• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?
  • Anonym (alliansfritt)

    jag känner stort obehag kring NATO-frågan pga att den måste hastas fram när vi egentligen vet för lite om dess konsekvenser. Jag tror det innebär en stor risk att Putin attackerar Sverige på något sätt fort vi ansökt, innan processen är klar, för detta har han hotat med och det ska vi ta på allvar. Störst chans att få ett slut på allt krigande tror jag dessvärre är att sluta lägga oss i och sända hjälp till Ukraina och förbli alliansfritt.  Jag tror att det innebär minst förluster för fler liv och risk för ett nalkande världskrig.

  • Anonym (Nato)

    Putin hotade Ukraina och ljög om att inte attackera. Litar inte ett dugg på honom och tror att vår enda chans är  Nato.
    Tror vi måste stå enade med Finland oavsett vad det innebär.

  • Mentat

    Det borde ju vara en total självklarhet att gå med i Nato! Vi har samarbetat med Nato sedan 50-talet och både Ryssland och tidigare Sovjetunionen visste det mycket väl. De har placerat oss i Nato-facket, dock utan att vi har haft några formella garantier om hjälp vilket är en usel situation.
    Det främsta skälen till att många nu är tveksamma är väl två: Dels har vi dem som förfasar sig över ens tanken på att höra ihop med USA på något sätt, rimligen folk på vänsterkanten, och dels det faktum att vi hela tiden efter 2:a världskriget har matats med hur bra det var att Sverige var neutralt och tack vare det har vi hållit oss utanför krig. Dels är det alltså inte sant och dels var en hel hög länder neutrala men har blivit invaderade i alla fall, t.ex. Belgien, Nederländerna, Danmark, Norge, Finland och nu senast Ukraina.
    Nato är en försvarsallians. Om någon medlem i Nato vill hitta på något offensivt är det inte en fråga för Nato. 

  • HSOF

    Nej, jag ser varken fördelen eller framförallt varför vi ska hasta fram ett sådant här beslut nu när läget är som det är i vår omvärld.
    Även om vi redan informellt ligger i krig med Ryssland då vi för första gången i modern tid var tvungna att skicka vapen till Ukraina. Detta kanske inte resultaterar i en väpnad attack men helt klart genom digital krigsföring vilket bla troligen var det som hände nu förra veckan med swedbank.
    Om vi däremot ansöker om Nato så kommer vi nog se ännu värre konsekvenser. Tror dock inte att en invasion ligger i närtid men det behövs heller inte för att Ryssland ska göra stor skada. Det räcker med några välriktade raketattacker med Rysslands avancerade super sonic missiler för att göra stor skada. Vi kan inte heller helt utesluta kärnvapen då Ryssland inte har något mer att förlora på det, du USA eller (Nato) redan uttryckt att de inte kommer svara med liknade attacker inte ens militärt. Utan svaret kommer bli mer sanktioner som spelade ut sin roll för flera år sedan. 

    Sedan är jag inte för Nato ändå, som bara resulterar att vi binder upp oss till en allians och blir ännu mer knähund till USA. En väldigt farlig stormakt som inte på något sätt är bättre än varken Ryssland eller Kina. Vi ska ha ett eget starkt försvar, gärna i förbund med Finland, det är ett mycket starkare och bättre försvar än Nato.

  • Anonym (Wayne)

    Ja. Absolut.

    Sen måste Sverige godkänna att kärnvapenmissiler installeras och riktas in mot Ryssland.

Svar på tråden Ska Sverige gå med i NATO?