• Noris

    Ta ut spiral före bröllop?

    Hej! Jag gifter mig i sommar och vi planerar att sluta med preventivmedel i samband med det. Jag har en Mirena-spiral som har funkat bra i drygt tre år. Nu undrar jag om ni andra har fått biverkningar av att ta ut en hormonspiral? Jag vill ju inte må dåligt under min bröllopsdag men samtidigt hade det jy varit väldigt romantiskt att ha möjligheten att skapa ett nytt liv under bröllopsnatten.

    Tack för svar! 

  • Svar på tråden Ta ut spiral före bröllop?
  • Purple Haze of Sweden

    Av alla kvinnor jag knullat som haft spiral (one night stands eller kk) så har jag fått ont i ollonet. Så nu är jag med konsekvent . har kvinnan spiral så får hon inte smaka min kuk.  Cool

  • Dexter dot com

    Ta ut den nån månad innan bröllopet om du är rädd för "biverkningar" och kör med kondom fram till bröllopet.

  • Symetrical
    Noris skrev 2022-04-27 22:31:58 följande:
    Ta ut spiral före bröllop?

    Hej! Jag gifter mig i sommar och vi planerar att sluta med preventivmedel i samband med det. Jag har en Mirena-spiral som har funkat bra i drygt tre år. Nu undrar jag om ni andra har fått biverkningar av att ta ut en hormonspiral? Jag vill ju inte må dåligt under min bröllopsdag men samtidigt hade det jy varit väldigt romantiskt att ha möjligheten att skapa ett nytt liv under bröllopsnatten.

    Tack för svar! 


    Jag började blöda ett par dagar efter att jag tog ut min mirena, som en minimens och sen kände jag mig skengravid ca en månad därefter. Skulle tagit ut den minst en månad innan bröllopet, om jag vore du och så kört avbrutet eller med kondom för att undvika att bli gravid innan bröllopet :)
  • Räkan77

    Jag skulle ha kvar den över bröllopet för att inte riskera att må dåligt eller få en oplanerad blödning den dagen. 

  • Lurifixen

    Du har konstgjorda hormoner i kroppen som stör allt i din kropp. Allt från lever, hjärna, mm. 


    En hormonspiral gör ju tex att du får minskad sexlust, mindre klitoris, mindre inre blygdläppar, levern får jobba hårdare så ofta har man problem med vitaminbrist. 


     


    När du slutar med detta, kommer kroppen reagera. Du har ingen menscykel på p-medel. 


     


    Har du haft låg nivå av östrogen, Dvs att du inte haft ägglossning därav ingen mens. Att en del får en blödning efter att man tar ut en sprial, är inte alltid samma sak som att de fått en fungerande mensblödning igen. Utan är mer som en bortfallsblödning. 


     


    Det kan ta två veckor, två år, tre år innan du faktiskt får en ägglossning på riktigt efter p-medel. 


    Även om du varit deprimerad av din spiral (De flesta blir deprimerade av p-medel) så är det inte säkert att du kommer må toppen när du slutar. Utan du kan bli att må än sämre ibörjan då du rycker ut den. 


     


    Hade du någon typ av problem med din menscykel innan som inte behandlades och togs tag i, så kommer det komma tillbaka säkert värre än innan. Tyvärr. P-medel behandlar inte problem det döljer dem bara. 


     


    Så det är nog en risk att ta ur den om du har bröllop snart. 

  • whitelight

    Jag skulle väntat till efter bröllopet om jag var du. Jag hade märkbara biverkningar efter uttag i ca 2 veckor efter.

    Förstår att det verkar romantiskt att kanske bli gravid på bröllopsnatten men det är så mycket annat som måste stämma för att det ska bli så. Stress och vart du är i cykeln påverkar ju om du har ägglossning i samband med bröllopet. Det sista man vill tiden innan och under bröllopet är att vara instabil pga hormoner. Speciellt om du varit mensfri i 3 år och plötsligt måste börja tänka på sånt.

    Men se till att boka in uttaget redan nu! Det är ofta brist på tider, speciellt i sommar. Så det är värt att kolla upp redan nu :)

Svar på tråden Ta ut spiral före bröllop?