• Wed 27 Apr 2022 23:18
    1394 visningar
    1 svar
    1
    1394

    Hus i Spanien, överlåtande

    Hej!

    Jag och min före detta fru äger en lägenhet tillsammans i spanien.

    Nu är det så att jag vill ta över den, dvs köpa ut henne.

    Summan vi pratar om är 900.000kr.

    Givetvis får vi betala för att lagfarten skall skrivas över på mig i spanien. Men för att göra det enkelt och slippa föra pengarna till spanien och sen tillbaka till sverige, till mitt ex.

    Min fråga är, då jag ska låna pengarna av min pappa, kan han helt enkelt bara föra över 900.000kr till mitt ex utan att man blir granskad och kvitton ska visas upp till skattemyndigheten.

    Någon som vet och har lite koll?

  • Svar på tråden Hus i Spanien, överlåtande
  • Thu 28 Apr 2022 01:06
    #1

    Om du nu verkligen ska låna pengarna av din pappa för att köpa ut din fru för 900K kronor så är det självklart helt ok att din pappa för över pengarna direkt till din fru. MEN, det är ett stort MEN med i bilden.

    Dels måste ni naturligtvis skriva ett riktigt köpeavtal mellan din fru och dig där det klart framgår att du köper hela hennes halva (50% ) av lägenheten till ett pris av 900K kronor.
    Dels måste du och din pappa skriva ett skuldebrev där det klart framgår att lånebeloppet är 900K kronor och hur stor räntan är och hur räntan kommer att räknas och hur lånet ska avbetalas mm mm mm.

    Mitt tips är att  du låter en jurist skriva pappren så allt blir rätt. Alt en fastighetsmäklare.

    Därför räkna med att både din pappas bank och din frus bank kommer att reagera när helt plötsligt 900K skramlar in på kontot. Gör ni rätt så kommer inte skattemyndigheterna att anmärka på affären. Den rent skattetekniska frågan kan du kontakta skattemyndigheterna om. Lite beroende på vad ni köpt lägenheten för kan det uppstå reavinstskatt för din fru.

Svar på tråden Hus i Spanien, överlåtande