• Mon 9 May 2022 10:07
    2531 visningar
    2 svar
    2
    2531

    Anhöriga till fd missbrukare (eller fd missbrukare själv) se hit!

    Hej! 

    Jag vet inte var jag ska börja men tänker att jag kanske kan få något slags stöd härifrån till att börja med från er som har erfarenhet ifrån båda hållen.. ????

    Det är så att jag fick veta igår kväll (innan läggdags dessutom så jag har knappt hunnit smälta informationen) innan min partner skulle in på sjukhuset att han dolt ett benzomissbruk för mig under en längre tid. ????

    Han ringde mig precis innan han skulle in (hans mamma var med, det var hon som körde in honom då han var där på besök i helgen) och han får inte ha telefonen på sjukhuset så jag har inte kunna prata med honom sen dess, men när chocken lagt sig kommer ju tusen frågor.. ????

    Jag visste när vi jag gick in i ett förhållande med honom att han var ex missbrukare, han var fast i ett benzomissbruk som tonåring/ungdom, har sedan testat både det ena och det andra men tog sig via förlängt 12-stegs program ur ett heroinmissbruk och hade i december varit ren i 4 år ??

    Jag har under våra 2,5 år alltid påtalat hur stark han varit som tog sig ur det, hur stolt jag är över honom osv och frågat att OM han skulle få ett återfall, hur skulle jag få veta det? Jo då skulle han ju berätta för mig såklart.. ???????????

    Jag har under den här tiden ibland när han varit ?konstig?, extra aggressiv eller ibland lite avtrubbad känslomässigt, frågat om han har tagit något men han har hela tiden sagt nej.. 

    Jag står liksom nu här med enbart information om att han dolt det här från mig, samt att han är på sjukhuset. 
    Jag vet inte hur länge han blir där 

    Är det avgiftning på sjukhus (eller enbart på behandlingshem?) och isånnafall hur länge kan jag räkna med att han är borta? 


    Det vet iofs ingen av er, det får jag ju kolla med hans mamma sen men frågorna är ju många.. ???????????

    Jag skulle tycka det vore skönt att få prata med båda sidor av missbruket nom det finns någon här med liknande erfarenheter.. finns det någon ex (benzo)missbrukare som vill berätta sin historia, och finns det någon anhörig som (också) blivit ljugen rakt upp i ansiktet (den tanken har ju slagit mig.. att han inte skulle erkänt om han fick ett återfall) och hur hanterade ni detta? 

    Ja jag vet inte, skulle väl mest behöva lite stöd nu.. ???????????
  • Svar på tråden Anhöriga till fd missbrukare (eller fd missbrukare själv) se hit!
  • Anonym (Anhör­ig)
    Tue 10 May 2022 16:53
    #1
    +1

    Hej! vill börja med att säga att fy vad ledsmt att läsa, men du är inte ensam! 


    Jag har varit med om att min kille tagit återfall och givetvis skämts så mycket så han dolt detta. Missbrukare blir experter på att manipulera och ljuga och göra allt för att ingen ska ta deras snuttefilt ifrån dom (exempel benzo/annat missbruk) för de är ju livrädda att sluta annars hade dom inte haft ett missbruk- och om det kommer fram kommer en väldans massa konsekvenser som dom intr är beredda att ta ?dom måste komma till insikt själva och vilja ha hjälp, ta emot hjälp och börja öppensinnat det problemet och vilja lämna det. Ingen kan tvinga någon att bli drogfri. 


    har han gått på möten (AA, NA,DAA Eller liknande?) har han isf slutat med det och när ? För 12 steg brukar innebära att man har en sponsor och går på möten etc. Att sluta med dessa saker är ett varningstecken. 


    vad jag förstår så har du inte heller varit med när han väl missbrukade förut och kanske inte därför så lätt kan känna igen att han tagit nått. Skulle min kille stoppa i sig minsta lilla märker jag det på en gång. Man blir ju väldigt medberoende också och det i sin tur skapar problem. kanske skulle du gå och prata med någon? 

     

  • Anonym (Igen.­.)
    Tue 10 May 2022 17:01
    #2

    Beklagar  din situation. 
    Men undrar varför du lägger upp en identisk tråd, vad hände med den andra för nån dag sedan. 

Svar på tråden Anhöriga till fd missbrukare (eller fd missbrukare själv) se hit!