• Froggis

    Har du rest till Albanien med barn

    Ska i sommar resa till Albanien. Det är jag och min kille och våra respektive barn.
    Eftersom barnen då kommer resa med bara en förälder så har vi ringt ambassaden och kontrollerat att det räcker att vi har med oss familjebevis som vi kan beställa från skatteverket.

    Jag är dock lite orolig för att detta inte ska räcka utan att man måste ha något sorts bevis/påskrivet intyg från den andra föräldern.

    Ambassaden måste väl ha rätt info. 

    Någon som varit i Albanien med barn (och bara en förälder med på resan) och vet hur det fungerar?

  • Svar på tråden Har du rest till Albanien med barn
  • Aliona

    Jag vet inte specifikt med Albanien men mitt lilla barn reser då och då till ett land där det vanligtvis krävs intyg från notarie om bara en förälder reser. Har också jobbat på konsulat med samma fråga. Grejen för oss svenskar (som jag antog att du är, men det kanske inte stämmer) är att barnen har egna pass. Den som har barnens pass kan resa med barnen, och inga andra intyg behövs. Personbevis där vårdnadshavare framgår är alltid bra att ha med sig men jag har inte varit med om att någon har frågat om det. Ambassaden vet absolut vad som behövs för det egna llandet så du kan lita på den informationen. 


    För övrigt vill jag bara säga att jag har rest mycket i Albanien innan jag fick barn och älskar det. Nu när restriktionerna har släppt längtar jag så efter att åka till Albanien med mitt barn. 

  • Froggis
    Aliona skrev 2022-05-02 14:15:27 följande:

    Jag vet inte specifikt med Albanien men mitt lilla barn reser då och då till ett land där det vanligtvis krävs intyg från notarie om bara en förälder reser. Har också jobbat på konsulat med samma fråga. Grejen för oss svenskar (som jag antog att du är, men det kanske inte stämmer) är att barnen har egna pass. Den som har barnens pass kan resa med barnen, och inga andra intyg behövs. Personbevis där vårdnadshavare framgår är alltid bra att ha med sig men jag har inte varit med om att någon har frågat om det. Ambassaden vet absolut vad som behövs för det egna llandet så du kan lita på den informationen. 


    För övrigt vill jag bara säga att jag har rest mycket i Albanien innan jag fick barn och älskar det. Nu när restriktionerna har släppt längtar jag så efter att åka till Albanien med mitt barn. 


    Tack för svar!
    Ja jag räknar med att ambassaden har rätt. 
    Ska bli kul att resa dit, vi gillar att resa och har varit på många ställen. Min kille har varit där förut men inte jag.
  • Froggis
    Anonym (Yannick) skrev 2022-05-02 15:31:10 följande:

    Varför vill ni resa till ett sådant skitland? Stackars barn!


    Ja du!
    För att jag ej varit där och vill se landet, för att vi vill bada och sola! 
    Ser det som positivt att barnen får se världen och tycker knappast att det är synd om barnen.
    Om vi inte tycker om landet väljer vi väl helt enkelt att inte åka dit igen
Svar på tråden Har du rest till Albanien med barn