

    Idag hade jag behövt större.

  • Freddie K
    Jemp skrev 2022-04-27 07:20:31 följande:

    Som student bodde jag på 25 kvm. Väldigt välplanerad och jag trivdes rätt bra. 

    Idag hade jag behövt större.


    Så länge den är välplanerad tycker jag inte att det gör något att den är liten. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Freddie K
    Formeln E = mc² i teoretisk fysik anger relationen mellan energin (E) hos en kropp, och dess massa (m), samt ljusets hastighet i vakuum.

    Jag ser inte vad det har med storleken på lägenheten att göra? Skäms
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • BeautifulLiz

    Min yngsta son (23 år) bor i en etta på 24 kvadrat. Det är litet men den är väldigt välplanerad. Skulle faktiskt kunna tänka mig en sån lägenhet själv, om den bara haft balkong.

    Själv har jag en tvåa på 59 kvadrat, den är eg onödigt stor men läget och skicket gör att jag stortrivs ändå.


    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Freddie K
    AmericanMommy skrev 2022-04-27 12:16:24 följande:

    Det beror på var lägenheten är. I New York City skulle jag vara helt ok med 29 kvm.


    Det här var i Eskilstuna. :s. Hyran var ju därefter också. Har för mig att den låg på 1200-1500 kr.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • sextiotalist

    Min första lägenhet var en studentlägenhet på 26 kvadratmeter, välplanerad och fungerade då.
    Mitt första riktiga kontrakt var en tvåa på 66 kvadratmeter, också välplanerad. Sedan dess har jag endast bott i större hem. Nuvarande är på 137 kvadratmeter, trivs väldigt bra och skulle inte vilja bo mindre, nu i varje fall. 

  • Pilsner
    AmericanMommy skrev 2022-04-27 12:16:24 följande:

    Det beror på var lägenheten är. I New York City skulle jag vara helt ok med 29 kvm.


    Jag har bott mindre än så där, men ändå var det rätt dyrt.
  • BeautifulLiz

    Kollade på lägenhetsbeståndet hos min hyresvärd, den minsta ettan ligger på 19 kvadrat.
    Den största sexan på 157. 

    Det är lite skillnad det. 


    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Hyllemor

    Den absolut minsta lägenhet jag har bott i var en gammal portvaktbostad på 9 kvadratmeter i ett lägenhetshus från 30-talet. Toaletten fanns i trapphuset och dit hade jag egen nyckel. Lägenheten hade "bänkskåp" men inget indraget vatten. Jag hade en kokplatta och ett minikylskåp.


    Lägenheten räknades som "övernattningslägenhet" men jag bodde där permanent, vilket jag egentligen inte tror var lagligt.  Jag bodde där under ca 2 års tid, men mådde inte alls bra av det. Jag "bodde" mer på internetcaféet strax över gatan än inne i själva lägenheten.

    Under mitt liv har jag bott i 18 bostäder, varav 11 i vuxen ålder och någonting jag har lärt mig genom det är att antalet kvadratmeter i en bostad spelar väldigt lite roll. Det är planlösningen som gör ifall en lägenhet känns liten eller stor.


    Vi flyttade från en 3:a på 94 kvadratmeter till en 2:a på 69 kvadratmeter med barn. 2:an kändes otroligt mycket mer rymlig än vad 3:an gjorde och det berodde enbart på att 2:an var genomgående med fönster åt alla håll och med både ett stort vardagsrum och stort sovrum, samt klädkammare som var tillräckligt stor för att använda som ett separat rum. 3:an, däremot, hade bara fönster åt ena hållet och en 9 meter lång hall som åt upp en stor del av boendeytan, trots att vi inte kunde använda den till någonting eftersom den var för smal att ställa möbler i.


    Nu har jag flyttat för sista gången och bor i en lägenhet på 103 kvadratmeter där planlösningen gör att mina föräldrar, som bor i en villa på 125 kvadratmeter, under lång tid var helt övertygade om att min lägenhet var betydligt mycket större än deras hus.


    Alltså, planlösningen gör ALLT. Antalet kvadratmeter nästan ingenting.

Svar på tråden Hur liten får en lägenhet vara?