• Anonym (X)

    Snokande granne tilltvingar sig i vårt liv

    Grannen som bor i lägenheten mitt emot min pappa trakasserar och utpressar min pappa senaste få år. Hon vill ha nära samband med honom. Han vill inte det men han känner sig utpressad att göra så för han är rädd att om han håller distans från henne att hon kommer att skaffa problem åt honom med styrelsen. 


    I 2019 han har rest i circka 6 månader och varit bort från lägenheten och någon hade anmält honom anonym att han hade flyttat från Sverige, dessutom han fortfarande bodde i Sverige och kom tillbaka efter resan. Han hade mycket problem för han då måste bevisat att han bodde i Sverige. Han tror det var grannen för han känner ingen annan som skulle göra något sånt. 


    Han blev rädd för henne så nästa gången han reste bort han gav henne nycklar till lägenheten att kolla posten så att hon ska vara nöjd med att känna sig involverade i hans liv. Jag vet att det var dum men han kände sig utpressad att vara snäll mot henne för annars hon kommer att skaffa mer problem åt honom. De aldrig hade någon jätte nära relation men hennes beteende är som att de är familj och ?tar hand om varandra?. Jag vet att min pappa vill det inte men han är gammal och rädd att säga något. 


    Jag hade flyttat in med honom under pandemitiden och grannen började trakassera mig också. Hon verkar känna att jag är hennes barn också och när jag försökte hålla distans hon hade reagerat som att jag ?har problem?, ?är barnslig?, etc. (Jag är 34). När min pappa reste bort igen och jag var ensam i lägenheten två månader hon ringde mitt dörr varje vecka. Jag öppnade två gånger men efter det jag bara ignorerade henne för jag lände inte jag var skyldig att ha kontakt med henne. Resultaten var att hon försökte ta sig in i lägenheten och sa att hon trodde jag ?var död? för jag svarade inte. Hon också hade frågat mig några gånger min telefonnummer och jag vill inte ge den. Hennes beteende är som att vi är en familj, men hon är en främling till mig. I början min pappa trodde hon var bara en snäll granne men nu han känns sig hotad och pressad att vara vänner med henne. Hon ringer honom hela tiden. Jag kan inte säga något till henne för hon tror jag är bara barn (jag är 34!!) och tar mig inte på alvar och min pappa är rädd att säga något för han tror hon kommer att göra problem åt honom igen med falska anmälningar. 
    Jag vet inte vem ska jag kontakta gällande detta för hon kommer att säga att hon bara vill hjälpa oss och har goda intentioner. Men vi vill inte ha hennes hjälp och det är svårt att förklara att hon utpressar oss för att vara vänliga med henne. 


    Vad kan man göra? 


     


  • Svar på tråden Snokande granne tilltvingar sig i vårt liv
  • Anonym (Enkelt)

    Flytta. Om han inte vågar säga nej är det enda alternativet.

  • Anonym (ååå)

    Prata med styrelsen och förklara hur hon trakasserat din pappa under lång tid. 

    Det kan också vara så att hon börjar bli senil? Hur gammal är hon? Har hon något eget vuxet barn du kan kontakta och be denne om hjälp?

  • Anonym (Enkelt)

    Just det, din pappa behöver så klart byta telefonnummer till ett som inte finns i officiella register online.

  • Anonym (X)

    Tack för svar. 
    Nej, hon är inte senil, det är jag säkert på. Hon vill bara ha koll på allt och maskerar det som att hon är bara snäll och hjälpsam. Det är typ ?låt den rätte komma in? - man var pålitlig några gånger som granne och då nu kan inte bli av med henne. När jag var ensam i lägenheten sa hon till mig att jag måste känna mig ensam. Jag har svarat att jag faktiskt älskar vara ensam men det var som att hon hör ingenting jag säger. Hon bara kör hur hon vill och då säger att hon har ?goda intentioner?. 
    Jag var jätte bestämt med henne efter hon försökte ta sig in i lägenheten och sa till henne att om hon vill oroa sig för min välmående utan anledning att det är inte min problem, men hon fortfarande kör sin egen och låtsas som det var jag som har problem och att hennes beteende är ingen stor grej. 


    Vi har inga bevis att det var henne som anmält min pappa, så jag är rädd att om vi pratar med styrelsen hon kommer säga att hon var bara snäll och att det är vi som skaffar problem. Hon låtsas vara en ?gamla snälla kvinna? men hon är faktiskt elak och manipulativ kontroll freak. Om min pappa säger något till henne är han rädd att hon kommer vara arg och att det ska vara obehagligt. Det kommer att vara en stor ?ego-blow? för henne. Och om han bara bryter kontakt med henne kan hon hitta på något igen och speciellt om han kommer resa bort igen kan han inte agera omedelbar.


    Det känns fel att bara flytta. Då känns det som att man låter sig vara utsatt av en elak person, men jag vet inte vad kan man göra sedan hon är så manipulativ. 

  • FuckGoggleAskMe

    Så problemet är att hon vill prata med er och lägger sig i saker. Dessutom berättade  hon eventuellt för någon att din pappa flyttat utomlands.

    Be att få nyckeln tillbaka, säg att en kusin kommer att ta hand om posten om ni inte vågar säga något annat. Sen, undvik att öppna dörren och undvik att prata med henne, hur svårt kan det vara?

    Varför skulle du kontakta någon om en pratglad granne som försöker lägga sig i era liv? Det är inte olagligt att vara odrägligt påträngande på det viset. Varför vara rädd för att hon blir arg etc? Strunta i tanten. 

  • Anonym (X)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-08 20:34:19 följande:

    Så problemet är att hon vill prata med er och lägger sig i saker. Dessutom berättade  hon eventuellt för någon att din pappa flyttat utomlands.

    Be att få nyckeln tillbaka, säg att en kusin kommer att ta hand om posten om ni inte vågar säga något annat. Sen, undvik att öppna dörren och undvik att prata med henne, hur svårt kan det vara?

    Varför skulle du kontakta någon om en pratglad granne som försöker lägga sig i era liv? Det är inte olagligt att vara odrägligt påträngande på det viset. Varför vara rädd för att hon blir arg etc? Strunta i tanten. 


    Jag har bett henne nycklar tillbaka när jag flyttade in. Hon gav mig inte nycklar omedelbart men först ringde min pappa att fråga OM hon ska göra så och han sa ja. Då hon gav mig nycklar och hade sagt till mig att hon ringde till min pappa att säga att hon KOMMER att ge mig nycklar, inte att hon frågade honom om hon ska göra så.


    Det också hände att varje vecka hon ringde till mig på dörren och när jag började ignorera henne och inte öppna hon försökte ta sig in för hon kan inte FATTA att någon skulle kunna inte vilja prata med henne. Så hon tänkte istället att jag måste ha dött. Det är hur stor ego hon har och behöv att ha sin näsa i saker. Jag var då bestämt med henne men även efter detta hon försatt att titta om jag går ut och kolla genom brevlådan att se om jag har plockat upp posten. Hon frågade mig också min telefonnummer och jag sagt nej och då hon frågade igen två gånger. 


    Det är ju jag som är i lägenheten när han är borta men hon låtsas som att jag är en 15-årig barn som kan inte ta hand om någonting så hon behöver ha koll på mig och ringa min pappa för allt (jag är 34 år gammal!!).

    Hon berättade inte bara ?för någon? att min pappa har flyttat men det var Skatteverket så han måste ringa dem och bevisa att det är inte sant. 


    Han är gammal och inte så skärp ännu mer och dessa saker stressar honom mycket. 


    Ja, tyvärr är det inte olaglig. Borde vara enligt mig. 

  • Anonym (A)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-08 20:34:19 följande:
    Så problemet är att hon vill prata med er och lägger sig i saker. Dessutom berättade  hon eventuellt för någon att din pappa flyttat utomlands.

    Be att få nyckeln tillbaka, säg att en kusin kommer att ta hand om posten om ni inte vågar säga något annat. Sen, undvik att öppna dörren och undvik att prata med henne, hur svårt kan det vara?

    Varför skulle du kontakta någon om en pratglad granne som försöker lägga sig i era liv? Det är inte olagligt att vara odrägligt påträngande på det viset. Varför vara rädd för att hon blir arg etc? Strunta i tanten. 
    Håller med
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (X) skrev 2022-05-08 21:06:37 följande:

    Jag har bett henne nycklar tillbaka när jag flyttade in. Hon gav mig inte nycklar omedelbart men först ringde min pappa att fråga OM hon ska göra så och han sa ja. Då hon gav mig nycklar och hade sagt till mig att hon ringde till min pappa att säga att hon KOMMER att ge mig nycklar, inte att hon frågade honom om hon ska göra så.


    Det också hände att varje vecka hon ringde till mig på dörren och när jag började ignorera henne och inte öppna hon försökte ta sig in för hon kan inte FATTA att någon skulle kunna inte vilja prata med henne. Så hon tänkte istället att jag måste ha dött. Det är hur stor ego hon har och behöv att ha sin näsa i saker. Jag var då bestämt med henne men även efter detta hon försatt att titta om jag går ut och kolla genom brevlådan att se om jag har plockat upp posten. Hon frågade mig också min telefonnummer och jag sagt nej och då hon frågade igen två gånger. 


    Det är ju jag som är i lägenheten när han är borta men hon låtsas som att jag är en 15-årig barn som kan inte ta hand om någonting så hon behöver ha koll på mig och ringa min pappa för allt (jag är 34 år gammal!!).

    Hon berättade inte bara ?för någon? att min pappa har flyttat men det var Skatteverket så han måste ringa dem och bevisa att det är inte sant. 


    Han är gammal och inte så skärp ännu mer och dessa saker stressar honom mycket. 


    Ja, tyvärr är det inte olaglig. Borde vara enligt mig. 


    Ok, så nu har hon inte nycklar längre, bra.
    Hon ringer på dörren varje vecka, ok, öppna och säg att du har migrän och måste vila, eller öppna inte alls, hon kan ju inte ta sig in utan nycklar. 
    Hon tittar om du går ut, ok, det är väl inte så farligt.
    Hon tittar in genom brevlådan (eller du tror det i alla fall, svårt för dig att se), inte kul, men bara ignorera. 
    Hon tror att du är 15 år (strunta i det) och ringer din pappa (han kan strunta i att svara).
    Eventuellt ringde hon Skatteverket, strunt i det, det ordnade sig väl. 
    Om din pappa blir stressad av att hon ringer honom, säg åt honom att inte svara.
    Strunta i din granne och koncentrera dig på annat. 
  • Anonym (X)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-05-08 22:27:16 följande:
    Ok, så nu har hon inte nycklar längre, bra.
    Hon ringer på dörren varje vecka, ok, öppna och säg att du har migrän och måste vila, eller öppna inte alls, hon kan ju inte ta sig in utan nycklar. 
    Hon tittar om du går ut, ok, det är väl inte så farligt.
    Hon tittar in genom brevlådan (eller du tror det i alla fall, svårt för dig att se), inte kul, men bara ignorera. 
    Hon tror att du är 15 år (strunta i det) och ringer din pappa (han kan strunta i att svara).
    Eventuellt ringde hon Skatteverket, strunt i det, det ordnade sig väl. 
    Om din pappa blir stressad av att hon ringer honom, säg åt honom att inte svara.
    Strunta i din granne och koncentrera dig på annat. 

    Tyvärr har jag problem som alla normala människor att vara förföljd och trakasserad i min egen bostad. Jag vet inte om polisen kommer att ta det på alvar om jag anmäler henne för förföljelse men jag tänkte kontakta jurist och skicka en officiellt upphör och avstå brev. Då om hon bryter det igen kan jag kanske anmäla henne. Jag vet inte hur det fungerar men det måste vara något sätt som man kan klaga till där någon vill ta det på alvar. Jag är redan tillräckligt upptagen att behöva tänka om grannen är sur.


    Hon ringer på dörren varje vecka, ok, öppna och säg att du har migrän och måste vila, eller öppna inte alls, hon kan ju inte ta sig in utan nycklar. 
    Hon tittar om du går ut, ok, det är väl inte så farligt.
    Hon tittar in genom brevlådan (eller du tror det i alla fall, svårt för dig att se), inte kul, men bara ignorera. 
    Hon tror att du är 15 år (strunta i det) och ringer din pappa (han kan strunta i att svara).
    Eventuellt ringde hon Skatteverket, strunt i det, det ordnade sig väl. 
    Om din pappa blir stressad av att hon ringer honom, säg åt honom att inte svara.
    Strunta i din granne och koncen
  • Anonym (ååå)
    Anonym (X) skrev 2022-05-08 22:49:55 följande:

    Tyvärr har jag problem som alla normala människor att vara förföljd och trakasserad i min egen bostad. Jag vet inte om polisen kommer att ta det på alvar om jag anmäler henne för förföljelse men jag tänkte kontakta jurist och skicka en officiellt upphör och avstå brev. Då om hon bryter det igen kan jag kanske anmäla henne. Jag vet inte hur det fungerar men det måste vara något sätt som man kan klaga till där någon vill ta det på alvar. Jag är redan tillräckligt upptagen att behöva tänka om grannen är sur.


    Hon ringer på dörren varje vecka, ok, öppna och säg att du har migrän och måste vila, eller öppna inte alls, hon kan ju inte ta sig in utan nycklar. 
    Hon tittar om du går ut, ok, det är väl inte så farligt.
    Hon tittar in genom brevlådan (eller du tror det i alla fall, svårt för dig att se), inte kul, men bara ignorera. 
    Hon tror att du är 15 år (strunta i det) och ringer din pappa (han kan strunta i att svara).
    Eventuellt ringde hon Skatteverket, strunt i det, det ordnade sig väl. 
    Om din pappa blir stressad av att hon ringer honom, säg åt honom att inte svara.
    Strunta i din granne och koncen
    Gör det, men jag skulle också prata med styrelsen om jag var du. Liksom för att förekomma, så inte hon plötsligt pratar med styrelsen och hittar på att du/pappa gör olagligheter (för att hon bli irriterad på att ni inte vill prata med henne). 
    Berätta bara för dem det du skrivit i den här tråden. Tryck på att din pappa inte mår bra av detta. 
Svar på tråden Snokande granne tilltvingar sig i vårt liv