• Anonym (Lo)

    Inskränka aborträtten

    Varför är det så hemskt? 

    Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.


    Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

  • Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • mari123

    Inskränkt aborträtt i Sverige kan ju vara en våt dröm för vissa MEN det händer inte i vår livstid. KANSKE i en avlägsen framtid där vårt land styrs av religion och andra lagar! MEN det ligger så långt i framtiden så vi kan sitta lugnt i båten.

  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-18 11:27:49 följande:
    Jag ser inga problem med att jag vill bestämma det jag får över min kropp. Men du tycker det är fel om jag då inte är för FULL frihet att göra vad man bill, statligt subventionerat, med sin kropp?
    Men om det skulle bli olagligt med just abort så får du ju forfarande bestämma det du får. Om kroppsliga ingrepp som fortfarande skulle vara laglig. Och det ser du inga problem med?

    Jag har inga problem om du säger just vad du menar, och inte någonting annat. Bestämma över sin kropp blir ju så svartvitt uttalande.
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-19 13:46:12 följande:
    Men om det skulle bli olagligt med just abort så får du ju forfarande bestämma det du får. Om kroppsliga ingrepp som fortfarande skulle vara laglig. Och det ser du inga problem med?

    Om det blir olagligt tas ju min rätt bort.
    Vilka kroppsliga ingrepp har varit tillåtna, som abort, men är det inte längre?
    Det här förstår jag inte vad det betyder? 


    Anonym (Lo) skrev 2022-05-19 13:46:12 följande:
    Om kroppsliga ingrepp som fortfarande skulle vara laglig. Och det ser du inga problem med?

     


    Så du menar att om jag säger att jag vill ha rätt att bestämma över min kropp behöver jag lägga till ?i allt som är lagligt och som gäller i situation x och y?? osv?


    Anonym (Lo) skrev 2022-05-19 13:46:12 följande:
    Jag har inga problem om du säger just vad du menar, och inte någonting annat. Bestämma över sin kropp blir ju så svartvitt uttalande.

     

  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-19 14:52:55 följande:

    Om det blir olagligt tas ju min rätt bort.
    Vilka kroppsliga ingrepp har varit tillåtna, som abort, men är det inte längre?
    Det här förstår jag inte vad det betyder?  


    Förstår du inte vad det betyder att inskränka aborträtten? Det är ju sådana diskussioner jag syftar på. När det blir på tapeten till exempel att abort möjligtvis kommer inskränkas i USA och kanske blir olagligt, eller olagligt tidigare i graviditeten. Du skrev förut att du har inga problem så länge man får bestämma över kroppen det som du får bestämma. Blir abort olagligt så finns fortfarande annat du kan bestämma om din sjukvård och din kropp. Du får fortfarande bestämma över det som du får bestämma.
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-19 14:52:55 följande:

    Så du menar att om jag säger att jag vill ha rätt att bestämma över min kropp behöver jag lägga till ?i allt som är lagligt och som gäller i situation x och y?? osv?


    Anonym (Lo) skrev 2022-05-19 13:46:12 följande:
    Jag har inga problem om du säger just vad du menar, och inte någonting annat. Bestämma över sin kropp blir ju så svartvitt uttalande.

     


    Det är ju du som inte tycker man ska vara svartvit? 
  • mari123

    Ovilliga blivande föräldrar har gudskelov! idag rätt att avbryta grav. då de känner att de inte är redo. VARJE barn borde få födas av föräldrar som tar emot det med öppna armar och kärlek. Ett litet barn är HELT hjälplöst och har bara de vuxna i sin närhet att ty sig till och då ska där vara VARMA leenden och ömhet! Inget annat än kärlek och välkomnande! Vad sedan livet har i beredskap vet man ju inget om men "boet" ska bäddas ömt.......! Snömos och naivitet? Nä.

  • Anonym (Så det så)

    Vem vill göra abort?Det är väl en nödsituation någon kommer att tänka på detta.Och efter v 12 borde det vara av särskilda skäl.Det psykiska lidandet som kvinnor känner efter sina sena aborter är ingen trevlig sak att leva med.Hellre söker sex eller ingen sex alls .Finns klokare saker att göra en döda foster.

  • mari123
    Anonym (Så det så) skrev 2022-05-19 22:52:36 följande:

    Vem vill göra abort?Det är väl en nödsituation någon kommer att tänka på detta.Och efter v 12 borde det vara av särskilda skäl.Det psykiska lidandet som kvinnor känner efter sina sena aborter är ingen trevlig sak att leva med.Hellre söker sex eller ingen sex alls .Finns klokare saker att göra en döda foster.


    Eller hur. Det är en NÖDLÖSNING för en desperat kvinna. Jag var med min yngsta dotter när hon gjorde en TIDIG medicinsk abort och de LÅNGA timmarna som hon genomled är liksom inget man väljer hejvilt(?) Smärta, kräkningar och ett långdraget förlopp FAST det var jättetidigt! Minns inte hur länge vi var i det  lilla rummet på kliniken men många timmar blev det och personalen var helt FANTASTISK! Det blev mitt mest bestående minne......hur fina och inkännande personalen var. Sa det faktiskt till dem när vi gick hem. 
  • sextiotalist
    Anonym (Så det så) skrev 2022-05-19 22:52:36 följande:

    Vem vill göra abort?Det är väl en nödsituation någon kommer att tänka på detta.Och efter v 12 borde det vara av särskilda skäl.Det psykiska lidandet som kvinnor känner efter sina sena aborter är ingen trevlig sak att leva med.Hellre söker sex eller ingen sex alls .Finns klokare saker att göra en döda foster.


    Det är inte alltid en kvinna känner av sin graviditet tydligt, är kvinnan dessutom ung eller inte ens förvänta sig att vara gravid, så kan många graviditetstecken tolkas som magbesvär, eller som äldre kvinna, klimakteriebesvär. Att mensen hoppar över ibland är inte ovanligt, så inte ens det kan man ha som säkert tecken.
    Så jag tycker det är bra gränser vi har nu. Antalet aborter som sker efter v 12 är i klar minoritet, och de som sker efter v 18 väldigt få. 
    Och det bästa är, ingen tvingas till abort.
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2022-05-20 10:38:26 följande:
    Eller hur. Det är en NÖDLÖSNING för en desperat kvinna. Jag var med min yngsta dotter när hon gjorde en TIDIG medicinsk abort och de LÅNGA timmarna som hon genomled är liksom inget man väljer hejvilt(?) Smärta, kräkningar och ett långdraget förlopp FAST det var jättetidigt! Minns inte hur länge vi var i det  lilla rummet på kliniken men många timmar blev det och personalen var helt FANTASTISK! Det blev mitt mest bestående minne......hur fina och inkännande personalen var. Sa det faktiskt till dem när vi gick hem. 
    Du verkar ha en underbar relation till  dina döttrar. 
  • mari123
    sextiotalist skrev 2022-05-20 10:52:05 följande:
    Du verkar ha en underbar relation till  dina döttrar. 
    VA? Hur menar du? Min dotter var tonåring när jag var med henne på kliniken. Hon ville ha med mig på den resan som hon kunnat klara helt själv. Är det "underbart" eller kanske bara mänskligt?
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2022-05-20 11:03:54 följande:
    VA? Hur menar du? Min dotter var tonåring när jag var med henne på kliniken. Hon ville ha med mig på den resan som hon kunnat klara helt själv. Är det "underbart" eller kanske bara mänskligt?
    Jag hade inte tagit med min min mamma i en sådan situation i varje fall, Det är generellt, det märks när du nämner dom i olika sammanhang. 
    Nej, alla tonåringar har inte den relationen med sina mammor.
  • mari123
    sextiotalist skrev 2022-05-20 11:07:58 följande:
    Jag hade inte tagit med min min mamma i en sådan situation i varje fall, Det är generellt, det märks när du nämner dom i olika sammanhang. 
    Nej, alla tonåringar har inte den relationen med sina mammor.
    Och JAG skulle inte tagit med mig min mamma! Min ovilliga tonårsmamma som fick mig för "sina synders skull" som hon sa! Nä jag skulle åkt helt  ensam till kliniken. Ensam och personalen skulle förhoppningsvis varit så omhändertagande som de var för min dotter! Hon hade en älskande mamma med sig och jag HOPPAS att ensamma småflickor får samma behandling! HOPPAS
Svar på tråden Inskränka aborträtten