• Minnie36

    Alice eller Alicia?

    Kul med namn!

    Vad tycker ni, är Alice det finaste namnet eller Alicia? Det går bra att kommentera anonymt. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alice eller Alicia?
  • Minnie36
    Anonym (F) skrev 2022-05-05 22:14:09 följande:

    Alisia är den rätta stavningen. (Min mormor.)


    Är det den rätta stavningen eller menar du att det är det för dig pga din mormor? Aldrig sett någon stava det Alisia och min telefon vill autocorrect det till Alicia
  • Miramara

    @minnie36
    För att Alice är ett klassiskt vackert namn, medan Alicia låter som ett namn små barn ger sina dockor. Barnsligt och inte särskilt fint. 

  • Glinda från Oz
    Minnie36 skrev 2022-05-05 21:42:46 följande:
    Okej, stavningen Allis har jag aldrig sett förut. 
    Anonym (F) skrev 2022-05-05 22:14:09 följande:

    Alisia är den rätta stavningen. (Min mormor.)



    Är det utländska stavningar? För annars ser det ut som egenpåhittade stavningar som t.ex Zofia eller Kevinh (uttalas Kevin)
  • Anonym (F)
    Glinda från Oz skrev 2022-05-06 08:06:14 följande:
    Anonym (F) skrev 2022-05-05 22:14:09 följande:

    Alisia är den rätta stavningen. (Min mormor.)



    Är det utländska stavningar? För annars ser det ut som egenpåhittade stavningar som t.ex Zofia eller Kevinh (uttalas Kevin)
    Alicia med c är spanska varianten, med Alisia med s är mer svensk stavning. Båda två har dock Alice som ursprung.


  • AndreaBD

    Alice. Jag tycker Alicia låter lite ....för mycket. För gulligt. Och namn med två stavelser är generellt bäst. Framför allt om du ska ropa efter barnet. 

  • Anonym (N)

    Tycker faktiskt båda är jättefina men gillar nog Alicia mest, har en dotter som heter det :)

  • Anonym (Alice)

    Föredrar Alice men har två Alicia i min bekantskapskrets (30+) och fyra småflickor som heter Alice bland bekantas barn, jag tycker att det är fint men väldigt vanligt har det blivit, det är ju inget fel på det iofs men av den anledningen går namnet bort för min egen del :)

  • Minnie36
    Nilla6 skrev 2022-05-06 13:12:24 följande:

    Ligger en liten Alice i min mage just nu;) lillasyster till Philip, Adam och Petra:)


    Fint med två som börjar på A och två som börjar på P  
  • Anonym (Tvillingsystrar?)

    Hade vart fina namn på tvillingar, Allice till den som föds först, Alicia till lillasyster.

  • Minnie36
    Anonym (Tvillingsystrar?) skrev 2022-05-06 20:11:16 följande:

    Hade vart fina namn på tvillingar, Allice till den som föds först, Alicia till lillasyster.


    Inte för likt tycker du? 
  • Nilla6
    Minnie36 skrev 2022-05-06 20:03:37 följande:
    Fint med två som börjar på A och två som börjar på P  
    Ja var inte tänkt så faktisk utan vi ville bara ha korta namn, Petra ville jag heta när jag var yngre och sambon valde Philip och Alice och då ville jag ha en Petra och Adam, men innan vi fick veta att det var en flicka så var det en Jakob hehe. 
Svar på tråden Alice eller Alicia?