Flytta med barn - jag grubblar ihjäl mig...
Jag håller på att bli galen av grubbel, någon som har erfarenheter eller kloka råd att dela med sig av..?
Min man och jag har under många år drömt om att flytta till en annan större stad, ganska långt härifrån. Vi pratade med barnen om detta för ca 1,5 år sedan och de var efter lite initial tvekan positiva. De är idag 11 och 12.
Efter mycket funderande och besök, hustittar mm så har vi nu hittat ett hus och även som det ser ut hittat jobb. Vi har nu presenterat detta för barnen, de har även fått se hus, tänkbar skola mm och vi har visat massa roliga saker man kan göra i den nya staden.
Nu säger sonen NEJ. Inte så att han bråkar, skriker och opponerar sig, men han är väldigt tydlig med att han inte vill flytta. Han trivs så bra med sin klass, sitt innebandylag, sin orkester och har en bästa vän som han hänger med jämt. Han gillar vårt nuvarande hus, han tycker om staden vi bor i, tycker det är så vackert och fint här osv osv. Han tycker det nya huset är fult, att skolan verkar dålig mm
Jag är säker på att han skulle kunna komma till rätta så småningom i den nya staden också, men att det nog skulle ta ett tag och just nu har jag ångest deluxe över att flytta honom till något som han bara uppfattar som sämre. Jag tänker att han kommer längta tillbaka hela sitt liv.. sakna sina vänner, sin klass, sitt lag... och det gör ont i mig att se honom med sin bästis och tänka att skilja dem åt.
Mitt andra barn är mer neutralt och tänker att det nog löser sig. Min man och jag har ju pratat om detta så länge och skulle vilja prova.. men hjälp mig, är det extremt egoistiskt att flytta ett barn från sina rötter och sin trygghet? Skadar man dem? Kan man ens flytta en familj när en inte vill?
Någon som har erfarenheter att dela med sig av? eller kloka tankar?